Agrárpiac
Piac
Lehetséges áremelkedés a tojáspiacon
Szakemberek szerint a termelői árak esetleges növekedését csak kismértékben fogják érzékelni a fogyasztók.
Az aszály miatt dráguló takarmányok hajthatják felfelé a tojás árát a hazai piacon. Az ágazati szereplőket összefogó szervezet szerint a termelőknek a megnövekedett költségeik miatt emelniük kell az átadási árakon, a fogyasztók ugyanakkor ennél kisebb mértékű drágulással találkozhatnak majd a boltokban – írja a Magyar Idők.
Pákozd Gergely: az elmúlt évek fejlesztései jelentős termelésnövekedést eredményeztek az ágazatban – fotó: 123rf
Idén a vártnál gyengébb lett a búzatermés, és az előrejelzések szerint a nyári szárazság miatt kukoricából is kevesebb kerülhet a magtárakba. A szűkösebb termés a termények drágulását indokolja, ami az állattenyésztéshez, köztük a baromfitartáshoz szükséges takarmányárakat is emelheti – olvasható a hírportálon.
Így a megnövekedett takarmányárak miatt áremelésre kényszerülhetnek a hazai tojástermelők.
Pákozd Gergely, a Tojásszövetség elnöke nyilatkozott a lapnak:
míg az év elején korábban a hazai és a nemzetközi piacon egyaránt soha nem látott magasságokban járt a tojás ára, a nyár jelentős árcsökkenést hozott.
A termelői ár ugyanakkor nagyobb mértékben csökkent, mint amekkorával a fogyasztók találkozhatnak a boltokban. A szakember kitért arra, hogy szerinte a 2 árszint között egyre nagyobb a szakadék, ezért a jövőben a termelői árak emelkedése indokolt.
A tojástermelőket összefogó szervezet elnöke úgy látja, hogy van tér a termelői árak emelésére, amit a fogyasztóknak sokkal kisebb mértékben kell megérezniük.
– Ha azt mondjuk, hogy 10%-kal emelni kell a termelői árakat, az a valóságban tojásonként 2 forint drágulást jelent, szemben a 4 forinttal, amit a fogyasztói árak 10%-os emelése jelentene
– fogalmazott a lapnak Pákozd Gergely.
Bár az elmúlt években gyakorta a nagy mennyiségű importtojás okozott zavarokat a magyar piacon, mára enyhülni látszik a behozatali nyomás.
Pákozd Gergely szerint az elmúlt évek fejlesztései jelentős termelésnövekedést eredményeztek az ágazatban.
Ez egyrészt a pályázatoknak köszönhető, másrészt az előző évi stabil árszínvonal lehetőséget adott a gazdálkodóknak a tervezett beruházásaik megvalósítására.
– Az ágazat célja sosem lehet kevesebb, mint hogy a teljes hazai piacot ellássuk. Sőt hosszú távon akár exportra is juthat a magyar tojásból. Ehhez azonban az kell, hogy a következő időszakban mindkét piaci szegmensben pontosan lássuk a tendenciákat és a tojásimport ciklikusságát – jegyezte meg.
Hozzátette:
az elsődleges, rövid távú cél az, hogy a hazai fogyasztásban minél nagyobb mértékben a magyar termékek jelenjenek meg, a fogyasztó keresse a magyar tojást, szeresse, megbízzon benne és tudatosan válassza a hazai termelőktől származó árut.
A szakember szerint ehhez a termelők és a kereskedők pozitív hozzáállása mellett a vásárlók tudatosságára is szükség van.
agrotrend.hu / Magyar Idők