FÓKUSZBAN

Tovább csökken az üzemanyagok ára

Tovább csökken az üzemanyagok ára

Szerdától lesz érzékelhető a változás. ...

Növelni szeretnék a zöldségek és gyümölcsök versenyképességét

Növelni szeretnék a zöldségek és gyümölcsök versenyképességét

Egy két éves projekt olyan problémákat kíván megoldani, mint ...

Hazai fejlesztéssel menthetik meg a méheket

Hazai fejlesztéssel menthetik meg a méheket

Az okoskaptár biztosítja a maximális higiéniát, fokozottan ...

Agrárpiac

2017. december 04., hétfő • 08:41

Csökkent a hazai gyártású sörök piaci részesedése

A hazai sörfogyasztás az utóbbi években stagnált a KSH adatai szerint. A hazai termelők egyre többféle „licenc-sört” gyártanak, magas az import, emellett egyre több kézműves sörfőzde lép be a piacra, színesítve a kínálatot.

Az elmúlt hónapok során nagy sajtóvisszhangot keltett a Heineken és a Csíki Sör közötti „harc”. A kedélyek mára lenyugodtak, így érdemes tárgyilagosan megvizsgálni, hogy miként alakult az elmúlt években a magyar sörpiac – írja a GKI Gazdaságkutató Zrt.

A hazai sörtermelés a rendszerváltást követően 2013-ig kisebb hullámzással fokozatosan mérséklődött, azonban 2014-15-ben már stagnált a termelés. A sörgyárak adatai alapján 2016-ban 6 millió hektoliter sört főztek a nagyüzemekben, ami 2,5%-os emelkedés 2015-höz képest. Ennek oka a 40%-kal megugró export volt. A hazai sörpiac bővülését akadályozza az egészséges életmód terjedése is.

Az import nagyságrendje sokkal nagyobb az exporténál, s itt is emelkedő trend figyelhető meg. A rendszerváltást követően a behozatal és a kivitel is mérséklődött, azonban a két mutató közötti rés egyre nagyobb lett. Vagyis

a magyar gyártású sör ugyan növelni tudta vonzerejét külföldön, de Magyarországon továbbra is jelentős és növekvő szerepe van az importnak.

Az ezredforduló óta a hazai sörfogyasztás csökkenése úgy ment végbe, hogy eközben nőtt a behozatal, ami azt mutatja, hogy a hazai gyártású sörök piaci részesedése csökkent. Ez többek között az olcsó sörök - diszkontláncok terjedésével - növekvő részarányának a következménye.

Emellett bővül a prémium minőségű sörök behozatala is, ezek részaránya azonban csekély. A nagyobb nemzetközi, nálunk is gyártó vállalatok gyakran jól működő értékesítési hálózatot alakítottak ki (hosszú távú, kizárólagosságot tartalmazó szerződések).

Ezek mellett a telített piacra nehéz új szereplőnek belépnie, ezt az erős árverseny is megnehezíti.

Egyes sörgyárak új termékként ízesített, vagy kisszériás sörökkel próbálnak versenyelőnyt elérni. Ez elméletben lehetőséget teremt a hazai kézműves sörök számára is, ennek azonban többek között a fogyasztók fizetőképes kereslete, árérzékenysége, s ennek méretgazdaságossági következményei is határt szabnak.

agrotrend.hu / GKI Gazdaságkutató Zrt.

Feliratkozás az Agrotrend.hu hírlevelére

Teljes név:
E-mail cím:*
Elfogadom az Adatvédelmi nyilatkozatot.