Hírek

Húsipari termékek versenyképességét javíthatja az új kutatás-fejlesztési projekt

Közös kutatás-fejlesztési projektet indított a Pick és a Szegedi Tudományegyetem. A fejlesztési program az ellátási lánc teljes folyamatát felöleli.

Uniós támogatással közös kutatás-fejlesztési projektet indított a Pick és a Szegedi Tudományegyetem (SZTE), a 2021-ig tartó program célja, hogy innovatív megoldásokat találjanak a hagyományos húsipari termékek versenyképességének javítására – jelentette ki a Bonafarm csoporthoz tartozó cég vezérigazgatója csütörtökön Szegeden.

Nagy Endre a 2,573 milliárd forint összköltségű projektet bemutató sajtótájékoztatón elmondta, a Pick téliszalámi csaknem százötven éves múltra visszatekintő termék, elsőként vált hungarikummá, sok külföldinek Magyarország kapcsán ez jut eszébe. A szakember kifejtette, 1869-től az ipari fejlődés végigkíséri a gyártástechnológia korszerűsítését. Az első hetven évben a terméket csak télen állították elő, az 1939-re befejeződött fejlesztések tették lehetővé a füstölőegységek hűtését – a Tisza vizének felhasználásával -, ezzel a gyár kapacitását megduplázták.

Nagy Endre hangsúlyozta, a célok ma is hasonlóak: alkalmazkodni a folyamatosan átalakuló fogyasztói és kereskedelmi igényekhez, úgy, hogy a termék egyedi ízvilága, aromája ne változzék, az elmúlt másfél évszázadban képviselt hagyományt továbbvigyék.

Kálmán Tamás, a projekt vezetője közölte, a fejlesztési program az ellátási lánc teljes folyamatát felöleli. A kutatásokban a húsipari cég szakembereivel együttműködve részt vesznek az SZTE Mérnöki, Gyógyszerésztudományi, valamint Természettudomány és Informatikai karának munkatársai.

Közösen dolgoznak

  • a hús alapanyag víztartalmának csökkentésén,
  • a füstölési eljárás fejlesztésén,
  • a természetes penészkultúra standardizálásán,
  • a klímatechnológia optimalizálásán,
  • az automatizáláson,
  • valamint a csomagolás- és a termékfejlesztés érdekében.

Szabó Gábor akadémikus, az SZTE rektora hangsúlyozta,

a projekt jó példa az ipar és az akadémiai szféra együttműködésre, amikor a piaci partnerek által megfogalmazott problémák megoldásába kapcsolódnak be az egyetemi kutatók.

A professzor rámutatott, az egyetemen folyó kutatások színvonala gyakran olyan, hogy az intézmény nem talál a közvetlen környezetében együttműködő partnert. A Pickkel indult projekt azért is kiemelten fontos az egyetem számára, mert a szegedi cég világpiaci szereplő.

Az SZTE 26 hasonló, uniós támogatással indult kutatás-fejlesztési projektben vesz részt. Ezektől a felsőoktatási intézmény azt várja, hogy a létrejövő együttműködések akkor is folytatódnak majd, amikor az uniós kutatás-fejlesztési támogatások volumene lecsökken – mondta a rektor.

A Pick Szeged Zrt. Magyarország legismertebb hústermék márkája, a hungarikumnak számító Pick Téliszalámi, illetve sok más hústermék gyártója csaknem 150 éves. A 2200 alkalmazottat foglalkoztató vállalat a Pick márkán kívül a Herz, a Família, a Délhús és a Ringa termékek gyártója. A Pick Szeged Zrt. 2006 óta a Bonafarm csoport tagja, 2016-ban 78 429 tonna terméket értékesített, árbevétele mintegy 70 milliárd forint volt, melyből 20 milliárd forintot tett ki az export.

agrotrend.hu / MTI

Tovább olvasom

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook