Agrárpiac

Piac

Megerősödtek a magyar borászatok, de hiányoznak a palettáról a közepes méretű cégek

Kevesebb a veszteséges cég, egyúttal a bevételi átlag jelentősen nőtt tavaly, pedig az importborok tömeges jelenlétével is meg kell küzdeniük a piaci szereplőknek. A sok családi kisvállalkozás mellett néhány technológiai fejlettségben és termelési volumenben élen járó óriás határozza meg az ágazatot.

Tavaly 878 szőlőbor termelésével foglalkozó vállalkozás működött Magyarországon, közülük átlagosan ötből négy adott le céges beszámolót. Ezekből kiderült, hogy 40 százalékuk működött veszteségesen, ami azt jelenti, valamelyest javultak az ágazat kilátásai – derült ki a Világgazdaság érdeklődésére az Opten Kft. által közölt adatokból.

A céginformációs szolgáltató tájékoztatása szerint a hazai borászatok összesített árbevétele 101,16 milliárd forint volt az elmúlt évben. Tavalyelőtt ugyan valamivel több, 101,77 milliárd volt a szektor együttes forgalma, valójában mégis növekedtek a cégek, hiszen a számuk csökkenésével az éves bevételek átlagosan 130,6 millió forintról 140,3-re ugrottak. Ez annak fényében komoly előrelépés, hogy a piacot elárasztják az olasz és spanyol importból származó asztali borok, melyek – ha minőségben feltétlenül nem is – árban mindenképp versenyképesek a hazai termékekkel.

A forgalmi adatok alapján a legkisebb résztvevők vannak többségben: a magyar borászatok közel 70 százaléka, 607 cég könyvelt el tavaly 100 millió forint alatti forgalmat, nyolcvanketten pedig 100 és 500 millió forint között zártak. Efelett már csak mutatóban akad néhány kiemelkedő szereplő, 500 millió és 1 milliárd között tizenhárman vannak, 1 és 5 milliárd között pedig tizenheten. Az 5-10 milliárd forintos sávban, illetve 10 milliárd felett csupán egy-egy vállalkozást találunk.

fotó:Pixabay

Ahogy a magyar sörfőzdék, úgy a hazai borászatok esetében is megállapítható, hogy hiányoznak a palettáról a közepes méretű cégek: a sok családi kisvállalkozás mellett néhány technológiai fejlettségben és termelési volumenben élen járó óriás határozza meg az ágazatot. A jövőben a szektor lehetőségeit az időjárási viszonyok mellett az uniós támogatások felhasználása és a sikeres bormarketing határozhatja meg.

A bor- és gasztromarketing irányítása a Magyar Turisztikai Ügynökségnél (MTÜ) is új alapokra került idén júniustól a turisztikai országmárka kialakítása érdekében. A szervezet szakemberei a Hegyközségek Nemzeti Tanácsával karöltve még ezen a nyáron mind a hat borrégióba ellátogatnak, hogy egy szakmai rendezvénysorozat keretében új, egységes borarculatot alakítsanak ki. Igaz, e területen az MTÜ már az első fél évben is előrelépett: több nemzetközi kiállításon és szakmai rendezvényen képviselte a magyar borokat, így Düsseldorfban, Londonban, New Yorkban és San Franciscóban.

A magyar borok hitelességének megerősítése érdekében a Földművelésügyi Minisztérium eredetmintázati térkép létrehozását is kezdeményezte, így a borászatok egy éven át ingyenesen végeztethetnek analitikai vizsgálatokat. Ezek alkalmasak egy-egy régió, évjárat vagy fajta beazonosítására, ellenőrizhetővé válik, hogy a címkén feltüntetett adatok helyesek-e. A térkép segítséget jelenthet a piacra jutásban, és a vizsgálatokkal alátámasztott tanúsítvány a külföldi kereskedőkben is bizalmat ébreszthet.

agrotrend.hu / vg.hu

Tovább olvasom

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook