Agrárpiac

Piac

A hét témája: a tárolókapacitás növelésével tehetjük a legtöbbet a hazai hagymáért

Az idén tavasszal a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által alapított hagyma munkacsoport a magyar hagymaágazat versenyképességét hivatott növelni, termelői és vásárlói oldalon való népszerűsítéssel egyaránt. A munkacsoport vezetőjét, Családi Jánost a magyarországi hagymatermesztés állásáról kérdeztük.

Az idei év hagymatermesztésével kapcsolatban Családi János elmondta, a 2017-es átlagos évnek mondható az összes hagymafajta szempontjából. Mivel a hagymatermesztésre nincs akkora hatással az időjárás, így az idei év száraz időszaka sem befolyásolta nagy mértékben. Bár az időjárás kedvezett a betegségeknek, egyik károsító sem okozott súlyos problémát.

fotó:Pixabay

Annak ellenére, hogy az európai körülményektől is függ a jövő év piaci helyzete, az átlagosnak mondható esztendőnek köszönhetően nem várható nagyobb változás 2018-ra, az árakban körülbelül 5 százalékos eltérések lehetnek előreláthatólag – mondta.

A hazai és a külföldről behozott hagyma kapcsán hangsúlyozta: jelenleg a magyar hagymafogyasztás 50-60 százalékát termelik meg itthon, és mintegy 40 százalékát teszi ki az import. Éppen ezért a hagyma munkacsoport legfőbb célkitűzése, hogy

ezt az arányt 2-3 éven belül 70-80 százalékra növelje, így csökkentve a behozott hagyma mennyiségét.

A termésátlaggal kapcsolatban pedig hozzáfűzte: meglátása szerint az egyik legfőbb szempont annak növelésében az alkalmazott technológiák fejlesztése. Ugyanis

a legmodernebb módszereket alkalmazó termelők átlagosan már 50-70 tonna/hektár közötti mennyiséget tudnak produkálni.

A munkacsoport másik fontos törekvése, hogy mind termelői, mind vásárlói oldalon népszerűsítsék a Magyarországon termesztett hagymát. Vásárlói oldalon arra törekszik a munkacsoport, hogy – amikor van rá lehetőség – minél többen válasszák a magyar termékeket, míg termelői oldalon a technológia fejlesztésével, illetve elsősorban a termőterület és a tárolókapacitás növelésével tennének a hazai hagyma népszerűsítéséért.

fotó:Pixabay

A tárolókapacitás korszerűsítése azért is kulcsfontosságú, mivel

a hosszabb ellátottság biztosítja majd az éves fogyasztásban a magyar hagyma százalékos arányának növekedését.

Az első lépés tehát, hogy olyan hagymát lehessen termelni, amely akár következő év májusáig is eláll, ehhez viszont elengedhetetlen a tárolókapacitás mértékének és technológiai színvonalának fejlesztése.

A vásárlói oldalon való kommunikációs és ismeretterjesztési népszerűsítésről pedig Családi János elmondta: jelenleg több olyan kampány is fut, melyek a zöldség- és gyümölcsfogyasztást népszerűsítik, de a következő kamarai ciklusban a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és a Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (FruitVeb) marketingprogramjain belül terveznek egy, kifejezetten a hazai hagymára fókuszáló kampányt létrehozni.

agrotrend.hu

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés