4x4

Technika

Nyolc év után teljesen megújult az Isuzu D-MAX pick-up

Az Isuzu Motors Limited bemutatja az ISUZU D-MAX könnyű tehergépkocsi legújabb generációját, mely mostantól már rendelhető, míg az első autók 2021. márciusától érkeznek Magyarországra.

Az új pick-up nem csupán privát használatú autóként, de multifunkcionális cégautóként is rendkívül népszerû, mely többek között olyan elismeréseket nyert el, mint az 5 csillagos értékelés a 2020-as EURO NCAP minõsítésen, az „Év legtakarékosabb pick-up”-ja, az „Év legjobb életmód-pick-up”-ja.

A modellváltás a frissen kidolgozott „Hatékony és Robusztus” fejlesztési filozófia jegyében zajlott. A cél így egy olyan modell megalkotása volt, amely takarékosabb és biztonságosabb, miközben a legváltozatosabb körülmények között is sokoldalúan használható. A modell formaterve jelentõsen megújult, így messze kimagaslik a tradicionális pick-upok mezõnyébõl.

Az Isuzu Motors Co., Thailand Ltd. (IMCT) 1974-ben kezdte meg a modell helyi gyártását. A gyártó azóta több mint négymillió jármûvet állított elõ, és idõközben globális szereplõvé vált a pick-upok piacán, hiszen a hazai piac mellett a világ több mint 100 országába exportálnak.

Az Isuzu 2018. májusában megfogalmazott középtávú üzleti tervének egyik legfontosabb célkitûzése a könnyû haszonjármûvek ágazatának megerõsítése. A modellváltás során elsõsorban arra törekedtek, hogy minél sokszínûbb palettával elégítsék ki az ügyfelek változatos elvárásait. Az elõzõ évek sikereire alapozva az Isuzu tovább növeli az eladásokat, így megcélozva a vezetõ helyet a könnyû haszonjármûvek piacán.

A vadonatúj D-MAX legfõbb ismérvei

Fejlesztési irányelv

Szerkezet

Erõs szerkezetû konstrukció, a nagyszilárdságú acél széles körû alkalmazásával elért könnyû, mégis szilárd struktúra. A modell gázlómélysége 800 mm. A biztonságot fokozandó a kabin is megerõsítésre került.

Üzemanyag-fogyasztás

Az új D-MAX a kategória élenjáró üzemanyag-fogyasztását és CO₂-kibocsátását kínálja. (WLTP vegyes fogyasztás: 8,1-9,02 l / 100km, 211-241 g /km)

Biztonság

Az autó a piaci elvárásoknak megfelelve nem csak megnövekedett menetstabilitást, hatékonyabb fékeket és nagyobb komfortot, hanem korszerû, aktív és passzív biztonsági funkciókat is kínál. A teljesség igénye nélkül megemlíthetõk olyan rendszerek, mint a „Figyelmeztetés ráfutásos ütközés veszélyére” (FCW), az „Autonóm vészfékezõ rendszer” (AEBS), a „Sávelhagyásra történõ figyelmeztetés” és a „Sávtartás asszisztens” (LDW, LDP), a „Holttér figyelés” és a „Sávváltás asszisztens” (BSD, LCA), a „Hátsó keresztforgalomra történõ figyelmeztetés” (RCTA), a pirotechnikai övfeszítõk, a térdlégzsák, vagy újdonságként a két elsõ ülés között kinyíló légzsák.

Praktikum és funkciók

A D-MAX szórakoztató rendszere is jelentõsen átalakult, a korábbi modellekhez képest számos kényelmi és praktikus többletfunkciót kínál. A belsõ térben kiemelkedõ anyagminõség és fejlett technológia fogad, a zajszint jelentõs mértékben csökkent.

Formaterv

Koncepció

A fejlesztés célja az volt, hogy az új D-MAX merész, érzelmekre ható, karakteres újszerû külsõ formatervével túlmutasson egy hagyományos pick-up teherautón, mely vadonatúj arculattal felruházva a versenytársak fölé emeli.

Külsõ megjelenés

Robusztus profilja, ék alakú karosszériája minden eddiginél erõteljesebb, lendületesebb kontúrokat rajzol. A kettõs LED-es projektoros fényszórók és a stílusos lámpatestek határozott megjelenést kölcsönöznek az autónak. A hátsó lámpákon kettõs LED szegélyeket találunk.

A hátsó lökhárító integrált fellépõje szintén nagymértékben hozzájárul az egyedi arculathoz.

Belsõ tér

A látványos rajzolatú mûszerfal felszereltségtõl függõen akár 9 colos kijelzõvel is elérhetõ. A hangsúlyos anyagfelhasználás lenyûgözõ kontrasztokat teremt. Az új
D-MAX testre szabott fülkéjében elsõ osztályú kidolgozás, és a korábbinál szélesebb, magasabb középsõ konzol fogadja az utasokat.

A tervezõk kiemelt figyelmet fordítottak arra, hogy a belsõ felületeken a varrott motívumok kifinomult, sportos hatást keltsenek.

Ha pedig valaki kifejezetten munkaeszközként tekint új jármûvére, egyszerû és praktikus kialakítású mûszerfal, illetve ajtópanelek állnak rendelkezésére.

Technológia

Motor

Az autóban a korábban már bevált, 1,9 literes RZ4E erõforrás továbbfejlesztett változata dolgozik. Egyebek mellett a 250 MPa-ra növelt befecskendezési nyomás, az elektronikusan vezérelt, változó geometriájú turbófeltöltõ, a dugattyúk hõszigetelõ bevonata, a kettõs ferde fogazású fogaskerekekkel szerelt vezérmû mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a motor magas teljesítményét csekély zajszint mellett alacsony üzemanyag-fogyasztással társítsa.

Hajtáslánc

A kézi kapcsolású sebességváltó a felhúzható, gyûrûs határolóval szerelt váltókarnak köszönhetõen könnyebben kapcsolható hátramenetbe. A váltókar, fokozatok közötti, rövidebb kapcsolási útja magával ragadó vezetési élményt nyújt.

Ami az automata sebességváltót illeti; az itt elvégzett módosítások eredményeként a közvetlenebb gázreakció és a kedvezõbb üzemanyag-fogyasztás emelendõ ki.

Az új, egy darabból álló alumínium kardántengely jelentõs tömegcsökkenést eredményez. Az új D-MAX elektromágneses mûködtetésû hátsó differenciálzárat is kapott.

A módosított összkerékhajtás-rendszer hatékonyabban juttatja a kerekekhez a vonóerõt: a korábbinál gyorsabban kapcsolhatunk a két- és az összkerékhajtás, illetve a normál és felezõ-fokozat között.

Felfüggesztés

Nagy hasmagasság biztosításával, az elsõ futómû megváltozott kialakítása a rugózási komfort mellett még stabilabbá teszi a gépkocsi egyenesfutását. Ehhez jelentõs mértékben járul hozzá a szintén módosított hátsó futómû is, köszönhetõen a szélesebb nyomtávnak és a hátsó lengéscsillapítók újragondolt pozíciójának.

Kormánymû

A kormányzási tulajdonságok is javultak, köszönhetõen annak, hogy megnõtt az elsõ kerekek kormányzási szöge, mely mindössze 12,5 méteres fordulókört eredményez. Az új D-MAX modellben alkalmazott elektromos szervókormány jelentõsen csökkenti a kormányzás erõszükségletét és megnyitja az utat a fejlett vezetéstámogató rendszerek alkalmazása elõtt is.

A kormánykerék helyzete négy irányban állítható, így testalkattól függetlenül könnyû beállítani a komfortos vezetéshez szükséges ideális testhelyzetet.

Fékek

Az új D-MAX nagyobb elsõ féktárcsái, a szélesebb hátsó fékpofák, valamint a módosított fékrásegítés révén javult a fékezési teljesítmény is.

Vázszerkezet

A megnövelt keresztmetszetû alvázkeret-hossztartók, az optimalizált pontokon beépített kereszttartók, valamint a tökéletesített energiaelnyelõ képesség könnyû szerkezete mellett teszi a gépkocsit még merevebbé és biztonságosabbá. A komfort növelése, valamint a zajok és rezgések csillapításának érdekében a kabin alvázkeretre rögzítése is új konstrukció alkalmazásával történik.

Felépítmény

Az új D-MAX racionális konstrukciója mellett a 980 MPa nagy szakítószilárdságú szerkezeti acél és más megoldások alkalmazásával sikerült meglehetõsen könnyû szerkezet mellett fokozott merevséget és szilárdságot elérni a kabinnál. A 390 MPa-nál nagyobb szakítószilárdságú szerkezeti acélok alkalmazásának aránya a korábbi 30-ról 46 százalékra nõtt.

A jobb helykihasználásnak köszönhetõen minden fülketípushoz hosszabb rakfelület társul.

Belsõ kidolgozás

Az elsõ ülések ülõlapja jó energiaelnyelõ képességû, így az ülés hosszú távon is kényelmes. Az opcióként megrendelhetõ, nyolc irányban elektromos motorok segítségével állítható vezetõülés különösen a combtájon nyújt jobb megtámasztást.
Az új D-MAX minden kivitelén az alapfelszereltség részét képezik azok az újonnan kifejlesztett elsõ ülések, amelyek hatékonyan védenek az ostorcsapás jelenség okozta nyaksérülés ellen.

A biztonságot olyan további funkciók is segítik, mint a biztonsági öv bekapcsolására figyelmeztetõ jelzés.

A duplakabinos verziók esetén a könnyebb be- és kiszállás érdekében a B-oszlop elõbbre került, mely által a hátsó ajtónyílás nagyobb lett, valamint a B-oszlopokra kapaszkodókat is felszereltek.

Elektronikus hálózat

A több nagysebességû kommunikációval mûködõ CAN-Bus hálózat és az ezeket összefogó központi egység (Gateway) alkalmazása a legkorszerûbb autóipari megoldásoknak felel meg.

A kényelmet és praktikumot elõsegítõ technológiák széles körben jelennek meg, a kulcs nélküli nyitástól kezdve a szórakoztató rendszeren át a világítás automatikus vezérléséig.

Karbantartás

A D-MAX elsõ kerékagya új, integrált kialakításának köszönhetõen immár gondozásmentes. Az egyéb alkatrészek karbantartási periódusát meghosszabbították, a karbantartás gyakorisága és költségei jelentõsen csökkentek.

Mûszaki adatok áttekintése

Választható modellek

·Szimpla kabin

·Nyújtott kabin

·Dupla kabin

Tovább olvasom

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook