Fenntarthatóság

Innováció

Egyre környezettudatosabbak a piacvezető cégek

Az Unilever évente mintegy 700 ezer tonna műanyagot állít elő, a cég most azt tervezi, hogy ezt a számot csökkenti az elkövetkező öt év alatt, a csomagoláshoz pedig alapvetően újrahasznosított műanyagot és más alternatív megoldásokat alkalmazna. Mindazonáltal Alan Jope, az Unilever vezérigazgatója a BBC-nek adott interjújában azt mondta, hogy a „műanyag alapvetően egy fantasztikus anyag”.

Jope a brit közszolgálati csatornának kifejtette, hogy sok alternatív megoldás sokkal rosszabb a környezet számára, mert szerinte lehet, hogy divatos az üveg felé történő „hisztérikus” elmozdulás, de „félelmetes hatással” lehet ez a fajta csomagolás a szénlábnyomra, vagyis az emberi tevékenység környezetre gyakorolt hatására – írja a Világgazdaság.

Egyre több cég áll át környezettudatos termelésre – fotó: pixabay.com

Az Egyesült Királyság legnagyobb élelmiszergyártója az Unilever, amely tucatnyi egészségügyi, szépségápolási és tisztító márkanévvel is rendelkezik, Alan Jope szerint a cég továbbra is a fiatalabb fogyasztókat akarja megszólítani, ezért is döntöttek úgy, hogy a műanyagmentességre is hangsúlyt fektetnek. Hozzátette, erre azért van szükség, mert az Y generációba tartozók – akik 1980 és 1995 között születtek –, illetve a Z generáció – amelynek tagjai 1990-es évek végén születettek – környezet tudatosabbak, mint az idősebb korosztályok. Azt is mondta, nincs abban ellentmondás, hogy egy vállalkozás fenntartható pályára áll, miközben jobb pénzügyi teljesítményre is törekszik. 

Mélységesen hisszük, hogy a fenntarthatóság jobb pénzügyi eredményességhez vezet – mondta a vezérigazgató.

A cég korábban közölte azt is, hogy többek között gyárai, irodái és disztribúciós központjai a világ mind az öt kontinensén kizárólag megújuló forrásból származó hálózati villamosenergiát használnak. Az Unilever szerint a társaság energiahatékonysági programjai keretében jelentős befektetéseket hajtott végre, amelyek nyomán teljes energiafelhasználása 28 százalékkal csökkent, az egy tonna késztermékre jutó szén-dioxid-kibocsátás 2008 óta pedig a felére esett.

A műanyagmentes technológiák napjainkban egyre terjedőben van: Will Smith családja 2015-ben alapította a Just water nevű újrahasznosított vizespalack márkáját, amely a Nestlé palackozott vizének alternatívájaként gyorsan ismertté vált. A céget jelenleg 100 millió dollárra becsülik.

Az Unilever műanyagmentes bejelentését követően több más vállalat is hasonló lépésre szánta el magát: a Procter & Gamble közölte hogy 2030-ra a felhasznált műanyag mennyiség felét tervezi csökkenteni. Eközben a Nestlé bejelentette, hogy 2025-ig megszünteti az összes nem újrahasznosítható műanyagot csomagolását, a Coca-Cola pedig kijelentette, hogy a következő évre megduplázza az újrahasznosított műanyag mennyiségét: számításaik szerint 200 ezer palackot fognak előállítani percenként.

Az Unilever csatlakozott azon vállalatok listájához is, amelyben a cégek vállalták, hogy 2025-ig jelentősen csökkentik a műanyagfelhasználást, illetve vállalták azt is, egyre több újrafelhasznált műanyagot fognak használni a termékeik csomagolásához. A cég felhívta az Egyesült Királyság döntéshozóinak a figyelmét, hogy harmonizálják az újrahasznosítási elvárásokat annak érdekében, hogy a gyártók világossá tegyék a fogyasztók számára a teendőket a csomagolással kapcsolatban.

Alan Jope szerint, ha egységesített gyűjtési rendszert alakítanának ki a válogatás és a feldolgozás terén, akkor az lehetővé tenné az ipar számára a címkézés egységesítését is, és megkönnyítené az emberek számára a szelektív hulladékgyűjtést. Az Unilever, amely az Egyesült Királyság egyik legnagyobb vállalata, ragaszkodott ahhoz, hogy a csomagolás megváltoztatása ne növelje az árakat.

agrotrend.hu / Világgazdaság

Tovább olvasom

Fókuszban

Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=13 crop=no ]
Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=14 crop=no ]

Facebook