Fenntarthatóság
Innováció
Tiltakoznak a környezetvédők: erdőirtással jár, ha a repülőgépek bioetanollal működnek
Három Angliának megfelelő területen kellene kiirtani az erdőket, hogy elegendő etanolnövényt termesszenek a légitársaságok szövetsége által javasolt bioetanol-program kivitelezésére. 2025-re évi 5 millió tonnára növelnék a bioetanol arányát a személyszállító repülőgépek üzemanyag-fogyasztásában a tagvállalatok.
Gyorsan növekszik a szektor üvegházgáz kibocsátása, csak 2016-ban 8 százalékkal nőtt az emisszió, 2050-re pedig várhatóan megnégyszereződik a volumene. Érthető, hogy az iparági szereplők zöldülni szeretnének.
A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) mexikói konferenciáján tűzték napirendre azt a bioetanol-fogyasztásról szóló akciótervet, mely ellen 96 környezetvédő szervezet írt alá tiltakozó levelet.
Az ICAO szándéka a következő:
-
2020-ra karbonsemlegessé tenni a személyszállítást.
-
2025-re évi 5 millió tonnára növelni a személyszállító repülőgépek üzemanyag-fogyasztásában az etanol arányát.
-
2050-re 285 millió tonnára növelnék az éves etanolmennyiséget.
Csakhogy ez háromszor több, mint amennyi bioetanolt ma a világgazdaság előállít
– idézi a Piac&Profit a The Guardiant.
fotó: Pixabay
A tervezet ellen 96 környezetvédő szervezet tiltakozott nyílt levélben, többek között az Oxfam, a Rainforest Rescue, a Föld barátai, és 181 000 ember támogatta az online petíciót.
Kritikájuk alapja az, hogy a bioetanol-gyártás közvetett ökolábnyoma nem csekély. Ez alatt az értendő, hogy mekkora erdőséget kell kivágni, hogy helyette az etanol előállításához szükséges növényeket termesszenek, s a kivágott fákból kiszálló széndioxid-mennyiség mekkora.
Az aktivisták különösképpen kifogásolják azt, hogy pálmaolajat is felhasználnak a bioetanolhoz.
Mint ismeretes,
az olajpálmák termesztéséhez hatalmas kiterjedésű őserdőket irtanak ki Ázsiában, hogy ültetvényeket létesítsenek a helyükön.
2014-re 500 százalékkal nőtt az a pálmaolaj-mennyiség, amit a bioetanol-gyártásra használnak fel. (A brit napilap nem jelzi, hogy mekkortól számítandó az 500 százalékos növekedés, holott minden ilyen kijelentés “tól-ig” paraméterekkel értelmezhető csak.)
A malajziai Pálmaolaj Bizottság által közzétett terméshozamadatok alapján a Biofuelwatch úgy számolta, az
ICAO tervének megvalósításához 82,3 millió hektárnyi ültetvény kellene.
Ez Anglia kiterjedésének háromszorosa.
Az ICAO tervét Brazília és Indonézia – mindkettő nagy etanol-növénytermesztő – támogatja, Kína a megvalósítás lehetségességét vitatja, az EU erősebb fenntarthatósági feltételek beiktatását szeretné látni. Az USA – nem meglepő módon, Trump filozófiájához híven – úgy foglalt állást, már elvből nem helyesli az üvegházgáz kibocsátás csökkentésének globális koordinálását.
agrotrend.hu / piacesprofit.hu