Hírek

A tejpiac áfacsökkentésével mindenki jól járt

Zárva a csalók előtt a tejpiac. Jól jártak azonban a fogyasztók, a feldolgozók és a termelők is.

Jelentõsen, akár harmadával is visszafoghatja Szlovákia a tejtermelését piaci információk szerint, mivel hazánkban az ESL- és UHT-tejek ötszázalékos áfakulcsának bevezetésével végképp visszaszorul az ágazatban a feketézés. Ennek köszönhetõen az import tartós tejek hamarosan eltûnhetnek a boltokból. A fogyasztók 11-13 százalékkal alacsonyabb áron juthatnak hozzá év eleje óta a tejhez – írja a Magyar Idõk.

8-10 százalékkal csökkennek a fogyasztói árak – fotó: pixabay.com

Csökkent az ára a hosszabban eltartható ESL- és az ultrapasztõrözött UHT-tejnek, köszönhetõen az újabb alapvetõ élelmiszer-áfacsökkentésnek. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség fõtitkára lapunknak elmondta, egyértelmûen átadták a fogyasztóknak a kereskedelmi láncok azt a 11-13 százalékos különbözetet, amelyet a tartós tejek áfakulcsának 18-ról öt százalékra csökkentése eredményezett, a piac ezt a kisebb szereplõkbõl is kikényszeríti.

Vámos György kiemelte: kedvezõ folyamat, hogy egyértelmûen nõtt az utóbbi idõben a magyar tejek aránya az üzletláncokban, s egyre inkább eltûnik a polcokról a korábban súlyos ­piaci helyzetet eredményezõ, leginkább áfacsalással hazánkba kerülõ, nyomott áron kínált import UHT-tej.

A többi termékpályához hasonlóan a tejpiacon sem éri meg trükközni ilyen alacsony áfakulcs mellett. A hazai termékek pedig ma már az üzletláncok beszerzéseinél is elõnyt élveznek – tette hozzá Vámos.

– A kereskedelmi láncokkal közösen készítették elõ a tejpiac szereplõi az áfacsökkentést, már ekkor egyetértés volt abban, hogy legalább 8-10 százalékkal kell csökkennie a fogyasztói árnak.

Ezt sikerült is meghaladni – mutatott rá megkeresésünkre ­Mélykuti Tibor, az Alföld Tej tulajdonosa, az ágazati terméktanács korábbi elnöke. Emlékeztetett: korábban a tejágazatban is erõsen jelen volt a feketézés, ám az áfacsökkentésnek köszönhetõen erre már nem lesz lehetõség.

Piaci információk szerint Szlovákiában – ahonnan korábban a legtöbb áfacsalt import érkezett – az itthoni alacsony adókulcs és egyéb intézkedések miatt jelentõsen, akár harmadával is visszaeshet a termelés.

A fogyasztók, a feldolgozók és a termelõk is jól járnak tehát, az alacsonyabb árak mellett az importtermékek aránya így egyre kisebb: míg 2011-ben a magyar UHT-tejek aránya mind­össze 15 százalék volt, addig az áfacsökkentésnek köszönhetõen az idén már a 85-90 százalékot is elérheti, optimista várakozások szerint pedig év végéig teljesen el is tûnhet a külföldi tartós tej a polcokról.

Mélykuti kiemelte: jelenleg stabil a tejágazat, habár a mostani, átlagosan 95 forintos kilogrammonkénti felvásárlási árnál magasabb, száz forint feletti átvételi ár kedvezne a termelõknek.

Az idei évben a szakember szerint már el kell érni a kívánt árszintet. Ehhez nagyban hozzájárul, hogy 2019-ben több, jelentõs fejlesztés is befejezõdik, amellyel az elõállítási költségek lényegesen csökkenthetõk.

A stabil piac­nak és a fejlesztéseknek köszönhetõen a tej fogyasztói átlagárában sem várható változás, augusztustól szezonális hatások miatt enyhe emelkedés elõfordulhat. Mélykuti emlékeztetett: nagyobb áremelkedést 2017 végén, 2018 elején tapasztalhattak a fogyasztók, akkor a költségnövekedés, elsõsorban a munkabérek és az energiaárak emelkedése miatt.

A munkaerõhiány a tejfeldolgozókat is sújtja, ugyanakkor az Alföld Tej tulajdonosa szerint a jellemzõen az idén záruló fejlesztéseknek köszönhetõen az élõmunka jelentõs része kiváltható.

A modern holland és német feldolgozóüzemek technoló­giai fejlettségével várhatóan a jövõben sem tud versenyezni a magyar piac. Mélykuti Tibor leszögezte: nálunk a szereplõk most megvalósuló fejlesztései már nélkülözhetetlenek voltak, s a jövõben sem lehet elodázni a versenyképesség megtartásához szükséges beruházásokat.

A tejtermelés változatlan szarvasmarhalétszám mellett 2012 óta több mint tíz százalékkal nõtt az állatok genetikájának és a jobb minõségû takarmánynak köszönhetõen.

agrotrend.hu / Magyar Idõk

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés