Élelmiszergazdaság

Piac

Egyre népszerűbbek a reformédességek

A magas minőségű termékek és a reformédességek piacán látják a legnagyobb fejlődési lehetőséget a hazai édességgyártók. Míg évekkel ezelőtt a csokoládémasszából készült figurák adták a forgalom jó részét, mára teljesen eltűntek a boltok polcairól a rossz minőségű áruk.

A tavalyinál erősebb szezonban bíznak a hazai gyártók, miután az elmúlt évben értékben és mennyiségben is kevesebb fogyott a húsvéti édességekből. Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke elmondta: az ágazat a húsvéti időszakot tartja az egyik legfontosabb szezonnak, csokoládéfigurákból ugyanis csaknem húsz százalékkal több fogy el ilyenkor, mint a karácsonyi ünnepek előtt. – írja a magyaridok.hu.

Tavaly összesen 3,6 milliárd forint értékben, mintegy 768 tonna csokoládétojást és egyéb ünnepi édességet vásároltak a hazai boltokban a fogyasztók. Az értéket tekintve hét százalékkal, a mennyiség szempontjából pedig tíz százalékkal csökkent a forgalom az egy évvel korábbi szezonhoz képest. A tavalyi forgalom 39 százalékát a csokitojások, míg 41 százalékát a csokoládényulak adták, ezt követték tízszázalékos piaci részesedéssel a hagyományos és a speciális húsvéti csomagok. A játékot is tartalmazó ajándékcsomagok kétszázalékos részesedést értek el a 2016-os szezonban. Ez utóbbi kategória az idén tovább bővülhet. Az édességgyártók várakozásai szerint a nagyobb értékű, sokszor 2500-5000 forintos csomagok iránt egyre nagyobb kereslet mutatkozik a magyar piacon is.

A teljes magyar édességpiac hozzávetőlegesen kétszázmilliárd forintos forgalmat bonyolít évente. A szezonális édességeknél tapasztalt csökkenő tendencia azonban itt is megfigyelhető. A szakember szerint ennek oka, hogy a fogyasztók egyre inkább a jobb minőségű, ám drágább termékeket keresik, amelyekből kisebb mennyiséggel is beérik.

Sánta Sándor szerint a szövetség szemléletformáló tevékenységének is köszönhető, hogy az elmúlt évekhez hasonlóan az idén is folytatódik a minőségi termékek térhódítása. Míg korábban a piac jelentős részét az olcsó, csokoládémasszából készült termékek foglalták el, mára ezek a silány termékek gyakorlatilag eltűntek a boltok polcairól. A gyártók valódi csokoládét használnak a termékeikhez, ráadásul az elmúlt években ezen a piacon is egyre inkább előtérbe kerül az egészségtudatosság. Így ma már cukormentes, laktóz- és gluténmentes csokoládényúl és a paleo étrendbe illeszkedő termékek is kaphatók a boltokban. – Bár a felmérések szerint még mindig a tejcsokoládé a fogyasztók kedvence, az egészséges étkezés jegyében egyre több fogy a magas kakaótartalmú étcsokoládékból és desszertekből is – mutatott rá. A hazai és az uniós piacon ma két trendet követ az édességpiac, az egyik a kézműves termékek térhódítása, a másik a reformcsokoládék népszerűségének növekedése. Az egészségtudatos választást erősítheti az is, hogy tavaly több tagországgal együtt Magyarország is aláírt egy cukorcsökkentési keretmegállapodást, így 2020-ig tíz százalékkal csökkentik a termékek cukortartalmát.

A szövetség idén ünnepli fennállásának 25. évfordulóját. A 12 alapító vállalat közül változatlan formában mára csupán egyetlen cég működik, számos felvásárlás és tulajdonoscsere mellett voltak olyan szereplők is, amelyek felhagytak az édességgyártással. A 2000-es években tapasztalt csődhullám mára megfordult, az utóbbi öt évben folyamatosan fejlődik az iparág, új szereplők léptek a piacra. A nagy multinacio­nális gyártók mellett pedig egyre nagyobb szelet jut a forgalomból a kisebb feldolgozóknak is. Az unióban tavaly az új belépők és a kisebb cégek adták a növekedés hetven százalékát, míg a kereskedelmi láncok saját márkás termékei a maradék harminc százalékot. Míg hazánkban az egy főre jutó csokoládéfogyasztás 3-3,2 kilogramm között mozog, addig a nyugat-európai államokban a tíz kilogrammot is meghaladja.

agrotrend.hu / magyaridok.hu

Tovább olvasom

Fókuszban

Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=13 crop=no ]
Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=14 crop=no ]

Facebook