Agrárpiac

Piac

Eddig ették és vették az almát: 6 tonna a 7 hetes kampánymérlegen

A zöldségek és gyümölcsök, így az alma fogyasztása mind hazánkban, mind más országokban visszaesőben van. Ezért is fontos a fogyasztást ösztönző kampány.

Eredményesen zárult az almafogyasztást népszerűsítő héthetes kampány – tájékoztatott közleményében Agrármarketing Centrum (AMC).A Földművelésügyi Minisztérium, az Agrármarketing Centrum, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, a FruitVeB, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal és hét kereskedelmi áruházlánc közös promóciója a kiváló minőségű hazai almára hívta fel a vásárlók figyelmét, megismertetve a gazdag fajtaválasztékot. A szervezők az adventi időszakban is alma vásárlására buzdítanak.

Az alma promóciós kampányban hét áruházlánc – az ALDI, az Auchan, a CBA, a Lidl, a METRO, a SPAR és a TESCO – vett részt. Az áruházláncok üzleteiben hét héten át, 2016. október 27-től december 10-ig kóstoltatták a minőségi, hazai almákat.

Fotó: Pixabay

A magyar almatermelés jövője elsősorban az összefogáson múlik, amiben termelőknek, kereskedőknek, szakmai szervezeteknek, állami szereplőknek és a fogyasztóknak is megvan a maga szerepe – fogalmaz a Földművelésügyi Minisztérium. Ennek során fontos, hogy közös célokat tudjunk elfogadni, és azok elérése érdekében mindenki megtegye, ami rajta múlik.

Az Agrármarketing Centrum az áruházi kóstoltatások mellett a Nyugdíjas Expón valamint az Újbor és Sajtfesztiválon, továbbá több kisebb vidéki rendezvényen is népszerűsítette az almafogyasztást. A kampány során az áruházakkal közösen közel 6 tonna alma fogyott.

A hazai éves fejenkénti almafogyasztás néhány évtizede még közelítette a 30 kg-ot, ez napjainkra 15 kg/fő/évre csökkent. A kamara elkötelezett ennek növelésében, hiszen a mintegy 27 ezer hektáron termesztett alma hazánk legjelentősebb gyümölcse – fogalmaz a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara.

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal ellenőrei a téli hónapokban kiemelten ellenőrzik az almaforgalmazás teljes vertikumát. Eddig több mint 200 forgalmazónál csaknem 350 tétel vizsgálatára került sor, mintegy 27,5 tonna almával volt probléma és 800 ezer forint bírságot szabtak ki az ellenőrök.

A FruitVeB sikeresnek tekinti a kampányt azért is, mert a vásárlók egyre nagyobb hányada célzottan keresi az egyes almafajtákat. A kampány sikerét mutatja, hogy egyre többen keresik az almát különféle feldolgozott formában is, növekszik a szárítmányok, levek és almával készült ételkülönlegességek iránti igény is.

Fotó: Pixabay

Általánosságban elmondható, hogy a vásárlók elsősorban a piros almafajtákat keresték, abból is az édesebbet, de az ALDI-nál a Goldenből is nagy mennyiség fogyott. Az Auchan-nál cél, hogy visszahozzák a köztudatba a regionális almafajtákat, és teret adjanak az új, innovatív fejlesztéseknek is. A hazai beszállítókat, így kistermelőket és regionális szállítókat is kiemelt partnereiknek tekintik. A CBA hálózatában pozitív eredményeket tapasztalnak, folyamatosan nő a magyar alma értékesítési mennyisége. Bisztróik, ételbárjaik pedig gondoskodnak arról, hogy a gyümölcs minél több elkészítési módban álljon a vásárlók rendelkezésére, és ne csak nyers formában fogyasszák azt. A 2016-ban a Lidl áruházlánc ez idáig több mint 5 millió kg almát értékesített, mely eredmény a magyar alma kiváló minőségének bizonyítéka. A METRO hét áruházában a december első három napján zajló akció tudatosította a vásárlókban, hogy érdemes a kiváló minőségű hazai almát választani a sokszor jóval drágább egzotikus gyümölcsökkel szemben. A kóstoltatott almák közül a legsikeresebbnek az Idared és a Jonagold bizonyult. Az idén 25 éves SPAR Magyarország 2016 első 11 hónapjában 6,9 millió kg almát értékesített 46 különböző kiszerelésben és közel egy tucat fajtából. Nagy örömükre szolgál, hogy az értékesített almák 90 százalékban magyar almák. A Tesco kampányban résztvevő hét áruházában három nap alatt 756 kg magyar almát kóstoltak meg a vásárlók, közel 2500-an. A kóstoltatás hetében nagyon erős forgalmat tapasztaltak, és – mint tájékoztattak – szerencsére egész évre és szezonra igaz, hogy nagyon népszerű a magyar alma náluk.

Fotó:123RF

Az alma Magyarország legjelentősebb gyümölcse, hazánkban mintegy 27 ezer hektáron termesztik, ebből 18 ezer hektár Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében található. A természeti károk következtében az országos termésmennyiség sok év átlagát tekintve közepesen alakult idén, a betakarított alma mennyisége a NAK adatai szerint közel félmillió tonna volt. A 2016. évi fagyok és jégverések miatt az idei évben az ipari alma aránya magasabb volt az átlagosnál.

A szezon elején, augusztusban a korai fajták, főleg a Gala fajtakör iránt nagy volt az érdeklődés, mivel a szomszédos országokban komoly kieséseket okoztak a virágzáskori fagyok. Ezeket a tételeket jó áron, szinte a fáról tudták értékesíteni a termelők. Az ipari alma augusztus végi indulása valamelyest letörte az árakat. Később, szeptember végén az olcsó import, jellemzően lengyel áru megjelenésével párhuzamosan a termelői árak jelentősen csökkentek.

Az almának többségében egzotikus gyümölcsökkel kell felvennie a versenyt, ez a verseny különösen kiélezett a karácsonyi és az azt közvetlenül megelőző időszakban, amikor tulajdonképpen az egzotikus gyümölcsök dömpingje zajlik.

agrotrend.hu / AMC

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés