2019.02.17., vasárnap , Bernadett

Élelmiszergazdaság

2018. december 19. szerda • 11:20

A hal lenne a legnépszerűtlenebb hazai étel?

Habár év közben nem éppen fogyasztjuk a halat, a karácsonyi ünnepekkor hirtelen megugrik a népszerűsége.

A magyar halfogyasztás egyharmada a karácsonyi ünnepekhez köthető, ugyanakkor fontos lenne, hogy a lakosság hétköznapi táplálkozásába, a kultúrába is beépüljön - mondta Nagy István agrárminiszter.


fotó: 123rf

A miniszter kiemelte, hogy a friss magyar hal egész évben rendelkezésre áll, azonban a lakosság halfogyasztása a legtöbbet fogyasztó országokhoz képest alacsony, tizedannyi hal fogy egy évben, az európai fogyasztás mintegy harmada.

- A szaktárca az ágazati szereplőkkel mindent megtesz a fogyasztás ösztönzése érdekében

- tette hozzá.

Nagy István közölte, hogy az év elején 27%-ról 5%-ra csökkentették az étkezési hal áfáját. A miniszter szerint fontos lenne, hogy ne csak az ünnepekkor fogyasszanak a lakosok halat. Ahhoz, hogy a kultúrába beépüljön, el kellene érni, hogy minden péntek a halfogyasztás napja legyen.

Németh István, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL) elnöke elmondta, hogy a karácsonyi időszakban a ponty mellett egyre népszerűbb a szürke és az afrikai harcsa. Egyre nagyobb a kereslet a feldolgozott termékek iránt, ennek ellenére a MA-HAL több mint 40 településen, 70 értékesítési ponton szervez idén közvetlen termelői élőhal-értékesítést a fogyasztók kedvező árú kiszolgálásának érdekében.

Az értékesítési pontok ide kattintva érhetők el. Az elnök rámutatott, hogy ugyan a termelési költségek növekedésével a haltermékek nettó ára 5-7%-kal emelkedett, de ebből a fogyasztók nem érzékelnek semmit, mert az általános forgalmi adó (áfa) csökkentés miatt a tavalyihoz hasonló áron, vagy olcsóbban juthatnak a haltermékekhez.

Elsősorban a hipermarketek folytatnak árversenyt, a pontyot jelenleg 1000 forint alatti beszerzési áron is el lehet érni.

- A haltermékeket drágítja a feldolgozás, a pontyszelet jelenleg 2200-2500 forint körül mozog - ismertette.

Közölte, hogy Magyarországon mintegy 26 ezer hektáron tenyésztenek halat, amelyek a külpiacokon is népszerűek, jelentős mennyiséget, mintegy 30 millió eurónyi édesvízi halat értékesítenek a környező országokban év közben. A fő vevők közé tartozik

- Románia,
- Ausztria,
- Lengyelország és Németország.

A termelők örömmel vennék, ha csökkenne az export, és minél több halat tudnának a belföldi piacon elhelyezni.

Németh István kiemelte, hogy Magyarország az afrikaiharcsa-termelést tekintve vezetőnek számít Európában, emellett az országban termelik a harmadik legtöbb pontyot Európában, Lengyelország és Csehország után.

Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezetője emlékeztetett, hogy a 2023-ig, 7 éven át tartó kampány indult a halfogyasztás népszerűsítése érdekében. A többi európai országhoz képest rendkívül szerény a magyar halfogyasztás, egy főre számítva alig 7 kilogramm, amely jellemzően az adventi és karácsonyi időszakhoz köthető.

- A Kapj rá! kóstoltató roadshow 34 helyszínen népszerűsítette a halfogyasztást, idén a kampánnyal 1,5 millió embert értek el - tette hozzá.

agrotrend.hu / MTI

Fókuszban
Kiváló minőségű, töretlen népszerűségű STEYR traktorok! (+Videó)

Kiváló minőségű, töretlen népszerűségű STEYR traktorok! (+Videó)

A felhasználói igények növekedésével és a precíziós

Kipróbált megoldások a kukorica gyomirtására

Kipróbált megoldások a kukorica gyomirtására

A kukorica gyomirtásának szakszerű és költségtakarékos

Tegyünk a talajok savanyodása ellen!

Tegyünk a talajok savanyodása ellen!

A versenyképesség és jövedelmezőség megtartása

Feliratkozás az Agrotrend.hu hírlevelére

Teljes név:
E-mail cím:*
Elfogadom az Adatvédelmi nyilatkozatot.