Agrárpiac

Piac

Lendületben a magyar szőlő- és borágazat

A továbblépés záloga, hogy a változatos borstílusokat minél szélesebb körben ismertté tegyék bel- és külföldön egyaránt.

A magyar borexport az első öt hónapban mennyiségben 26, értékben pedig 18 százalékkal haladta meg az előző év hasonló időszakának szintjét – mondta a Földművelésügyi Minisztérium (FM) eredetvédelemért felelős helyettes államtitkára szerdán Budapesten, a 26. Budapest Borfesztivál sajtótájékoztatóján.

Gál Péter a szeptember 7. és 10. között megtartandó rendezvény beharangozó eseményén közölte:

az első öt hónapban a magyar borkivitel mennyisége elérte a 330 ezer hektolitert, értékben pedig a 11,3 milliárd forintot.

Tavaly a magyar borexport mintegy 750 ezer hektolitert tett ki, értéke pedig 27,3 milliárd forint volt – mondta a helyettes államtitkár.

Az idei szüreten várhatóan mintegy 410 ezer tonna szőlőt szednek majd le a termelők, és ebből mintegy 2,9 millió hektoliter seprős újbor kerülhet a pincékbe az előzetes termésbecslés szerint, szemben a múlt évi 2,7 millió hektoliterrel.

Elmondta: ugyanakkor

lehetséges, hogy a korábbi becslésnél kevesebb lesz a pincékben az újbor, mivel a Duna Borrégióban tapasztalható aszály érzékelhetően csökkentheti a szőlőtermést.

A helyettes államtitkár kiemelte: Magyarország egy olyan bortermelő ország, amelynek termőhelyei és borstílusai változatosak. A továbblépés záloga, hogy ezeket a változatos borstílusokat minél szélesebb körben ismertté tegyék bel- és külföldön egyaránt, hangsúlyozva a termőhelyi sajátosságokat, jellegzetességeket, külön is kiemelve a versenyképes adottságokat. Ennek alapja

egy jó eredetvédelmi rendszer.

Annak érdekében, hogy ez jól működjön és maximálisan szolgálja a termelők, valamint a borászok érdekeit,

a minisztérium javaslatokat fogalmaz meg a termelői közösségek, hegyközségek számára a névhasználati szabályokkal kapcsolatban

– mondta a helyettes államtitkár. Ennek alapján tudatosan pozicionálhatják az adott termőhely borait (borneveit) a piacon.

Légli Ottó, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának (HNT) elnöke arról beszélt, hogy a Budapest Borfesztivál ideális bemutatkozási lehetőség a borászoknak, hogy széles körben, jó körülmények között mutassák be áruikat a fogyasztóknak. A mostani szüretet jó hangulatúnak minősítette, ami azt jelzi: a borászok általában elégedettek.

Heiszler Gabriella, a Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. – a fesztivál főtámogatója – ügyvezető igazgatója elmondta: a bor emocionális, érzelmeket is közvetítő termék; a kiskereskedelmi áruházlánc ezért is támogatja évek óta a Budapest Borfesztivált. Fontos ugyanis olyan terméket találni, amelyhez a fogyasztókat személyes viszony fűzi.

A Spar áruházakban évente mintegy 9,5 millió palack bor fogy el évente; ez mintegy 71 ezer hektolitert jelent. Az eladott borok 99 százaléka magyar és évről évre egyre többet értékesítenek. Emelkedik a minőségi borok aránya, és nő az eladott fehér, valamint a rozé borok mennyisége is. Mintegy 500-féle bort kínálnak, 81 magyar borászat termékeit forgalmazzák, és több mint felével közvetlen az együttműködés – mondta az ügyvezető igazgató.

Zilai Zoltán, a Magyar Szőlő és Borkultúra Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: a fesztiválnak idén újra van vendég országa, mégpedig Chile, amely a világ egyik nagy – Magyarországon kevésbé ismert – bortermelő helye.

Továbbra is fontos része a fesztiválnak a szakmai rendezvények sora. Az eseményen csaknem 200 kiállító vesz részt, közülük mintegy 160 borral foglalkozó – mondta az ügyvezető igazgató.

agrotrend.hu / MTI

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés