4x4

Technika

Az F-TYPE a Jaguar sportautók 75 éves történetét ünnepelve frissített kivitelben kezdi utolsó modellévét

A Jaguar F-TYPE a tökéletes sportautó: egy hetvenöt éves hagyaték letéteményese, elődei között pedig minden idők legemlékezetesebb, emblematikus típusai is szerepelnek.

  • F-TYPE 75: 2023 egyrészt az F-TYPE utolsó modelléve, másrészt a Jaguar sportautók történetének 75. éve lesz. Ennek alkalmából a Jaguar forgalomba hozza az F-TYPE 75, illetve F-TYPE R 75 különkiadásokat, amelyeket a Jaguar kompresszoros 5.0 V8-as benzinmotorja hajt 450, illetve 575 lóerős kivitelében, és amelyek Coupé és Convertible karosszériával egyaránt elérhetők
  • Igényes exkluzivitás: a limitált szériák egyedi külső és belső stíluselemeket, gazdag felszereltséget, valamint egy különleges karosszériaszín-opciót: a Giola Green metálfényt kínálják, ezáltal méltó módon ünneplik a belső égésű motorok teljesítményét, mielőtt a Jaguar 2025-től tisztán elektromos, modern luxusmárkaként folytatja pályafutását
  • Zsigeri, jól kiaknázható motorteljesítmény: az F-TYPE négy- és nyolchengeres, nagyteljesítményű, kirobbanóan erős benzinmotorjai 300-575 lóerő maximális teljesítményt adnak le, kiemelkedő vezetési élményt és összetéveszthetetlen hangzást kínálva
  • Kivételes dinamizmus: az F-TYPE magával ragadó élményt nyújt, amint késlekedés nélkül, ösztönösen reagál a vezető minden utasítására
  • Már rendelhető: a limitált széria első példányait a Jaguar sportautók hetvenötödik évének elején, 2023 januárjában vehetik át az ügyfelek. Konfigurálja járművét a jaguar.com oldalon!

Az F-TYPE Coupé és Convertible kivitelben egyaránt a zsigeri teljesítmény és a vezetési élmény tökéletes egyensúlyát kínálja; az izmos, határozott formavilághoz prémium anyagokból építkező, precízen kivitelezett, kivételes részletekben bővelkedő utastér társul.

A 2023-as, utolsó modellévre leegyszerűsített, koncentráltabb kínálattal készült fel a típus, így az ügyfelek minden eddiginél egyszerűbben választhatják ki álmaik F-TYPE-ját. Az autó határozottabb, öntudatosabb megjelenésű, mint valaha: minden kivitelen alapfelszerelés a 20 colos keréktárcsa, míg egyes apró részletek visszafogott, de következetes változáson estek át: a kerékagy-burkolatok és a hűtőmaszkon elhelyezett embléma az eddigi piros helyett fekete színűek, ahogy az R és R-Dynamic típusjelzések másodlagos színei a piros-zöldről fekete-szürkére váltottak.

Az F-TYPE utolsó évjáratáról és a Jaguar sportautók 75 éves történetéről emlékeznek meg az új F-TYPE 75, illetve F-TYPE R 75 limitált szériák. Ezeket egyedi külső és belső formai részletek, gondosan összeválogatott felszereltségi tételek, valamint természetesen az F-TYPE-tól elválaszthatatlan 5.0 literes, kompresszoros Jaguar V8-as erőforrás** teszi különlegessé. Az exkluzív modellek méltó módon ünneplik a belső égésű motorok teljesítményét, mielőtt a Jaguar 2025-től tisztán elektromos, modern luxusmárkaként folytatja pályafutását.

„A Jaguar immár hetvenöt éve tervez és gyárt olyan kivételes sportautókat, amelyek kiemelkedő teljesítménnyel, dinamizmussal és vezetési élménnyel jutalmazzák pilótáikat” – mondta Matthew Beaven, a Jaguar Land Rover vezető külső formatervezője. „Az F-TYPE különleges kivitelei is tartják magukat ezekhez az alapelvekhez: egyedi külső és belső részletekkel tisztelegnek a nagyszerű hagyaték előtt, amint a Jaguar 2025-től tisztán elektromos márkává alakul át.”

Formaterv

A Jaguar F-TYPE az évek során semmit sem veszített drámai hatásából: a modell a Jaguar sportautók hetvenöt éves hagyatékának méltó letéteményese. Könnyű, szilárd alumíniumból készített karosszériájának erőt sugárzó arányai azonnal felismerhetővé teszik az orrmotoros, kétüléses modellt; a típus koncentrált, határozott kiállásában testet öltenek annak a vérvonalnak a lendületes vonásai, amely az 1948-ban bevezetett XK120-assal – korának leggyorsabb sorozatgyártású típusával – vette kezdetét.

A különösen keskeny kialakítású LED-es fényszórók, amelyek alapkivitelben alkalmaznak pixel-technológiát**; a ‘Calligraphy’ J rajzolatú, karakteres nappali fények, valamint a dinamikus irányjelzők optikailag kihangsúlyozzák az autó szélességét, és megelőlegezik a lemezek alatt szunnyadó teljesítményt. A lámpatestek tökéletesen beleolvadnak annak a kerékdobokra rázáródó motorházfedélnek a 'folyékony fém' felületkialakításába, amely a legendás C-Type és D-Type stílusát idézve, elegáns lendülettel fut hátra.

Az F-TYPE 75 és az F-TYPE R 75 első kerékdobját exkluzív embléma díszíti, amely az F-TYPE összetéveszthetetlen körvonalát rajzolja ki.

A leegyszerűsített, gondosan megválogatott felszereltségnek köszönhetően az F-TYPE minden kivitele modell-specifikus 20 colos keréktárcsával kerül forgalomba. Az F-TYPE 75 Gloss Black kivitelű, ötküllős, míg az F-TYPE R 75 Gloss Black kivitelű, Diamond Turned kidolgozású, tízküllős keréktárcsát kap.

Az F-TYPE eredendően drámai, határozott formavilágát még erőteljesebbé teszi a far plasztikus kialakítása; a lendületes ívek a kettős ívű, kecses LED-es hátsó lámpatesteknél futnak össze.

Az F-TYPE nagyteljesítményű karakteréhez illő módon a kipufogó végcsövek a hátsó diffúzorban kaptak helyet, méghozzá motorváltozattól függően eltérő elrendezésben. A négyhengeres motorokhoz egyetlen, középen kivezetett kipufogó végcső társul, míg a V8-as motor – az F-TYPE 75 esetében 450, míg az F-TYPE R 75 fedélzetén 575 lóerővel – két oldalt kivezetett dupla ikerkipufogót kap, az F-TYPE R 75 esetében mart R típusjelzéssel.

Az F-TYPE vezetőközpontú belső tere a modell eleganciájának és teljesítményének színtiszta megtestesülése. A mesteri kidolgozású, igényes részletekből és prémium anyagokból építkező belső tér sportos, luxuskivitelű környezetet kínál, a Jaguarra jellemző, legmagasabb színvonalon.

Az '1+1 üléses' belső térben 12,3 colos interaktív digitális műszerfal húzódik a vezető előtt; a személyre szabható kijelzőn különböző megjelenítési sémák közül választhatunk – ahogy az egy vérbeli sportautótól elvárható, alapértelmezésen egy nagyméretű, központi fordulatszámmérő uralja a képernyőt.

Ez a funkció a váltófénnyel együtt hitelesen tolmácsolja az F-TYPE személyiségét, a modellben rejlő teljesítmény-tartalékokat, digitális ellenpontot nyújtva az olyan mechanikus látványelemeknek, mint a motorindító gomb vörösen lüktető 'szívverése' vagy a kiemelkedő központi légbeömlő rostélyok.

Az F-TYPE 75 és R 75 modellek Engine Spin kidolgozású padlókonzolját, valamint nemesacél küszöbbetéteit egyedi sziluett-motívum díszíti; a környezet hangulatát a beltéri fekete optikai csomag teszi még erőteljesebbé.

A sport vagy Performance sport kivitelben (utóbbi alapfelszerelés az F-TYPE 75 és R 75 modelleken) rendelhető könnyített, keskeny szerkezetű ülések ergonomikus kialakításához kiemelkedő komfort társul, ami kívánságra ülésfűtéssel, illetve -hűtéssel fokozható. A prémium hangulatot az igényes anyaghasználat – például a limitált szériák esetében alapkivitelű Windsor bőrkárpitozás – fokozza, kiegészítve olyan finom részletekkel, mint a kézműves kidolgozású, monogram öltések (amelyek a kibővített bőr csomag megrendelése esetén az ajtókárpiton is megjelennek) vagy a fejtámaszokat díszítő Jaguar Leaper, illetve R motívumok. A belső hangulatot Ebony Suedecloth tetőkárpit (ugyancsak alapfelszerelés az F-TYPE 75 és R 75 kiviteleken) teszi teljessé.

Rugózás és vezethetőség

Az F-TYPE magával ragadó, aktív, vezetőközpontú karakterével a mai napig etalonnak számít a sportautók mezőnyében.  A kettős keresztlengőkaros első és hátsó felfüggesztés, a gondosan hangolt elektromos szervokormány (EPAS), valamint a fékvezérelt nyomatékvektor-szabályozás a dinamizmus és a visszajelzésekben bővelkedő vezetési élmény legmagasabb szintjét biztosítják. Ezek a jellemzők alapvetően meghatározzák azt az ösztönös közvetlenséget, amivel a modell a vezető legapróbb utasításaira is azonnal reagál.

Az F-TYPE 75** és R 75 kiadások futóművét tovább fejlesztették: a hátsó csonkállványok könnyű, merev alumínium öntvényből készültek, ami a megnövelt kerékcsapágyakkal együtt az abroncsok érintkezési felületének végletekig precíz szabályozását, ezáltal még közvetlenebb kormányérzetet eredményez. Az R 75 esetében még tovább optimalizálták a felfüggesztést a mérnökök: a módosított felső gömbcsuklók jóvoltából még kisebb mértékben változik a kerékdőlés, illetve -összetartás. Mindkét modell esetében elektronikus vezérlésű, aktív hátsó differenciálmű (EAD) biztosítja a motorteljesítmény optimális átvitelét az aszfaltra.

Az intelligens hajtáslánc-dinamikai (IDD) technológiával felvértezett, állandó összkerékhajtási rendszer (amely az F-TYPE 75** kivitelen külön rendelhető, az R 75 esetében azonban a szériafelszereltség részét képezi) útfelülettől és időjárási viszonyoktól függetlenül jobb tapadást és fokozott menetdinamikát eredményez, miközben megőrzi az F-TYPE személyiségét meghatározó hátsókerék-hajtású karaktert és kiegyensúlyozott vezethetőséget.

Az F-TYPE 300 lóerős kivitelei gondosan hangolt, egycsöves lengéscsillapítókat alkalmazva biztosítják a négyhengeres motorral szerelt típusváltozatok egyedi karakterét meghatározó rugózási és vezethetőségi jellemzőket, míg az F-TYPE 75** és R 75 limitált kiadások megkapták a Jaguar konfigurálható menetdinamikai funkcióval társított Adaptive Dynamics rendszerét. Az elektronikusan vezérelt, fokozatmentesen szabályozható lengéscsillapítókat alkalmazó Adaptive Dynamics rendszer a kis sebességű rugózási komfortot nagy sebességeknél is magabiztos irányíthatósággal társítja, míg a konfigurálható menetdinamikai rendszer lehetővé teszi, hogy a vezető igényei szerint módosítsa a felfüggesztés feszességét, a kormányerőt, a gázreakciót és a sebességváltásokat.

Az F-TYPE minden kivitele egyedi rajzolatú 20 colos keréktárcsát kap. A szériakivitelű dizájn mellett minden esetben három további kialakítás közül választhatnak az ügyfelek; az R 75 kivitel akár kovácsolt könnyűfém keréktárcsákkal is rendelhető. A F-TYPE modellcsalád nagy teljesítményű zászlóshajójához méltó módon az R 75 egyedi fejlesztésű, széles Pirelli P Zero abroncsokat kap – elöl 265/35/ZR20, hátul 305/30/ZR20 méretben –, amelyek felülmúlhatatlan tapadást biztosítanak.

Az F-TYPE R 75 a Jaguar karbon kerámia mátrix (CCM) fékrendszerével is felszerelhető. Az elöl 398 mm, hátul 380 mm átmérőjű tárcsákat, valamint hat-, illetve négydugattyús, karakteres sárga színű monoblokk féknyergeket alkalmazó rendszer kiemelkedő fékteljesítményt és fáradásmentes fékhatást biztosít.

Hajtáslánc

Az F-TYPE nagy teljesítményű, közvetlen gázreakciót biztosító, négy- vagy nyolchengeres motorjai, illetve azok 300-575 lóerős teljesítmény-tartománya a szegmensben felülmúlhatatlan sokoldalúságot eredményeznek. Az erőátvitelről minden esetben nyolcfokozatú Quickshift sebességváltó gondoskodik: az automata egység a SportShift előválasztó kar, illetve a kormánykerékre szerelt váltófülek segítségével kézzel is kapcsolható. Az összes motor az Egyesült Királyságban, a Jaguar Land Rover wolverhamptoni motorgyártó központjában készül.

A kizárólag hátsókerék-hajtással társítható 300 lóerős, 2,0 literes soros négyhengeres Ingenium turbómotor legnagyobb forgatónyomatéka már 1500/perc fordulatszámon elérhető; a motor a teljes fordulatszám-tartományban kivételes gázreakciókat kínál. A négyhengeres motor az F-TYPE-tól elvárható menetteljesítményeket biztosít: álló helyzetből 5,6 mp alatt éri el a 96 km/óra sebességet, míg legnagyobb sebessége 250 km/óra.

A 450 lóerős, 5,0 literes, kompresszoros V8-as erőforrást jól kiaknázható, ugyanakkor szórakoztató teljesítménykifejtésre hangolták; a motor 580 Nm-es maximális forgatónyomatéka már 2500/perc fordulatszámon rendelkezésre áll. Az F-TYPE 75** modellben elérhető erőforrás intelligens hajtáslánc-dinamikai rendszerrel szerelt összkerékhajtással, illetve – a puristák kedvéért – hátsókerék-hajtással egyaránt társítható. Mindkét konfiguráció esetében elektronikus vezérlésű aktív hátsó differenciálmű segít optimalizálni a nyomatékátvitelt, mindkét esetben 4,4 másodpercig tart álló helyzetből 96 km/órára felgyorsulni, a végsebesség pedig egyformán 285 km/óra.

Az időjárási és útviszonyoktól függetlenül felülmúlhatatlan menetteljesítményeket kínál az F-TYPE R 75. A kizárólag összkerékhajtással rendelhető modell kompresszoros V8-as motorjának legnagyobb teljesítménye 575 LE, a maximális forgatónyomaték elismerésre méltó 700 Nm. A 0-96 km/óra gyorsulás szintideje 3,5 másodperc, a modell végsebességét elektronika korlátozza 300 km/órára.

Mindegyik motorhoz alapfelszereltségként kapcsolható aktív kipufogórendszer társul. Megmaradt az F-TYPE személyiségtől elválaszthatatlan ropogás, amely gázelvételkor tör elő a kipufogó-rendszerből; a hangzást az adott modellváltozat karakteréhez hangolják. A károsanyag-kibocsátást a leömlőhöz közel beépített, nagy hatásfokú koromrészecske-szűrők** mérséklik.

A V8-as modellek Quiet Start funkciója visszafogott, kifinomult hangzással kíséri a motorindítást: a hátsó hangtompító elektromosan aktiválható elkerülő szelepei alaphelyzetben zárva maradnak, majd csak terhelés hatására nyitnak, felszabadítva azt a nyers üvöltést, amely mindig is meghatározta az F-TYPE vezetésének élményét. A Quiet Start funkció kívánságra felülírható: ehhez vagy a dinamikus üzemmódot kell kiválasztani, vagy a motor indítását megelőzően meg kell nyomni a kipufogószelepet szabályozó gombot.

Az F-TYPE első példányait a Jaguar sportautók hetvenötödik évének elején, 2023 januárjában vehetik át az ügyfelek. A bevezetés igazi fordulópont a Jaguar életében, amely 2025-től tisztán elektromos márkaként folytatja pályafutását.

A 2024-es modellévi Jaguar F-TYPE modellcsalád (piactól függő) az Egyesült Királyságban, a Jaguar Castle Bromwich-i üzemében készül, és az alábbi típusok alkotják:

  • F-TYPE R-Dynamic: 300 LE négyhengeres; hátsókerék-hajtás
  • F-TYPE 75: 300 LE négyhengeres; hátsókerék-hajtás** / 450 LE V8; hátsó- vagy összkerékhajtás**
  • F-TYPE R 75: 575 LE V8; összkerékhajtás

Az F-TYPE soros négyhengeres és V8-as benzinmotorjai az Egyesült Királyságban, a Jaguar Land Rover ultramodern wolverhamptoni motorgyártó központjában készülnek.

 


* A károsanyag-kibocsátásra és üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó adatok az EU – WLTP (TEL) vegyes üzemű norma szerint elvégzett mérések eredményeit tükrözik. A feltüntetett adatok az Európai Uniós előírásokkal összhangban elvégzett, hivatalos gyártói vizsgálatok eredményei. Kizárólag az összehasonlítás céljára szolgálnak. A valós üzemanyag-fogyasztási adatok eltérőek lehetnek. A CO2-kibocsátási és üzemanyag-fogyasztási adatok a vezetési stílus, a környezeti körülmények, a terhelés, a kerékméret és a felszerelt tartozékok függvényében változhatnak.

** Piactól függően


 

A Jaguar Land Rover folyamatosan arra törekszik, hogy tökéletesítse termékeinek, alkatrészeinek és tartozékainak műszaki tartalmát, formai részleteit és gyártási folyamatait. Ennek megfelelően folyamatosan változtatásokat eszközöl ezen területeken. Minden tőlünk telhetőt megteszünk annak érdekében, hogy kiadványunk a legfrissebb információkat tartalmazza, ugyanakkor a dokumentum semmiképpen nem tekinthető az aktuális műszaki paraméterek vagy az elérhetőség mértékadó forrásának, illetve nem számít bármely jármű, alkatrész vagy tartozék értékesítésére vonatkozó konkrét ajánlatnak. Gyártó által becsült értékek.

 

A Jaguar

A Jaguar 1935 óta épít megbabonázóan szépséges luxusautókat azzal a céllal, hogy különlegesebbé tegye ügyfelei életét. A Jaguar világszínvonalú modellkínálata jelenleg az XE és XF szedánokból, az XF Sportbrake kombiból, az F-TYPE sportautóból, az F-PACE sportos szabadidőjárműből, az E-PACE kompakt sportos szabadidőjárműből, valamint az I-PACE tisztán elektromos sportos szabadidőjárműből áll. A Jaguar 2025-től modern, tisztán elektromos luxusmárkaként él majd tovább; kínálatának drámai szépségű modelleit érzelmekkel teli, magával ragadó formaterv és úttörő, új generációs technológiák fogják jellemezni. A márka már elindult a villamosítás útján, kínálatában jelenleg is megtalálhatók mild hibrid és plug-in hibrid, valamint tisztán elektromos típusok.

Jaguar közösségi csatornák:
Facebook: http://www.facebook.com/Jaguar, https://www.facebook.com/Jaguar.Magyarorszag
Twitter: http://twitter.com/Jaguar; @Jaguar
Instagram: http://instagram.com/Jaguar, https://www.instagram.com/jaguar_magyarorszag/?hl=hu
YouTube: http://www.youtube.com/JaguarCars
További médiatartalmak: www.media.jaguar.com  

A Wallis Automotive Europe

A WAE Kft. az AutoWallis csoport dinamikusan fejlődő tagja, közel 30 éves független gépjármű nagykereskedelmi múlttal rendelkezik. Jelenleg két ázsiai „4×4 specialista” gyártót képvisel, a japán Isuzut Magyarországon, míg a dél-koreai Ssangyongot Magyarországon, Csehországban, Romániában és Szlovákiában. A Jaguar és Land Rover márkákat 2016-tól forgalmazza az adriai régió 8 országában, valamint 2020. április 1-től Magyarországon is.
Leányvállalata, a WAE CEE 2020 decembere óta látja el a komoly múltra visszatekintő német Opel személyautók és haszonjárművek importőri feladatait Magyarországon, Szlovéniában, Horvátországban és Bosznia-Hercegovina területén.

agrotrend.hu / www.wae.hu

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés