Agrárpiac

Piac

Hogyan alakul az orosz gyümölcspiac?

Az orosz embargó hatását általában innen, az EU-ból, saját szemszögünkből vizsgáljuk. Az Obstbau német szakmai lap 7. számában egy orosz elemzés olvasható, ami az oroszok szemszögéből vizsgálja az embargó hatását.

Oroszország lakossága hozzávetőleg 3-4 millió tonna almát fogyaszt el egy év alatt. Az oroszok gyümölcsfogyasztása 71,1kg (2011) – 74,4 kg (2012) / fő / év. Ebből az alma részesedése 11kg. Az oroszországi kertészek 500-600 ezer tonna almát állítanak elő, de a házi kerti termesztés is jelentős, 700 ezer tonnára becsülik. Ahhoz, hogy a fogyasztók éves 3-4 millió tonna almaigényét fedezni lehessen, nagyjából 1,5 – 2 millió tonna import almára van szükség.

A vizsgálat az embargó előtti időszakot is vizsgálja. A Krasnodar Egyetem professzora dr. Klad, már 2013-ban megvizsgálta az orosz almapiacot. Feljegyzései szerint egy szupermarketben, a helyben termelt Gála alma ára 1,6 euró volt 2013-ban az embargó előtt, míg ugyanebben a szupermarketben, 2015-ben, az embargó idején, hasonló minőségű helyben termelt Gála alma ára maradt 1,6 euró. 2013-ban a szupermarketben a spanyol Golden Delicious ára 3,0 euró volt, míg a Brazíliából származó Golden Delicious 2015-ben 2,2 euróba került. Az orosz lakosság azonban rubelért vásárol és a tanulmány eredményei szerint, a gyümölcsök ára rubelben kifejezve drágább lett, mint az embargó előtti időszakban.

A tanulmányból az is jól látszik, hogy Oroszország legfőbb beszállítói az európai országok helyett már Szerbia, Brazília, Kína, Dél-Afrika és Chile lettek.

Új ültetvények, állami támogatással

Az embargóval egy időben az állam új támogatási formákat indított, mellyel nemcsak a kutatást, hanem a gyakorlatban megvalósítandó gyümölcstelepítési beruházásokat is ösztönözni kívánják. 2015-2020 között hozzávetőlegesen 2700 euró/ha támogatás jár annak a gazdának, aki gyümölcsültetvényt telepít. Hasonló konstrukció van életben Kazahsztánban is a gyümölcsfelület növelése céljából.

A tanulmány eredményeit összegezve tehát elmondható, hogy az oroszországi gyümölcstelepítési kedv növekedett, ezzel együtt a gazdák helyzete és motivációja is növekedett. A fogyasztók számára a gyümölcskínálat és annak minősége sem csökkent (csak a termékek eredete változott meg), igaz az árak valamennyivel növekedtek, de kisebb mértékben, mint amilyet a tanulmányok előrevetítettek.

agrotrend.hu / Benedek Borbála

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés