Hírek

Elindult a mangalicakampány

A NAK üdvözli a táplálkozásbiológiai és egészségügyi szempontból különösen értékes mangalicahús fogyasztását ösztönző kampányt. A kereslet élénkülésével megnövekszik az egyedi, prémiumtermékek hamisítványainak megjelenésének és terjedésének veszélye, így a nyomon követhetőség jelentősége még inkább felértékelődik.

Idén először az Agrárminisztérium, az Agrármarketing Centrum (AMC) és a Mangalicatenyésztők Országos Egyesülete (MOE) közösen önálló mangalicahús fogyasztást ösztönző kampányt indított „Egyél jót! – A mangalicahús különleges” elnevezéssel – írja a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK).

Világhírűvé fejlődött a mayar mangalica – fotó: pixabay.com

A kampány célja, hogy felhívják a fogyasztók figyelmét hazánk egyetlen védett, őshonos sertésfajtájának különleges ízvilágára, beltartalmi értékeire és az egészséges táplálkozásban betöltött szerepére. A kampány során összesen 27 napon keresztül, 9 üzletben kóstoltatnak mangalica termékeket Budapesten, és hét vidéki városban.

A NAK üdvözli a táplálkozásbiológiai és egészségügyi szempontból különösen értékes mangalicahús fogyasztását ösztönző kampányt, és bízik abban, hogy a „népszerűsítő hadjárat” ráirányítja a fogyasztók figyelmét hazánk további, magas genetikai értéket képviselő, kiemelt jelentőségű természeti értékeire, a védett, őshonos mezőgazdasági állatfajtáinkra.

Utóbbiak ugyanis a biológiai sokféleség és a nemzeti örökségünk megőrzői, géntartaléki szerepükön túl ezen állatfajták meghatározott tájegységhez, a vidéki lakossághoz kapcsolódnak, a természetszerű állattartás hagyományait őrzik, nemzeti identitásunk bizonyítékai, nevükben és képi megjelenésükben Magyarország szimbólumai.

A biológiai sokféleség megőrzésének fontossága, valamint a környezetvédelem, az élelmiszer-biztonság, és a „funkcionális” élelmiszerek iránti kereslet növekedése következtében a haszonállataink jelentősége mind az állattenyésztésben és -nemesítésben, mind pedig a speciális tulajdonságokkal rendelkező termékek előállításának szempontjából rendkívüli mértékben megnőtt.

Elmondható, hogy a védett, őshonos mezőgazdasági állatfajtáink esetében az elsődleges cél az, hogy magas genetikai értéküket eredeti állapotában, az eredeti vagy eredetihez hasonló tartás- és takarmányozástechnológia alkalmazása mellett megőrizzük. Azon állatfajták esetében azonban, ahol van termék-előállítás – így kiemelten a kampányban szereplő mangalicasertés vagy a magyar szürke-szarvasmarha esetében – a tapasztalatok azt mutatják, hogy a génmentés-génmegőrzés-génhasznosítás hármas rendszere sikeres, a fajta génmegőrző tevékenységét jelentősen segítheti a piacra jutás, és ezen összetett feladat csak így válhat teljessé.

A kormányzat a védett őshonos állatfajtáink fajtafenntartásért felelős tenyésztőszervezetekkel együtt jelenleg is azon dolgozik, hogy ezen fajtáink ismét az őket megillető helyet foglalják el állattenyésztésünk hierarchiájában, táplálkozási szokásainkban, mindezt úgy téve, hogy a fajták kialakuláskori, eredeti genetikai állománya változatlan formában történő megőrzése biztosítva legyen.

Napjainkban az gazdasági haszonállatainkkal ellentétben az őshonos haszonállatok génmegőrzése és tenyésztése kevésbé szolgál agrárgazdasági célokat. A tudatos vásárlók az élelmiszerminőségi, valamint az élelmiszerbiztonsági szempontból nyomon követhető, eredeti, őshonos termékek vásárlásával hozzájárulhatnak a már megszerzett piacok megtartásához, az értékesítés élénkítéséhez, valamint az új piacok megszerzéséhez, ezáltal közvetetten segítve a fajták fenntartását biztosító, magas színvonalú tenyésztői munkát és a génmegőrzés tevékenységét egyaránt.

Az őshonos fajtákból előállított, egészséges táplálkozáshoz szükséges, biztonságos, magas minőségű, prémiumkategóriájú termékek, mint „ehető nemzeti kincsek” nem tömegtermékek, ezen fajtákból előállított hús és tovább feldolgozott termékek mennyisége limitált.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a kereslet élénkülésével megnövekszik a termékhamisítások megjelenésének és terjedésének veszélye, ennek következtében a nyomon követhetőség jelentősége még inkább felértékelődik. A tudatos vásárlók a mangalicasertésből készült termékek esetében minden esetben keressék a fajta fenntartásáért felelős szervezet, a Mangalicatenyésztők Országos Egyesületének logóját. Az ezzel jelölt termékek vásárlói biztosak lehetnek abban, hogy eredeti mangalicaterméket vásároltak!

A magyar szürke szarvasmarhából készült termékek esetében pedig keressék a ,,Magyar szürkemarhahús" védjegyet és a „Magyar Szürkemarha Hús" földrajzi árujelzőt. Használják továbbá a fajta fenntartásért felelős tenyésztőszervezet, a Magyar Szürke Szarvasmarhát Tenyésztők Egyesületének (MSzTE) eredetvédelmi tanúsító rendszerét.

Amennyiben rövid szöveges üzenetben elküldi a szürkemarha-terméken található ENAR kódot a +36 30 469 1425 telefonszámra, az MSzTE saját fejlesztésű SMS-rendszerén keresztül ellenőrizheti, hogy valóban eredeti „Magyar Szürkemarha hús" földrajzi árujelzővel igazolt terméket vásárol.

Tegyünk közösen az őshonos fajtáinkból készült termékek és szolgáltatások piaci pozíciójának erősítéséért, a termékek népszerűsítéséért, magas színvonalú génmegőrzésük fenntartásáért, valamint az élelmiszer-hamisítás visszaszorításért!

agrotrend.hu / NAK

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés