Fórián Zoltán

Szerző

Mi lesz vajon a sörfőzdékkel?

Miközben a sörivás is otthoni elfoglaltsággá vált az elmúlt hetekben, vajon elgondolkodunk azon, mi lesz a gyártókkal egyik értékesítési csatornájuk bezártával? Az Erste Agrár Kompetencia Központjának nemzetközi példája és előrejelzése is van.

Annak ellenére, hogy az innovációs gőzhenger dübörgött, tavaly nem tudott már növekedni a belföldi sörpiac. Mármint mennyiségben. Ez leginkább az időjárás rovására írható a kevesebb forró nap okán. Ugyanakkor a piac felfelé, a prémium termékek irányában való mozgása folytatódott, így értékben mégiscsak bővült a piac. Ebben nagy szerepe volt a kézműveseknek is, aki meglepően termékenyek és kreatívak voltak, vannak és lesznek. Az idei év pedig igencsak próbára teszi őket. Sokak számára létkérdések is felvetődtek. A vendéglátó szektor lefagyása legnagyobb piacukra csapta rá az ajtót. A kisüzemi főzdéknél a vendéglátás képviseli a forgalom túlnyomó, nem ritkán 90 százalék feletti arányát.

Forrás: KSH 2018tól Erste Agrár Kompetencia Központ előrejelzés

Mit tehetnek, próbálkoznak az internettel. A házhozszállítások szervezése ugyanakkor nem könnyű ebben a termékkörben. Az, hogy az agrártárca járulékkedvezményes intézkedése hányukat tudja megmenteni, kérdéses. A nagy tőkeerős sörgyártók számára is fekete év lesz az idei, de kicsik számára akár végzetes is lehet. Miközben arra biztatunk mindenkit, hogy az amúgy is egyre népszerűbb internetes boltokban szerezze be a sört is, használja ki a helyzetet a kisüzemi főzdék megismerésére, netes kóstolások szervezésére.

Így a sörkultúra elmúlt években tapasztalt látványos fejlődése reményeink szerint csak rövid időre törik meg az első félévben.

Ettől függetlenül a tavalyi után idén is az egy főre jutó sörfogyasztás csökkenésével számolunk, amit a következő években lassú korrekció követ, de ez sem fogja a korábbi évek szintjére emelni a fogyasztás mennyiségi oldalát. Nem úgy az értékbelit. Ahogy azt 2018 óta tapasztaljuk, új szintre lépett a sörkultúra fejlődése.

Míg azelőtt a piac középső kategóriája erősödött, 2018-ban és azóta már a prémium és szuperprémium termékek dinamikus növekedése jelzi, hogy a sörfogyasztás szerkezete a magasabb minőségű termékek irányába fordul. Ez együtt jár az innovációs tevékenység élénkülésével is, ami jól látható például abban, hogy növekszik az ízesített és az alkoholmentes sörök értékesítése is.

A kézműves söröket készítők kísérletező kedve további inspirációt adott a nagyobb üzemeknek is, akik ezt marketing erejükkel kiegészítve löktek nagyot a sörpiac fejlődésén. Eközben a nagy gyártók palettája is elmozdult a felső szegmensek felé. Receptúrák, csomagolások, marketing programok változnak, ami az áremelkedésekben is tetten érhető.

A 2018-as fordulat a csapolt sörök arányának csökkenésében is fordulatot hozott. Egészen a mostani karanténig, a csapolt sörök 10 százalék körüli aránya stabilizálódott.

A KSH által mért fogyasztói sörárak 3-5 százalékkal voltak márciusban magasabbak, mint decemberben. A lassú emelkedő trend azonban már három éve érzékelhető. Ebben a piac szerkezetének változása ugyanúgy benne van, mint az áremelések.

Forrás: KSH

Ez az év egyfajta vízválasztó a kisüzemi sörfőzdék életében. A kézműves sörök piacán az fog tartósan sikeres maradni, aki diverzifikált értékesítési csatornával rendelkezik, gyors az innovációs ciklusa, megkülönböztethető, tudatos marketing-aktivitással bír, és persze jó a söre. A minőség nagy ütemben javul a szektorban, de a többi paraméterrel nem sokan rendelkeznek.

Úgy véljük, hogy a mezőny az elkövetkező években átrendeződést fog mutatni, ez pedig most gyorsul majd fel. A piac eddig annyira húzott, hogy elbírta a jelenlegi mezőnyt. A piac belassulása és telítődése azonban magával fogja hozni, hogy a kisebbek között felerősödik a fluktuáció. A kisüzemi kategóriába tartozók közül néhány nagyobb fog kiemelkedni.

Lesznek kicsik, akik kiemelkedő minőséggel fognak egy-egy szűkebb piacon talpon maradni, de a kicsik és közepesek között számítunk lemorzsolódásra.

Míg évekkel ezelőtt az volt a tapasztalat, hogy csak a saját vendéglátóhellyel, étteremmel, bisztróval, sörözővel rendelkezőknek van esélye a kisüzemi főzdék mezőnyében, ma már éppen ennek ellenkezője az igaz. Inkább azok fognak talpon maradni, akiknek kereskedelmi csatornáik is vannak a vendéglátóik mellett.

Esettanulmány

Mivel a kézműves sörök reneszánsza az amerikai piacon tombol leginkább, az ottani helyzetből sokat tanulhatunk.

Miközben a teljes sörpiac mennyiségben 2 százalékkal csökkent, addig a kézműves söröké százalékkal nőtt tavaly az USA-ban. Ezzel a kézműves sörök mennyiségi aránya 13,6 százalékra emelkedett. Értékben 6 százalékkal, 25,2 százalékra nőtt az arányuk.

Ez a hullám egy kemény hullámtörőn tört meg az elmúlt hetekben. Míg 2018-ban 7346, addig tavaly már 8275 kisüzemi sörfőzőt tartottak nyilván, amelyek több mint 160 ezer munkahelyet jelentenek. Ezek 90 százaléka ugyanis leállította vagy erősen visszafogta termelését március óta. A kormány 2 trilliárd dolláros gazdasági csomagjában bíznak, de bizonyos, hogy nagy számban húzzák le idén a rolót.

Fórián Zoltán

vezető agrárszakértő

Erste Agrár Kompetencia Központ

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés