Fenntarthatóság

Innováció

Tiltakoznak a környezetvédők: erdőirtással jár, ha a repülőgépek bioetanollal működnek

Három Angliának megfelelő területen kellene kiirtani az erdőket, hogy elegendő etanolnövényt termesszenek a légitársaságok szövetsége által javasolt bioetanol-program kivitelezésére. 2025-re évi 5 millió tonnára növelnék a bioetanol arányát a személyszállító repülőgépek üzemanyag-fogyasztásában a tagvállalatok.

Gyorsan növekszik a szektor üvegházgáz kibocsátása, csak 2016-ban 8 százalékkal nőtt az emisszió, 2050-re pedig várhatóan megnégyszereződik a volumene. Érthető, hogy az iparági szereplők zöldülni szeretnének.

A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) mexikói konferenciáján tűzték napirendre azt a bioetanol-fogyasztásról szóló akciótervet, mely ellen 96 környezetvédő szervezet írt alá tiltakozó levelet.

Az ICAO szándéka a következő:

  • 2020-ra karbonsemlegessé tenni a személyszállítást.

  • 2025-re évi 5 millió tonnára növelni a személyszállító repülőgépek üzemanyag-fogyasztásában az etanol arányát.

  • 2050-re 285 millió tonnára növelnék az éves etanolmennyiséget.

Csakhogy ez háromszor több, mint amennyi bioetanolt ma a világgazdaság előállít

idézi a Piac&Profit a The Guardiant.

fotó: Pixabay

A tervezet ellen 96 környezetvédő szervezet tiltakozott nyílt levélben, többek között az Oxfam, a Rainforest Rescue, a Föld barátai, és 181 000 ember támogatta az online petíciót.

Kritikájuk alapja az, hogy a bioetanol-gyártás közvetett ökolábnyoma nem csekély. Ez alatt az értendő, hogy mekkora erdőséget kell kivágni, hogy helyette az etanol előállításához szükséges növényeket termesszenek, s a kivágott fákból kiszálló széndioxid-mennyiség mekkora.

Az aktivisták különösképpen kifogásolják azt, hogy pálmaolajat is felhasználnak a bioetanolhoz.

Mint ismeretes,

az olajpálmák termesztéséhez hatalmas kiterjedésű őserdőket irtanak ki Ázsiában, hogy ültetvényeket létesítsenek a helyükön.

2014-re 500 százalékkal nőtt az a pálmaolaj-mennyiség, amit a bioetanol-gyártásra használnak fel. (A brit napilap nem jelzi, hogy mekkortól számítandó az 500 százalékos növekedés, holott minden ilyen kijelentés “tól-ig” paraméterekkel értelmezhető csak.)

A malajziai Pálmaolaj Bizottság által közzétett terméshozamadatok alapján a Biofuelwatch úgy számolta, az

ICAO tervének megvalósításához 82,3 millió hektárnyi ültetvény kellene.

Ez Anglia kiterjedésének háromszorosa.

Az ICAO tervét Brazília és Indonézia – mindkettő nagy etanol-növénytermesztő – támogatja, Kína a megvalósítás lehetségességét vitatja, az EU erősebb fenntarthatósági feltételek beiktatását szeretné látni. Az USA – nem meglepő módon, Trump filozófiájához híven – úgy foglalt állást, már elvből nem helyesli az üvegházgáz kibocsátás csökkentésének globális koordinálását.

agrotrend.hu / piacesprofit.hu

Tovább olvasom

Fókuszban

Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=13 crop=no ]
Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=14 crop=no ]

Facebook