Agrárpiac

Piac

Több mint 9 tonna hazai sárga- és görögdinnyét kóstoltak a vásárlók

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és az Agrármarketing Centrum 2016. július 19-én indított magyar dinnye promóciós programot hat kereskedelmi áruházlánc közreműködésével. A kampány célja az volt, hogy felhívja a fogyasztók figyelmét a kiváló minőségű hazai görög- és sárgadinnyére, és megismertesse a vásárlókkal az új fajtatípusokat és termékeket. A tervek szerint szeptembertől a magyar alma népszerűsítésére indul a dinnyepromócióhoz hasonló kampány.

A hazai dinnyetermesztők számára az idei szezon nem volt ideális. Az Európa-szerte tapasztalható kedvezőtlen időjárás miatt csökkent a kereslet a dinnye iránt, beszűkültek az exportpiacok, emiatt csökkentek a felvásárlási árak. A termelők ezért üdvözölték a dinnye promóciós programot, amely részben enyhítette az értékesítési nehézségeket.

Czerván György, a Földművelésügyi Minisztérium (FM) agrárgazdaságért felelős államtitkára elmondta, a jelentősebb természeti károk elkerülték idén a termőterületet, azonban a júliusi nagy csapadék és a túlkínálat gondot okozott, az enyhébb időjárás miatt visszaesett a kereslet.

Több mint 5500 hektáron termesztettek dinnyét az idén Magyarországon, ami 5-6 százalékkal haladja meg a tavalyi területet.

Az idei termés mintegy 200 ezer tonna, ami átlagosnak mondható, míg az egy főre jutó éves dinnyefogyasztás 20 százalékkal, csaknem 15 kilogrammra nőtt 2011-hez, a nemzeti dinnyeprogram elindulásának évéhez képest. Fontos eredmény az államtitkár szerint, hogy a termelők és a kereskedők is egyre jobban felmérik a fogyasztói igényeket, nőtt a magszegény és a kisebb súlyú, valamint a sárgahúsú dinnye iránti kereslet itthon és külföldön is.

A szezon első felében kilogrammonként 50 forint plusz áfa körül alakultak a termelői árak, majd a túlkínálat miatt 17-20 forintra csökkent, főleg Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében. A termelési önköltség kilogrammonként 18 forint körül van. A fogyasztói árak a szezon elejét leszámítva kilogrammonként 80-140 forint körül alakultak, ami 10-15 forinttal alacsonyabb a tavalyi áraknál, ahogy az exportárak is 10-15 százalékkal voltak alacsonyabbak a 2015-ös árakhoz képest.

Győrffy Balázs, a NAK elnöke jelezte, a tervek szerint szeptembertől a magyar alma népszerűsítésére indul a dinnyepromócióhoz hasonló kampány. Elmondta, a kóstolók során felhívták a figyelmet a dinnyefogyasztás pozitív élettani hatásaira, a változatos felhasználási lehetőségeire, valamint új fajtákkal is megismertették a fogyasztókat.

Sikeresnek ítélték a kampányt a promócióban részt vevő kereskedelmi áruházláncok képviselői is. A CBA Kereskedelmi Kft., a Metro Kereskedelmi Kft., a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft., a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt., az Aldi Magyarország Élelmiszer Bt. és az Auchan Magyarország Kft. áruházláncok üzletében közvetlenül mintegy 70 ezer fogyasztót sikerült elérni, akik összességében több mint 9 tonna hazai sárga- és görögdinnyét kóstoltak meg. Az egy hónapos kampány során a hat áruházlánc 46 üzletében, összesen 124 alkalommal, valamint három belföldi rendezvényen (EFOTT, Tisza-tavi Vágta, Csabai Nyár) zajlott kóstoltatás. Ezek mellett két balatoni Erzsébet-táborban – Fonyódligeten és Zánkán – hat alkalommal jutottak hozzá hátrányos helyzetű gyermekek a gyümölcsökhöz.

Tapasztalataik szerint a tavalyi évhez viszonyítva nőtt a hazai, főként a különleges dinnye iránti kereslet, egyre több vásárló kereste például a magszegény, fekete héjú dinnyét. A promóciós program lezárultával nem ér véget az idei dinnyeszezon, szeptember közepéig még vásárolható jó minőségű, hazai dinnye a piacokon és az üzletekben.

agrotrend.hu / MTI, NAK

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés