2019.08.25., vasárnap , Lajos,Patrícia

Agrárpiac

2017. október 19. csütörtök • 17:56

Az alma fogyaszthatósága nem idényszerű - Útjára indult az almakampány

A „Harapjon rá - alma és holnap” szlogent hirdető akció során november 18-ig öt kiskereskedelmi áruházlánc vásárlói kóstolhatják meg a friss és ízletes hazai gyümölcsöt. Az almapromóció hozzájárul ahhoz, hogy stabilizálódjon és erősödjön az almatermesztés.

Az elmúlt év kedvező tapasztalatai alapján második alkalommal szervez almafogyasztást ösztönző kampányt közösen az Agrármarketing Centrum (AMC), a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és a Földművelésügyi Minisztérium (FM). 

A most induló almafogyasztást ösztönző kampány sajtótájékoztatóján Daróczi László, az AMC ügyvezetője arról beszélt, hogy november 18-ig 5 kereskedelmi áruházlánc fővárosi és vidéki üzletében péntek és szombati napokon kóstolhatnak és vásárolhatnak kiváló minőségű almát a fogyasztók.

Hozzátette: az AMC idén a FruitVeb Zöldség-Gyümölcs Terméktanáccsal együttműködésben két sporteseményen, az október 28-ai Decathlon Fittaréna és a K&H Mozdulj! Balaton maraton és félmaraton november 25-26-ai siófoki rendezvényén is alma promóciót folytat.

fotó:AMC

Ez évben a gyermekekhez is el szeretnék juttatni az almakampány üzenetét, így közel ezer mikuláscsomagot is összeállítanak az óvodásoknak, amelybe alma is kerül. 

Az ügyvezető beszélt arról is, hogy a közeljövőben szabolcsi almatermesztőkkel és szakemberekkel „Merre tovább Szabolcsi Alma” néven workshop-ot rendeznek az ágazat helyzetéről.

fotó:AMC

Feldman Zsolt, az FM agrárgazdaságért felelő helyettes államtitkára beszédében hangsúlyozta: hazánkban a gyümölcsök közül legnagyobb mennyiségben (520-530 ezer kg) alma terem.

Egy magyar ember átlagosan 15-18 kg almát fogyaszt évente, ennek mértékét szeretnék a kampánnyal növelni.

A helyettes államtitkár felhívta a figyelmet arra is, hogy ma több mint félmillió gyermek, közel kétezer iskolában az iskolagyümölcs és iskolazöldség program keretében napi szinten kap almát.

Mártonffy Béla, a NAK országos kertészeti osztályának vezetője kiemelte: Magyarország legnagyobb almatermesztő térsége Szabolcs-Szatmár-Bereg megye, de Zalában is jelentős termőterületek vannak. Idén az almából Magyarországon közepes termés várható, mivel országunkat megkímélte az Európa-szerte pusztító tavaszi fagykár. A termés kb. 10-15%-át értékesítik külföldön.

A nemzetközi helyzetnek is köszönhetően idén a megszokottnál magasabb az alma felvásárlási ára. A léalmánál 45-50 Ft kilója, míg az étkezési alma ára kilónként 100 Ft felett van. A szakember szerint az almapromóció jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy országunkban stabilizálódjon és erősödjön az almatermesztés.

fotó:Pixabay

Az üzemi árugyümölcsösökben az 1960-as évekig 10-12 fajtát termesztettek. 1960 és 1980 között az állami gazdaságokban és a mezőgazdasági termelő szövetkezetekben három fajtára – Jonathan, Starking, Golden Delicious -, illetve azok változataira, spur típusaira és hibridjeire korlátozódott a termelés.

A Jonathan mint főfajta a gyümölcsösökben mintegy 60%-kal szerepelt, a Starking aránya 17-20%, a Golden Deliciousé pedig 10% volt. A téli érésű almafajták 95%-os arányban uralták a termelést, a nyári és az őszi érésűek aránya kicsi (5 %) volt, és a választékból teljesen hiányoztak az ipari almafajták.

agrotrend.hu / AMC

Feliratkozás az Agrotrend.hu hírlevelére

Teljes név:
E-mail cím:*
Elfogadom az Adatvédelmi nyilatkozatot.