Élelmiszergazdaság

Piac

Csak egyedi borokkal lehet magasabb bevételt elérni

A földrajzi árujelzők használata jó eszköz a szőlő- és bortermelés jövedelmezőségének fenntartására, javítására és a piaci helyzet megszilárdítására – hangsúlyozta Gál Péter eredetvédelemért felelős helyettes államtitkár a Borjog és Bormarketing konferencián csütörtökön.


fotó: 123rf

A földrajzi árujelzők (eredetmegjelölésekkel és földrajzi jelzésekkel) alkalmazásának az a célja, hogy csökkenjen a termelők és a fogyasztók közti információs különbség, hiszen a bor egy tapasztalati termék, a választást pedig megkönnyítik azok a jelzések, amelyek többletjelentéssel bírnak – mondta a helyettes államtitkár.
 
Csak egyedi borokkal lehet magasabb árat elérni – hangsúlyozta, amihez hozzájárul a földrajzi árujelzők használata is. A nem egyedi, vagy egyediségüket és minőségüket hitelesen megjeleníteni nem tudó borokat sokkal könnyebb helyettesíteni, így alacsonyabb áron lehet értékesíteni őket – tette hozzá.
 
A magyar piacon a célfeladat a közösségi márkaépítés, hiszen sok a kistermelő, a tőkeellátottság hiányos, ebben pedig nagy segítséget jelenthet a földrajzi árujelzők használata. Ezeket – az egyéni tulajdonban lévő márkanévvel ellentétben – bárki használhatja, aki megfelel a közösség által meghatározott feltételeknek, így minőségjelzőként is értelmezhető. Már most is vannak olyan földrajzi árujelzők, amelyek egyértelmű különbséget jelentenek a termékek árában is. 
 
A helyettes államtitkár kiemelte, hogy a Földművelésügyi Minisztérium által indított eredetvédelmi program egyik célja a földrajzi árujelzők számának növelése. Ennek elősegítéséhez széleskörű tájékoztatást nyújt a földrajzi árujelzőkben rejlő piaci lehetőségekről és a termelők bevonásával elemzi a termékleírásokat is. A földrajzi árujelzők használatának terjedését az is jól mutatja, hogy két év alatt felére csökkent a földrajzi jelzés nélküli borok mennyisége – szemléltette Gál Péter. 
 
Sárecz László, az FM tanácsadója az európai agrártermékek – beleértve a bort is – promóciójáról tartott előadást. Kiemelte, hogy az új uniós tájékoztatási és promóciós program célja, hogy széles körben ismertté és elismertté tegye a jó minőségű európai termékeket és javítsa azok belpiaci és külpiaci megítélését. Feladata olyan mezőgazdasági termékeket népszerűsítő programok támogatása, amelyek növelik az európai-, és a harmadik országbeli fogyasztók bizalmát az Európában előállított egészséges és minőségi termékek, az eredetvédett, az oltalom alatt álló földrajzi elnevezéssel bíró, valamint a hagyományos különleges termékei iránt. A jogosult pályázók és a támogatható termékek körének bővítése mellett az EU ehhez évente növekvő forrást, a korábbi programoknál magasabb társfinanszírozási arányt, egységes elbírálást és egyszerűbb pályázati rendszert biztosít.
 
 
agrotrend.hu / fm

Tovább olvasom

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook