Technika

Teszt: Fendt 1000 – az új standard

A Fendt az 1000-es sorozatával új irányt szab. Az első 500 lóerős standard traktort alaposan kipróbálhattuk.

Már ez felemelő: a vezető hat lépcsős fellépőn juthat fel a Fendt 1000 vezetőfülkéjébe, de megéri a fáradozást. A Fendt az új zászlóshajójával történelmet ír a traktorépítés terén, elsősorban azonban nem az impozáns méretek és az agresszív megjelenés a lenyűgöző. Főleg a traktor belsejében rejtőző technikai újítások keltenek mély benyomást.

A négy modell motorja a MAN-tól származik, melynek fő jellemzői a 12,4 l lökettérfogat, VTG-Turbo, és típustól függően a forgattyús tengelynek leadott 380 -500 LE. Új a Fendt által ProDrive-nak nevezett alacsony fordulatszám koncepció. A névleges fordulatszám 1700 fordulat/perc, a fő munkavégző tartomány 1150 és 1550 fordulat közé esik. A magas forgatónyomatéknak köszönhetően a traktor nagy távolságokat is optimális fogyasztással tesz meg. A 60 km/h sebességet 1450 ford/perc értéknél éri el, az 50 km/h-t 1200 ford/percnél, és a 40 km/h sebességhez csak 950 ford/perc értékre van szüksége. 

Tesztvezetésünk során a Fendt egy 12 méter széles Horsch-Joker tárcsás boronát lazán húzott a tarlón alig 1400 fordulat mellett. A vezetőfülkébe ebből csak egy megnyugtató, halk duruzsolás jut el.

A Fendt a hűtőrendszert is hozzáillesztette az alacsony fordulatszámokhoz. Az 1000-nél egy hidraulikus meghajtással szabályozott turbina juttatja a hűtőlevegőt a hűtőbordákon keresztül, ami láthatóan növeli a hatékonyságot. A károsanyag kibocsátási előírást a MAN-gyár egyébként szokatlan módon – egy adBlue katalizátor, valamint a lehűtött külső kipufogógáz visszavezetéssel éri el, dieseloxidációs katalizátor vagy részecskeszűrő azonban nem található a fedélzeten.

A Fendt konstruktőrök a VarioDrive hajtásláncot újjá alakították, és hozzáillesztették a MAN alacsony fordulatszámhoz. Feltűnő, hogy a kartámaszról egyaránt eltűntek a Vario meghajtáshoz és az összkerék meghajtáshoz tartozó gombok, mert az egyik hidromotor közvetlenül az első tengelyt látja el, a klasszikusan kapcsolható összkerékhajtás megszűnt. A motorok közös olajköre úgy működik, mint egy hidraulikus központi differenciálmű.

A folyamatos frontmeghajtás ellenére kanyarodáskor nem keletkezik feszültség a hajtásláncban – pont ellenkezőleg: forma szerint az első kerekek húzzák a traktort a kanyarban, a Fendt elnevezésével ez a „pull-in-turn” jelenség. 25 km/h sebességtől szétkapcsol az elsőtengely hidromotorja, ami így nulla állásba kerül. Az első- és a hátsótengelyen fellépő csúszáskor a szoftver a nyomástól, a kormányzási szögtől és egyéb befolyásoló tényezőktől függően kapcsolja össze a z áttételeket egy lamellás kuplung segítségével, hogy az intenzitást növelje, ill. szükség esetén újra szétkapcsol.

A járművezető ebből alig érzékel valamit, mert a nagy Fendt ugyanolyan jól összehangoltan halad, mint a „kisebb” testvérei. A kezelés többi részletét tekintve, beleértve a monitort és a botkormányt is, alig tapasztalhatók különbségek. A Vario-terminálon azonban többek között új a „GripAssistant”, ami a gumiabroncs méretétől függően a vontatmányhoz, a talajnedvességhez és a sebességhez igazodva javasolja a megfelelő nyomást és a ballaszt súlyt. Az ismert RüFA megoldás (átfordítható vezetőülés) ugyancsak rendelhető az 1000 típushoz.

A hidraulika opcionálisan két terhelésszabályozott szivattyúval (LS) növelhető. A szivattyúk 220 l ill. 210 l/min szállítási teljesítményt nyújtanak, két teljesen elválasztott kör is működtethető eltérő igényekkel az átfolyás és a nyomás tekintetében.

A kialakítást tekintve a marktoberdorfiak sok választási lehetőséget szeretnének a vevőknek nyújtani. Három vonal különböztethető meg, ezek a PowerPlus, a Profi és a ProfiPlus, ahol a Plus elnevezés a kormányrendszer előkészítésére vonatkozik. Az alkalmazástól függően a Fendt a traktorokat emelőmű és/vagy TLT nélkül is szállítja. Ezzel azonban az 1000 típus továbbra sem lesz olcsó megoldás. A legkisebb 1038 Vario PowerPlus változatban emelőmű és TLT nélkül 288400 eurótól kapható (Németországban), a teljesen felszerelt csúcsmodell ára legalább 385000 euró (Áfa nélkül).

További Fendt újdonságok az Agritechniva kiállítással kapcsolatban

  • A Mitas és Fendt közösen fejlesztette ki a VArioGrip Pro változatot. A hátsótengelyen lévő kerékpánton a standard gumiabroncson belül egy belső gumiabroncs is található, ami 8 bar nagyságú levegőtartályként szolgál, a közúti forgalomhoz szükséges gyors felpumpálás érdekében. A nyomás ezzel 30 másodpercen belül 0,8 bar-ról 1,8 bar-ra emelhető. Csak egy transmitterrel ellátott levegővezeték megy a kerékpánthoz. A teljes vezérlés a tengely peremén található, vezeték nélkül működik, az áramellátás szintén vezeték nélkül, indukciós úton történik. A normál sűrített levegős kompresszor a tárolótartályt menet közben ismét feltölti.
  • A jövőben a Fendt a VarioGuide esetében elválasztja a GPS-Controller-t az antennától. A külső Controller elérhető a Topcon, a NovAtel és a Trimble vevői számára. 2016-tól a Fendt a Topconról gyárilag átáll a Trimble és a NovAtel rendszerre (új ügyfeleknél). Emellett különböző korrekciós jelek is rendelkezésre állnak. A Trimble XFill az RTK jel kiesését 20 percig át tudja hidalni.
  • A Vario-terminálon új GPS funkciók többek között a kontúrszegmensek és a VariableRateControl (VRC). A kontúrszegmensek esetén a területkontúr egyszerűen felvehető, és átalakítható nyomvonallá vagy a fordulást segítő vonallá. A VRC a táblatörzskönyvekben elkészített applikációs térképeket tudja kezelni.

További újdonságok az Agritechnica kiállításról Technika/Újdonságok rovatunkban olvashatók!
Itt találja az aranyérmes újdonságokat!
Ezüstérmet 44 újításért osztottak ki, amelyeket ITT nézhet meg! Ne hagyja ki!
Érdekli, hogy mely traktorok kerültek az Év Traktora 2016 döntőjébe? Itt megtekintheti a képes összeállítást!

agrotrend.hu / ta

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés