Fenntarthatóság

Innováció

Csak elméletben vagyunk ökotudatosak

Szeretjük a lédig gyümölcsöt, de a lebomló csomagolásra főleg a 46-65 év közötti nők figyelnek – derül ki az Élelmiszervizsgálati Közlemények legfrissebb számából.

A 46-65 év közötti, felsőfokú végzettséggel és átlagos jövedelemmel rendelkező nők azok, akik a legjobban odafigyelnek arra, hogy lebomló műanyagokba csomagolt élelmiszert vásároljanak – derül ki a WESSLING Tudásközpont által kiadott Élelmiszervizsgálati Közlemények tudományos szaklap legfrissebb számából…

fotó: pixabay.com

Mennyire ismerik a környezetbarát csomagolóanyagokat, vásárlásaik során figyelembe veszik-e az adott csomagolóanyag tulajdonságait? Mely jellemzőket tartják fontosnak a csomagolóanyag kiválasztásakor? Csak papíron ökotudatosak a magyar vásárlók, vagy a valóságban is? – tette fel a kérdéseket Lendvai Edina, az Szegedi Tudományegyetem PhD hallgatója 2020 júliusában annak a félezer magyar fogyasztónak, akiket kutatásába bevont. A szakcikk az immár bárki számára online is elérhető és letölthető Élelmiszervizsgálati Közlemények tudományos lap legújabb számában jelent meg

A bioműanyagok hódítása

Míg a műanyagok története 155 éves múltra tekint vissza, addig a bioműanyagok felhasználása csak néhány évtizedes múlttal rendelkezik. Ennek ellenére az utóbbiak alkalmazása az elmúlt időszakban a hagyományos műanyagok használatának mértékét számottevően meghaladó mértékben növekedett Elterjedésüket ösztönzik a környezetvédelmi kampányok, a hulladékok jogi szabályozása, valamint az ipar számára rendelkezésre álló fosszilis nyersanyagok csökkenő mennyisége is.

A bioműanyagokat megújuló forrásból származó alapanyagokból állítják elő, a lebomló műanyagok ezzel szemben hagyományos alapú műanyagok és lebomlást segítő adalékanyagok keverékei. Életciklus-elemzések kimutatták, hogy a hagyományos műanyagokhoz képest a bioműanyagok alkalmazásával éves szinten mintegy 30-50%-kal csökkenthető az üvegházhatást okozó gázok kibocsátása. Nem véletlen tehát a rájuk irányuló fokozott figyelem.

Népszerű a csomagolatlan gyümölcs

Lendvai Edina a kutatás során megállapította, hogy a megkérdezettek többsége a legnagyobb mértékben azzal az állítással értett egyet, amely szerint a gyártók a csomagolással megvédik az adott terméket a külső sérülésektől, szennyeződésektől. A válaszadók háromnegyede nem vizsgálja meg az élelmiszeripari terméket a csomagolás típusa alapján; csupán egynegyedük teszi ezt meg időnként vagy mindig. Bizonyosságot nyert, hogy a hazai lakosság elméletben ökotudatos és környezetbarát, a gyakorlatban azonban nem feltétlenül az, illetve azok a személyek, akik valóban lebomló csomagolással rendelkező élelmiszereket vásárolnak, az alábbi demográfiai adatokkal jellemezhetők: nők; 46-65 év közöttiek; felsőfokú végzettségük van; átlagos jövedelemmel bírnak.

Érdekesség, hogy míg a zöldségek és a gyümölcsök esetében a megkérdezettek 93,37%-a a csomagolatlan árut választja, ez az arány a sütőipari termékeknél már csak 78%-os. (Ennek az is lehet az oka, hogy az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő speciális sütőipari termékek [diétás, rostdús, magvas stb.] sok esetben előre csomagoltan kaphatók.) Kiugróan magas a sajtok, tejtermékek esetében az előre csomagolt termékeket választók aránya (75,83%), míg a húskészítmények esetében arányosan oszlik meg a gyárilag csomagolt és a lédig terméket választók csoportja.

A csomagolóanyagok laboratóriumi vizsgálatával kapcsolatban itt tájékozódhat részletesebben.

agrotrend.hu / Store Insider

Tovább olvasom

Fókuszban

Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=13 crop=no ]
Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=14 crop=no ]

Facebook