Technika

Újdonságok

Saját előállítású üzemanyagot használó New Holland traktorok

A New Holland már néhány éve kutatja az alternatív üzemanyagok lehetőségeit saját traktorai számára. Íme néhány gyakorlati tapasztalat, melyet a metánnal hajtott traktorgenerációval szereztek.


fotó: agrarheute.com

A New Holland mezőgazdasági gépgyártó cég néhány éve az alternatív üzemanyagok fejlesztését tűzte ki célul. Az első fontos fejlesztés a 2009-ben bemutatott hidrogén üzemű NH2 traktor volt. A motorháztető alatt olyan üzemanyagcellák találhatók, melyek a tankba töltött hidrogént elektromos energiává és vízgőzzé alakítják át. Az elektromos áramot elektromotorok alakítják át mozgási energiává. 
 

Az áramot a mezőgazdaságban állítják elő
A mezőgazdaságban az áramot napenergiából, szélenergiából vagy biomasszából állítják elő. A problémát nem az ezekkel való ellátottság, hanem a rossz tárolási lehetőségek jelentik. Ezért született meg az alapötlet, hogy az elektromos árammal elektrolízis során a vizet hidrogénre és oxigénre bontják, majd a hidrogént tárolják. 

Az olyan üzemanyagcellákban, mint amilyenek az NH2-es traktorba vannak beépítve, a hidrogén újra elektromos árammá alakítható. Az NH2-es traktorok prototípusait tesztelték az első vezetések során. 
 

A New Holland metán üzemű traktort fejleszt
A 2013-as Agritechnikán a New Holland egy metán üzemű traktort mutatott be. Gázolaj helyett a T6.140-es gyújtógyertyákkal ellátott Otto-motorját metángáz hajtja. Metán tankolható hivatalos földgáz töltőállomásokon, vagy lehet ez ilyen minőségre tisztított biogáz.

2013 óta történt néhány dolog. Az új T6 Methan Power T6.180 hathengeres NEF-motorral rendelkezik. Metánnal 179 LE a teljesítménye, maximális forgatónyomatéka 740 Nm. A beszerzési költsége megfelel egy ugyanilyen teljesítményű Tier 4 traktor költségének. A gázzal működő traktorok károsanyag kibocsátása CO2 esetében 10 százalékkal, az egyéb károsanyagok esetében 80 százalékkal kevesebb. Az üzemanyag tekintetében a New Holland a dízelhez képest 25 – 40 százalékkal kevesebb költséget számol. 
 

200 biogáz üzem dolgozza fel a nyers gázt
Németországban mintegy 200 biogáz üzem működik, mely a nyers biogázt földgáz minőségűre tisztítja, és a földgázhálózatba tölti. A közel 1.000 nyilvános földgáz töltőállomáson lehet – mérlegelve –tankolni.
 

A traktoroknak forgalmi engedély kell
A közúti közlekedéshez a traktorokat forgalomba kell helyezni. Ez egy-egy gép esetén nehézkes és drága.  2018-ig a földgáz, mint üzemanyag még a gázolajhoz képest is kedvezőbb adótartalommal rendelkezik, energetikailag nézve ez az arány közel egyharmad. 

agrotrend.hu / agrarheute.com

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés