Hírek

Ne legyen hagyomány, hogy exportra megy a magyar méz nagy része

A hazánkban megtermelt méz kétharmada külföldöre kerül.

A belföldi mézfogyasztást ösztönzõ kampány indult az Agrárminisztérium (AM), az Országos Magyar Méhészeti Egyesület (OMME), a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK), valamint az Agrármarketing Centrum (AMC) együttmûködésében. 

– Magyarország méznagyhatalomnak számít, Európában nálunk a második legnagyobb a méhsûrûség, ugyanakkor a mézfogyasztásban nem szerepelünk az élen – mondta Nagy István agrárminiszter sajtótájékoztatón Budapesten.


A belföldi fogyasztás évente 7-8 ezer tonna – fotó: agrotrend.hu

Hazánkban mintegy 20 ezer méhész dolgozik, õk összesen 1,2 millió méhcsaládot tartanak. Az éves méztermelés az elmúlt 10 évben az idõjárás és az egyéb tényezõk függvényében 15 és 30 ezer tonna között alakult. Az ágazatnak 2018-ban nehéz idõjárási körülményekkel kellett szembenéznie.

– Az idén megtermelt méz kiváló minõségû, azonban az elõzõ évekhez képest a mennyiség közepes – tette hozzá az agrárminiszter.

Az Unióban évente átlagosan megtermelt 250 ezer tonna mézbõl Magyarország 10 százalékkal részesedik, ami a felkészült méhészeket is dicséri. A megtermelt méz körülbelül 80 százaléka kerül határainkon túlra.

– 5 százalékkal részesedünk a világ mézkereskedelmébõl. Ez szép szám, azonban jobb volna, ha a belföldi fogyasztás növekedése miatt az arány a hazai felhasználás irányába változna – jelentette ki Gyõrffy Balázs, a NAK elnöke.


Tavaly 24 ezer tonna mézet exportáltunk, 1500 tonna behozatal mellett – fotó: agrotrend.hu

Magyarországon kétszeresére emelkedett a mézfogyasztás az elmúlt 20 évben, 40 dkg/fõ/évrõl napjainkra 80 dkg/fõ/évre nõtt – köszönhetõen többek között az Európában elsõként nálunk bevezetett Európai Mézes Reggeli akciónak. 

A Kamara évek óta támogatja a programot, ahol olyan gyermekek tízezrei számára juttat el – kamarai tagok segítségével – a méhészegyesület mézet, akik egy része életében elõször találkozik ezzel a termékkel. A december elejéig tartó kampány részeként 150 ezer kis mézcsomagban részesülnek a jövõ mézfogyasztói.


A magyar zöldség- és gyümölcstermesztés mintegy 85 százaléka függ a beporzástól, ami nélkül az élelmiszerellátási lánc is felborulhat – fotó: agrotrend.hu

Ondré Péter, az AMC ügyvezetõ igazgatója elmondta, hogy többek között rádiókampánnyal népszerûsítik a mézfogyasztást, a fiatalokat a közösségi médián keresztül szólítják meg, emellett országszerte különbözõ rendezvényeken is reklámozzák a fogyasztás elõnyeit. 

agrotrend.hu

Tovább olvasom

Fókuszban

Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=13 crop=no ]
Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=14 crop=no ]

Facebook