2019.08.20., kedd , István

Árutőzsde

2016. július 01. péntek • 17:15

Árutőzsde: elindult a betakarítás - jönnek a jobbnál jobb hírek, versenyt futunk a piacért

Az eddigi eredmények pozitív meglepetést okoztak, de sajnos néhány tényező kicsit ront a hangulaton. Az elmúlt napokban elég jelentős változások következtek be és ezek főként az árak csökkenésének irányába hatnak.

Az árpa vezeti a beszédtémát országszerte, hiszen mindenütt teljes gőzzel megy a betakarítás. Első információink szerint a hozamok lényegesen jobbak a vártnál – túl sok helyről még nem kaptam konkrét hírt, de főleg az alföldi térségből már igen és itt a várthoz képest jó 1 – 1,2 to/ha-al magasabbak lettek az eddigi hozamok, mint amit előre jeleztek. Persze ez még sokat változhat és az országos kép ennél vegyesebb lesz, de most úgy látszik, jogos volt az előzetes jelzés, miszerint az időjárás most kegyes volt a termelőkhöz.

Ennek azonban az is következménye, hogy elég jelentős a kínálat és a különböző piacokra történő eljutás nem mindenkinek jelent egyforma feladatot. Sokféle árat lehet most itthon is hallani, azok számára, akik még nem döntöttek, egy friss gyors és nyers számtan, mire is lehet számítani: A fekete-tengeri és a francia kikötőkben is vannak jegyzések, amelyeket figyelembe lehet venni és amelyekhez igazodnia kell az itthoni vevői kínálatnak is. Ezek az árszintek 150,-USD/to körül vannak – a fekete-tengeri kicsivel lejjebb, a francia 1 – 2 USD/to-val feljebb. A kikötői történő eljutás költsége számunkra Constanta-ba kb. 25 USD/to, így nagy vonalakban a dunai kikötőben uszályra rakott ár 125,- USD/to körülre adódik. Innen már csak egy lépés a forintos ár becslése, ami most 35.500,-Ft/to-ra jön ki – de sajnos nem telephelyen, hanem uszályba vagy vagonba rakva. Ez alapján a budapesti tőzsdei vételi ajánlat 36.000,-Ft/to-ért nem is tűnik rossznak, igaz tegnap még kicsit optimistább volt a hangulat és nem zárom ki, hogy aki a tőzsdén venni akart, inkább csak zárta volna a pozícióját . . . Sajnálatos mindemellett, hogy eladói oldalról nehéz kezelni a tőzsdei értékesítési lehetőséget, de ez olyan csapda-helyzet, amit nem igen lehet megoldani. Nincs elegendő forgalom, ezért eladó sincs és vevő sincs, de így nem is lesz aktívabb a piac és tovább csökken az érdeklődés. . .

A következő betakarításra kerülő termény sokaknál a repce lesz. Ahogy már hónapok óta jellemző, az olajosmagvak más utat járnak, a becslések alapján már korábban elkezdődött az érdeklődés és ez sokaknak adott lehetőséget előre-eladásra. Ezért is fontos, milyen lesz a tényleges termés, hiszen az eddig nem értékesített részre még kell vevőt találni. A legutóbbi becslések, előrejelzések alapján kialakult hangulat miatt csökkent a repce jegyzése a párizsi tőzsdén, de amint tapasztalhattuk, a legcsekélyebb negatív hír is azonnal megállíthatja ezt a folyamatot és bekövetkezhet néhány eurós erősödés. Az eheti USDA riport eredménye is azonnal jelentkezett, alig lett alacsonyabb a szójabab vetésterülete az USA-ban a várthoz képest, máris megugrott a jegyzés. Következő nap már nem volt olyan erős ez a hangulat, de most úgy vélem, a csökkenő tendencia inkább tartottá vált és majd az eredmények fogják újra befolyásolni a hangulatot.

A búzát még nem nagyon vágják, de ez már csak napok kérdése és megváltozik. Hogy itt mi fog történni, az igen erőteljesen kérdéses, de attól tartok, nagyobb lesz a káosz, mint évek óta bármikor. Bármelyik -akár globális, akár EU-s, akár pl. Fekete-tenger környéki régiós- termelői régióra el lehet ugyanis mondani, hogy a nagy szezon végi készleteket egy jó termés várható mennyisége növeli majd és most úgy látszik, a verseny az értékesítési lehetőségekért nagyobb lesz, mint tavaly vagy tavalyelőtt volt. Itthonra is érvényes ez, folyamatosan jelentkeztek még ó-termésű készletek és ma már nyilvánvaló, hogy a felhasználók fedezettségi szintje magas, szinte senki sincs, akinek azonnalra kellene az áru. Árakat illetően még nehezebb becsülni is, merre mozdulhatunk, ahogy közeledünk a betakarításhoz és az első szállítható tételek megjelenéséhez, úgy morzsolódik lefele az árszint. Nem is igazán lehet előre számolni, a folyamat gyakorlatilag kiszámíthatatlan és amikor már úgy véltük, stabilizálódni tudnak az árak, jön egy újabb hír, ami tovább löki lefelé. Tényszerűen most azzal kell számolnunk, hogy a főbb piacokon a kínálat 170,- - 180,-USD/to körül van és ha exportban gondolkozunk, itt is az előbb említett fuvarral mindenképpen kell számolnunk. Ezek alapján a normál malmi búza ára 43.000,-Ft/to körülre jön ki uszályba vagy vagonba rakva. Van a szokásos érdeklődés is a gyengébb, 11 % fehérje tartalmú árura is, de ott se nagyon lehet 4-el kezdődő számot mondani telephelyen, csak egészen szerencsés helyzetben, alacsony fuvarköltségek mellett.

Az egyéb termékeknél sem jobb a helyzet – az ó-termésű kukorica iránti igény teljesen kifutni látszik, nagyon úgy tűnik, aki akarta, megvette, akinek meg még van áruja, az meg adni nem akarja. Ez is olyan helyzet, amit a termelők számára szinte lehetetlen követni, sokkal több és szerteágazóbb az eladói oldal, mint a vevői és így könnyen előfordul, hogy mire eladná valaki a terményét, addigra a vevőnek már nem kell. Ezért is alakult úgy a kukorica árszintje az elmúlt napokban, hogy hirtelen esett az ajánlati szint 2 – 4 ezer forintot is akár tonnánként és ráadásul a júliusi jegyzési hónapot itthon csak a novemberi követi, immár az új-termésre vonatkozó árral. (Elvileg van szeptemberi lehetőség is, de abban nincs forgalom.)

Mostani ábrán a bolognai tőzsde kukorica jegyzését láthatjuk EUR/to-ban (a tőzsde közlése alapján) és itt még nem jelentkezett az árcsökkenés. Ez leszállított ár és azért is ezt választottam, mert kukorica exportunk jelentős része megy arra a piacra, amit ez a hagyományos, hetente egyszer jelentkező piactér tükröz. A jegyzésnél azonban azt kell még figyelembe vennünk, hogy hogyan alakulnak a fuvardíjak. Ez a régió a magyar határtól kb. 600 km-re van és ide még nagyobb számban jutnak el a kamionok. Ha egy szokásos belföldi fuvartávolságot nézünk erre a viszonylatra, úgy a szezon nyugalmasabb idejében kb. 35,-EUR/to-s, a nyári nagy kapacitás-lekötésekkor kb. 40,- EUR/to-s fuvarral kell számolnunk. Itt Bologna-ban még nem csökkent a jegyzés ezen a héten, így most az induló ár 49.500,-Ft/to körülre jön ki, részben a megemelkedett fuvarköltségek miatt. De ehhez vegyük még hozzá, hogy a fizetés jellemzően 3 hét – 1 hónap a szállítást követően és a minőséget autónként kell garantálni. Ez utóbbi már itthon is megszokott, de nem mindegy, hogy probléma esetén honnan kell visszahozni az árut és milyen extra költséggel jár az ismételt teljesítés… A másik nagy olasz tőzsdén az árszint ezen a héten már közel 10,-EUR/to-val csökkent, nem várom, hogy ez a piac erősebb lesz, mint nagyobb társáé.

Hát egyelőre nem annyira jók az árbevétel kilátások, de remélem, a mennyiség tud valamennyit pótolni és amit egyik oldalon kiesik, azt pótolja a másik.

agrotrend.hu / Bidló Gábor

Feliratkozás az Agrotrend.hu hírlevelére

Teljes név:
E-mail cím:*
Elfogadom az Adatvédelmi nyilatkozatot.