Fenntarthatóság

Innováció

Milwaukee, az amerikai „tejcsarnok” és Magyarország potenciális kapcsolata

Együttműködési modelleket keresnek magyar-wisconsini szakemberek – kiemelt terület a vállalkozás, az innováció, a biotechnológia és a fenntartható mezőgazdaság. James Baho közgazdász Milwaukee-ból származik. 9 évig élt Magyarországon. Az USA-ba visszatérve azt tervezi, hogy a Milwaukee-i befektetői vonal és a magyar start up-os és innovációs cégek között épít kapcsolatot.

  • Információim szerint Ön a közelmúltban tért vissza Magyarországról Milwaukee-ba azzal az elképzeléssel, hogy az Ohio-Pécs Simonyi tudáscsere és cirkuláris migráció felülete révén  közelebbi kapcsolatot építsen a két oldal mezőgazdasági szektora között. Ismert, hogy Milwaukee ipari öröksége kiemelten a sörgyártás volt. A város számos multicég otthona, mint például Schiltz, Blatz, Pabst, nem beszélve a Millerről. Hogy látja Ön a kapcsolódást?
  • Magyarország és Wisconsin két "állam", mely keresi, hogy válhatna egyre fontosabbá ebben a növekvő, változó világban. Mindkét hely – az egyik egy ország, a másik egy állam –   erőközpont voltak a maguk idejében, értékes árukat vittek piacra – sört, művészetet, ipari eszközöket. Bár még mindig fontosak ezek a termékek, azok a piacok beteltek, és új területek vannak felemelkedőben. Mi az IT-ra és a biotechnológiára fókuszálunk – ezek jövedelmező, tekintélyesen magas jövedelmezőségű területek -, és azok a városok, amelyek ezeken a területeken indulnak el, a növekedés és a kultúra epicentrumaivá válnak igen gyorsan. Amit csodálok Magyarországban, az a vállalkozás és innováció felkarolása. Sok emberrel találkoztam, aki megpróbálja megragadni a pillanatot, és saját üzletet épít az információs technológia területén. Ez a szakirány 25 éves, de csak most érte el azt, hogy új területeken valósítsa meg önmagát, megkapja a megfelelő helyet a gazdasági modellekben. Én azt szeretném, ha egy kidolgozott, átgondolt, kölcsönösen előnyös kapcsolat alakulna ki Magyarország és Milwaukee között, ami az üzlet és a kultúra területére is vonatkozik. Találtam magyar és wisconsini embereket is, akik nagyon büszkék a földjükre, a történelmükre, az őseik eredményeire, és arra, hogy keményen dolgoznak. Ami az üzletet illeti, látva a külföldi közvetlen befektetés beáramlását, nyitottnak kell lenni mindkét oldalon, és fontos, hogy a két ország polgárai képesek legyenek könnyen utazni egymás földjlére, hogy megismerhessék egymást.
  • Hogy látja Ön a kereskedelem és a tudáscsere területét Milwaukee és Magyarország között? A fenntartható mezőgazdaság szellemisége Európában nem fogadja el a multik által felvázolt elképzelést. Mit lehet tanulni az USA illetve a Wisconsin-i példákból?
  • Wisconsin és Magyarország közel lehet egymáshoz. Magyarországnak gazdag hagyománya van a mezőgazdaságban. Az emberek tudják, mi a jó gyümölcs, ismerik a növénytermesztést és élvezik a föld jutalmát. Wisconsin beceneve:  "A tejcsarnok állam". Wisconsin egy mezőgazdasági és élelmiszeripari állam USA-ban, mely óriási gazdasági sikereket ért el az elmúlt 5 évben. Négy évvel ezelőtt a 41. helyen szerpelt az üzlet- és a befektetőbarát államok listáján, ahol ma a 12. helyet foglalja el. Legnagyobb városa Milwaukee. Jelenlegi kormányának fő fókusza az adómentes befektetés, az üzletfejlesztés és kapacitástermtés, a vállalkozói és innovációs zónák számának növelése. Wisconsin az USA vezető sajttermelője. Az amerikai sajtnak mintegy negyedét ott termelik, emellett vezető terményük még a ginseng, a zab, a krumpli,  a répa, a cseresznye, a juharfa szirup, a silókukorica, a zöldbab, a vörösáfonya valamint az édes kukorica. Egy fontos különbséget kiemelnék, ami a mezőgazdaság és a K+F megközelítését illeti a genetikailag módosított élelmiszerekkel kapcsolatban. Európa általában nem karolta fel egyértelműen az élelmiszerek genetikai kódjával kapcsolatos manipuláció ellenességet. Az amerikai kontinens polgárai nem hajlandók elfogadni az élelmiszerekbe történő beavatkozást. Ami az üzletet illeti, ez korlát, de egy nagyon tiszteletre méltó megközelítést, amely képviseli az emberek akaratát. Amerikában hatalmas vita van a témában. Az emberek nem akarnak GMO-t, ugyanakkor nagy az üzleti hatás. Az egyik oldalon a jövedelmező vállalkozás, a másik pedig a nép akarata áll. Mindazonáltal GMO hasznos volt a megnövekedett termelési hozamokat tekintve, vagy a mostoha időjárási körülményekhez való alkalmazkodás szempontjából, és nőtt az élelmiszerek vitamintartalma is. Szóval az egyensúlyt még nem találták meg.

  • Miben látja a magyar agrárágazat fő gyengeségét, amikor a növekedési potenciáról, az inter-szektorális innovációról és a támogató vállalkozói közösségről valamint az üzleti kultúra fontosságáról beszélünk?
  • Az üzlet alapja a bizalom. A hitel a bizalom egy formája. Gyakran előfordul, hogy az innováció két vagy több szereplő együttműködéséből ered, és a legtöbb ember fél, hogy ellopják az ötletét. Amire Magyarországnak szüksége van az az, hogy megbízhatóság legyen az üzleti közösségen belül, mind az egyéni, mind a közösségi célok elérése érdekében. Ez egy kockázat, de fel kell vállalni. Eszembe jut egy afrikai közmondás: "Ha azt szeretnéd, hogy gyorsan haladj, menj egyedül. Ha azt szeretnéd, hogy messzire juss, együtt járjatok." Az üzleti siker érdekében meg kell tanulni közösen haladni.
  • Február 24-én az üzleti napon – a “business day” – a Wisconsin-i államfő Scott Walker büszkén nyilatkozott a munkaerő 68% os gazdasági részvételéről, mely 5.4%-kal magasabb arány, mint az USA átlaga. Ráadásul az esemény a Wisconsini Ipari és Kereskedelmi Egyesület szponzorálásával jött össze, (WMC) mely állítólag az USA legaktívabb társassága. Mit lehet tanulni az állam és a privát szektor sikeres részvételéről a fejlesztésben? Mi Magyarországon azt várjuk a kormánytól, hogy többet fektessen be a mezőgazdaságba egy magas impaktusú innováció érdekében. Mi a véleménye, tényleg erre van szükség?
  • A kormányzati támogatás lett a norma. Ez lehetőség a rizikócsökkentéshez a befektetőktől, a multinacionális vállalatoktól egészen a kistermelők támogatásáig. Bizonyos szempontból ez egy kiváló ötlet. Támogatja az új területek feltárását, ami túlságosan költséges lenne. Ez határozottan képes nyomást gyakorolni a tudományos és technológiai fejlesztésre, sokkal inkább, mint a magánberuházások. Közgazdászként azt mondom, ez a fajta támogatás ugyanakkor mesterséges, és számos kárt okozhat. Ugyancsak lehetőséget ad a visszaélésre és csalásra sokkal tovább, mint az szükséges lenne. Egyszerűen szólva, ha a politika és a közpénzek keverednek, bevonódnak a magánvállalkozásokba, a korrupció fejlődik és egy egykori jó ötlet problémává válik. Összefoglalva a választ, szükség van-e rá? Időnként igen, ha a helyzet szükségessé teszi, egy lappangási időben. Ez hatékony és rendezett-e? Nem, elsősorban azért, mert úgy vélem, a támogatások hatására a piaci elégtelenül működik, főleg ha ez a helyzet hosszú távon fennáll.
  • Olvastam több kapacitásteremtés programról Wisconsinban a fenntartható mezőgazdaság területen mint például a mentorált, személyre szabott “feltörekvő mikromezőgazdászok” programjáról. Támogatást kapnak például a fenntartható mezőgazdászok, hogy azok ökoszisztéma szemléletű innovációra törekedjenek. 2015-ben 70 projekt nyert el 1000 és 21 000 dollár közötti összegű motiváló és magvető támogatásokat. Egy izgalmas Milwaukee eredetű innováció támogatásáról is olvastam, mely a megüresedett ingatlanok, területek, települések újrahasznosításáról szólt az ökoszisztéma szemlélettel. Mi a siker titka a városban és az államban?
  • Milwaukeenak megvannak az eszközei – iskolák, infrastruktúra -, de a kérdés az, hogy ha van vízió, van vezetés és akarat, képes-e újat alkotni. Úgy néz ki, hogy igen. A Magyarország és Milwaukee közötti kapcsolat azért jó ötlet, mert nagy a földrajzi távolság és kevés a közvetlen üzleti verseny.
  • Értesüléseim szerint a Simonyi Üzlet és Gazdasági Központ munkatársainak fókuszában az együttműködés kapcsán a közös vállalkozásfejlesztés, közös innováció kommercializálása, vagy a kék gazdaság jellegű egyedi fenntarthatósági programokban való részvétel szerepel.
  • Amerika erősségei közismertek, amikor a produktivitásnövelésről, magas szintű professzionalizmusról és a sales kompetenciáról beszélünk. Magyarország mint egy európai ország rendelkezik egy olyanfajta életmód és életmenedzselési megközelítéssel, ami kiegészítheti az amerikai kompetencia területeket. Én személy szerint azt tapasztaltam, hogy amikor egy kollega Magyarországon vagy Európában élt, és visszatért Amerikába, a tapasztalatainak köszönhetően sokkal innovatívabb módon állt a hétköznapok menedzseléséhez, az üzletvezetéshez, nem utolsó sorban sikerült lehetőségeket teremteni, és másokat inspirálni. A Cleveland Magyar Fejlesztési Panel és a Pécsi Tudományegyetem valamint az Ohio Egyetem 25 éve dolgoznak együtt a Simonyi Program keretében. Az elmúlt 12 évben sikerült többszáz kis- és középvállalkozónak, állami és nonprofit szervezetnek segítséget nyújtani az innováció és a vállakozói szellemiség témakörben. A program egy volt amerikai hallgatója révén kerültem kapcsolatba a témával és az Amerikai Kamarával, ahol az említett hallgató időközben vezetői pozícióba került. Ezt az együttműködési modellt szeretnénk átvinni Milwaukee-ba és Wiskonsinba a fenntarthatóságra és a kultúrára, a turizmusra és az egészségügyre fókuszálva.

agrotrend.hu / GG.

Tovább olvasom

Fókuszban

Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=13 crop=no ]
Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=14 crop=no ]

Facebook