Hírek

Egyre ismertebb az okoskenyér

Magyarország negyven elismert újítása közé választották az idei innovációs nagydíjon az Okos Élelmiszer koncepcióját. Szakács Tamás ötletgazda az úgynevezett okoskenyerekről azt mondta, nem kivenni kell a hozzávalókat az élelmiszerből, hanem beletenni olyan speciális összetevőket, amelyek az egészséget szolgálják.

Manapság minden okos. A telefon, az óra, a ház, a mosógép és sorolhatnánk. Ha valaki okos élelmiszerről hall, azt gondolhatja: már megint ráakasztották valamire ezt a jelzőt. Igen ám, de Szakács Tamás, a Hajdúsági Sütödék Zrt. vezérigazgatója az okostelefon megjelenése előtt, már 2005-ben védjegyeztette a Smart Foodot (Okos Élelmiszer). Az ötlet sikeresnek bizonyult: a legutóbbi Magyar Innovációs Nagydíjon az elgondolást Magyarország negyven elismert innovációja közé választották – írja a Magyar Nemzet.

Az okoskenyér már 2005-ben védjegyezve lett, de csak most kezd ismertté válni – fotó: pixabay.com

– Lassan két évtizede annak, hogy elkezdtem gondolkozni azon, hogyan lehetne nagyobb hozzáadott értékkel és jobb élettani hatással készíteni termékeinket, például a kenyereket. Ez a termékkör viszonylag olcsó, mindenkihez eljut, így kiváló hordozója lehet élettani előnyöknek. Az ilyen termékek kidolgozására irányuló kutatási programunkat láttuk el kétezerben a Smart Food névvel – mondta lapunknak a kezdetekről Szakács Tamás.

Az első öt évben csak kutattak: orvosokból, tudósokból, biostatisztikusokból, piackutatókból, jogászokból saját szellemi holdudvart építettek maguk köré. Céljuk az volt, hogy olyan termékeket fejlesszenek, amelyek amellett, hogy ízletesek, javítják az emberek egészségét, életminőségét.

– Elgondolásunk lényege az, hogy nem kivenni kell a hozzávalókat az élelmiszerből, hanem beletenni olyan speciális, hatásos és biztonságos összetevőket, amelyek egyértelműen az egészséget szolgálják – szögezte le a vezérigazgató. Az így kifejlesztett, Vitajó márkanevű cipóikban például olyan egyedi vitamin- és ásványianyag-kombináció található, amelynek összetevői képesek a napi szükséglet nagy részét fedezni.

– Szükség van a pótlásra. Hazánkban nagyjából hatmillió ember szenved relatív vitamin- és ásványianyag-hiányban. ők jellemzően kevés zöldséget és gyümölcsöt fogyasztanak, nem táplálkoznak megfelelően, keveset mozognak, dohányoznak, alkoholt fogyasztanak, gyógyszereket szednek.

Mindezek miatt vagy nem elegendő a bevitt vitamin- és ásványianyag-mennyiség, vagy az rosszul hasznosul. A termé­keinkben lévő speciális anyagok hiányokat pótolnak, és ezzel hozzájárulnak az immunrendszer normális működéséhez, a fáradtság és kifáradás csökkentéséhez, a haj, a bőr és a csontozat normál állapotának fenntartásához – sorolta Szakács Tamás.

Az, hogy mindezeket az érzékeny anyagokat hogyan teszik bele a kenyérbe, a vezérigazgató mint üzleti titkot, nem akarta elárulni. – Nagyon oda kell figyelni, mert a sütőipari gyártás forró technológia. A kenyér héja 250, a bele 96-97 fokra melegszik fel, és változik a kémhatás és még sok minden más.

Meg kellett oldanunk, hogy mindezek ellenére garantált mennyiségben és minőségben megmaradjanak a kedvező élettani hatású anyagok – mutatott rá a szakember. Az első termékjelöltek 2005-re készültek el. Azóta hét humán klinikai vizsgálatot végeztettek el, több mint kétezer önkéntes bevonásával. Ezek alapvetően kedvező eredménnyel zárultak. Szakács Tamás szerint most a piacok felépítése van soron.

– Elsősorban innovátorként határoztuk meg a szerepünket. Ezért alkottunk olyan gyártói-piaci franchise-rendszert, amely szigorú jogi keretek között lehetővé teszi más hazai és külföldi sütőipari cégeknek a termékek gyártását, kizárólagos forgalmazását – mutatott rá a vezérigazgató. Mára öt jelentős partnerük van idehaza, jövőre pedig szeretnék megkötni az első nemzetközi ügyleteket is.

agrotrend.hu / Magyar Nemzet

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés