Élelmiszergazdaság

Piac

Jó, ha magyar, még jobb, ha olcsó is

A többség megnézi, magyar-e az élelmiszer, viszont csak a vásárlók negyede hajlandó többet fizetni a hazai eredetű áruért.

A megkérdezettek túlnyomó többsége előnyben részesíti a magyar élelmiszereket a külföldiekkel szemben – derült ki Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE) Kereskedelem és Marketing Intézetének kutatásából. Csupán 8 százalékuk nem teszi ezt soha, 16 százalékuk viszont mindig, 41,6 százalékuk pedig gyakran részesíti előnyben a hazait az importtal szemben.

A MAGYAR Termék Nonprofit Kft. megbízásából készült 550 fős kutatás kiderült az is, hogy a megkérdezettek nagy része megnézi a vásárolt termékek származási helyét, de ez az érdeklődés eltérő intenzitású. 11 százalékuk mindig, 26 százalékuk pedig az esetek többségében megnézi ezt, 17,1 százalékuk csak az első vásárlásnál, míg 33 százalékuk csak bizonyos esetekben figyeli ezt. Csupán 13 százalékuk mondta azt, hogy sohasem olvassa el a termék származási helyét.

fotó: hunuk.com

Totth Gedeon, az intézet igazgatója szerint a kutatások egyértelműen mutatják a magyar fogyasztó etnocentrikusságát, de ez többségüknél a pénztárig tart, ami azt jelenti, hogy azonos vagy alacsonyabb ár esetén választja a magyar eredetű terméket.

A magyar termékeket előnyben részesítő válaszadók fele jelölte meg ennek okaként azt, hogy „ismerem az eredetét", illetve „Mert ezzel a magyar gazdaságot támogatom". Csaknem harmaduknál volt szempont az, hogy ezzel hazai munkahelyet teremthet, illetve hogy jobb a minőségük.

Benedek Eszter szerint a Magyar Termék védjegyek iránti gyártói, kereskedői érdeklődés visszaigazolja a kutatás számait, hiszen mára 150 cég 4000 termékén látható ez az eredetet és megbízhatóságot tanúsító jelölés.

A BGE kutatása megállapította, hogy a megkérdezettek körében a termékek eredetének azonosítására szolgáló jelölések közül a Magyar Termék és a Hazai Termék tanúsító védjegy kiemelkedően a legismertebb. Az élelmiszerek származási helyét megnéző megkérdezettek 94 százaléka ismeri a Magyar Termék védjegyet, 88,3 százalékuk pedig már vásárolt is ilyen jelölésű árut. A hazait előnyben részesítő és az eredetet figyelő válaszadók közül leginkább a Magyar Termék védjegyeket keresi az, aki minőségi magyar élelmiszert akar.

agrotrend.hu 

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés