2020.11.28., szombat , Stefánia

Élelmiszergazdaság

2020. október 12. hétfő • 13:54

Újra kapható lesz a Bambi

Ötven év után, forrásvízből és természetes alapanyagokból született újjá a Bambi, ráadásul mindjárt négyféle ízben. A horvátzsidányi gyárban óránként tízezer palack készül.

A Bambi 1947-ben indult hódító útjára Magyarországon, és egészen 1970-ig hűsítette is a magyar gyerekeket, ám szomjukat nem igazán oltotta, miután az üdítő cukortartalma ma már elképzelhetetlenül magas: 12 százalékos volt. A szintetikus alapanyagokból előállított, narancsízű, szénsavas üdítőital páratlan népszerűségnek örvendett, rövidke 23 éves pályafutása alatt gyorsan a szocialista popkultúra zászlóshajójává vált - írja a vaol.hu.

fotó: vaol.hu

Megszűnése után ötven évvel Vas megyében, Horvátzsidányban éledt újra a Bambi, igaz, a mostani és a valaha volt üdítő csak a nevében mutat hasonlóságot, újkori változatát nem tömegterméknek szánják megálmodói, és cukortartalma is mindössze harmada egy átlagos mai üdítőének.

Az újkori Bambi történetét egyenesen a frissen üzembe állított gyártósor mellett meséli el Dorogi Éva, az Art Water Kft. ügyvezetője. Ahhoz, hogy most a legmodernebb töltőberendezés szállítószalagján óránként tízezrével száguldozhassanak a retró érzést idéző üvegek, négyévnyi előkészítő munkára és mintegy 1,5 milliárd forintos fejlesztésre volt szükség.

A jó sör alapja köztudottan a jó víz, de nincs ez másképp az üdítőknél sem. Nos, a Bambi vizét abból a Chernel-forrásból nyerik, amelynek első írásos emlékét 1225 óta őrzik, és amelynek vize gyakran csillapította Mária Terézia szomját is, amikor erre járt. Az alap tehát adott volt, már „csak” a receptet kellett kitalálni.

Mielőtt azonban közelebbről is szemügyre vennénk az üvegek tartalmát, lássuk magát a gyárat. Utunkat mindjárt az egyik legfontosabb helyiséggel, a laborral kezdjük, ahol minden egyes gyártást leellenőriznek, miközben a törvényi előírások csak havi egy mintavételt írnak elő, eddig azonban még egyszer sem volt gond. A palackozóüzemben csúcsmodern technológiával, emberi kéz érintése nélkül töltik meg az üvegeket, még a raklapra is robotkar viszi a zsugorfóliázott üdítőitalos tálcákat.

És most lássuk, mi kerül a formatervezett palackokba. 2020-ban Bambi név alatt a Chernel-forrás vizéből három klasszikus (narancs, citrom, gyömbér), valamint egy újhullámos, rebarbara ízű üdítőital született.

fotó: vaol.hu

– Az üdítőipari trendeket az USA nyugati partján és a francia Riviérán állítják be, amit ott isznak, az négy-öt év késéssel érkezik meg ide, Magyarországra. Mindezek ismeretében az körvonalazódott, hogy egy fermentált (erjesztett), magas minőségű, úgynevezett craft üdítőitalt kell előállítani, ami kizárólag természetes alapanyagokból készül és cukortartalma mindössze harmada egy átlagos üdítőitalénak – hangsúlyozza Dorogi Éva.

Ez volt a kiindulási alap, innen kezdődhetett a recept megalkotása. Sokáig tartott, míg kikísérletezték a megfelelő arányokat, de végül sikerült, és megszületett a Bambi 21. századi változata, ráadásként mindegyik ízhez adtak egy botanikus infúziót is, így az italok fűszeresebbé, parfümösebbé váltak. Az egy hétig tartó fermentálási eljárásból végül a gyömbér kimaradt, miután ettől az íztől az emberek áttetsző italt várnak, a technológia pedig az üdítőket kissé opálossá teszi.

– Nálunk a narancs az narancs, a rebarbara az rebarbara, a kizárólag természetes alapanyagok használata a gyártási költségeket persze megdobta, ám ebből semmilyen áron nem akartunk engedni, így például a tartósítást is pasztörizálással oldottuk meg, tartósítószert az üdítők nem tartalmaznak. Az új Bambik nemcsak frissítenek, de kiváló koktélalapanyagok is – legalábbis ez derül ki a bárok visszajelzéseiből.

A Bambi születése felett egy komplett team bábáskodott, jelenleg pedig mintegy huszonöten kísérik első lépéseit. A gyártósort mindössze öten működtetik, ketten – köztük az ügyvezető – pedig helyben intézik az ügyeket, a többiek a fővárosból biztosítják minden egyébnek a hátteret.

A gyárlátogatás végére nyilvánvalóvá válik, hogy a mostani Bambi gyakorlatilag mindenben különbözik a 73 évvel ezelőttitől, így bátran kijelenthető, hogy nem egy posztszocialista termék jött létre, nem megújult a Bambi, hanem újjászületett, miközben egy mainstream termékből egy magas minőségű rétegtermék lett.

Így vagy úgy, a Bambi a popkultúra része, az üdítőt körüllengő legendák és történetek mélyen beleivódtak a kollektív emlékezetbe, így ezeket – a legfiatalabbakat leszámítva – mindenki ismeri. Ez persze nem is meglepő, hiszen annak idején a szocialista kultúrában a Bambi egyfajta életérzést adott, ami persze az eltelt évtizedek során elveszett. Megmaradt azonban a márkanév és a hozzátartozó szlogenek: „Annyi, meg egy Bambi”, valamint az „…és még Bambi is kapható” (a népszerű dalból).

És ha már itt tartunk, a bambisüvegek már jó két hónapja a spájzban vannak, ha az önében történetesen nem áll egyetlen üveg sem, annak az lehet az oka, hogy egyelőre kevés helyen lehet csak kapni, ám érdemes nyitott szemmel járni.

agrotrend.hu / vaol.hu

Feliratkozás az Agrotrend.hu hírlevelére

Teljes név:
E-mail cím:*
Elfogadom az Adatvédelmi nyilatkozatot.