Hírek
A hal lenne a legnépszerűtlenebb hazai étel?
Habár év közben nem éppen fogyasztjuk a halat, a karácsonyi ünnepekkor hirtelen megugrik a népszerűsége.
A magyar halfogyasztás egyharmada a karácsonyi ünnepekhez köthető, ugyanakkor fontos lenne, hogy a lakosság hétköznapi táplálkozásába, a kultúrába is beépüljön – mondta Nagy István agrárminiszter.
fotó: 123rf
A miniszter kiemelte, hogy a friss magyar hal egész évben rendelkezésre áll, azonban a lakosság halfogyasztása a legtöbbet fogyasztó országokhoz képest alacsony, tizedannyi hal fogy egy évben, az európai fogyasztás mintegy harmada.
– A szaktárca az ágazati szereplőkkel mindent megtesz a fogyasztás ösztönzése érdekében
– tette hozzá.
Nagy István közölte, hogy az év elején 27%-ról 5%-ra csökkentették az étkezési hal áfáját. A miniszter szerint fontos lenne, hogy ne csak az ünnepekkor fogyasszanak a lakosok halat. Ahhoz, hogy a kultúrába beépüljön, el kellene érni, hogy minden péntek a halfogyasztás napja legyen.
Németh István, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL) elnöke elmondta, hogy a karácsonyi időszakban a ponty mellett egyre népszerűbb a szürke és az afrikai harcsa. Egyre nagyobb a kereslet a feldolgozott termékek iránt, ennek ellenére a MA-HAL több mint 40 településen, 70 értékesítési ponton szervez idén közvetlen termelői élőhal-értékesítést a fogyasztók kedvező árú kiszolgálásának érdekében.
Az értékesítési pontok ide kattintva érhetők el. Az elnök rámutatott, hogy ugyan a termelési költségek növekedésével a haltermékek nettó ára 5-7%-kal emelkedett, de ebből a fogyasztók nem érzékelnek semmit, mert az általános forgalmi adó (áfa) csökkentés miatt a tavalyihoz hasonló áron, vagy olcsóbban juthatnak a haltermékekhez.
Elsősorban a hipermarketek folytatnak árversenyt, a pontyot jelenleg 1000 forint alatti beszerzési áron is el lehet érni.
– A haltermékeket drágítja a feldolgozás, a pontyszelet jelenleg 2200-2500 forint körül mozog – ismertette.
Közölte, hogy Magyarországon mintegy 26 ezer hektáron tenyésztenek halat, amelyek a külpiacokon is népszerűek, jelentős mennyiséget, mintegy 30 millió eurónyi édesvízi halat értékesítenek a környező országokban év közben. A fő vevők közé tartozik
– Románia,
– Ausztria,
– Lengyelország és Németország.
A termelők örömmel vennék, ha csökkenne az export, és minél több halat tudnának a belföldi piacon elhelyezni.
Németh István kiemelte, hogy Magyarország az afrikaiharcsa-termelést tekintve vezetőnek számít Európában, emellett az országban termelik a harmadik legtöbb pontyot Európában, Lengyelország és Csehország után.
Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezetője emlékeztetett, hogy a 2023-ig, 7 éven át tartó kampány indult a halfogyasztás népszerűsítése érdekében. A többi európai országhoz képest rendkívül szerény a magyar halfogyasztás, egy főre számítva alig 7 kilogramm, amely jellemzően az adventi és karácsonyi időszakhoz köthető.
– A Kapj rá! kóstoltató roadshow 34 helyszínen népszerűsítette a halfogyasztást, idén a kampánnyal 1,5 millió embert értek el – tette hozzá.
agrotrend.hu / MTI