FÓKUSZBAN

Először Magyarországon a szakmák Európa-bajnoksága

Először Magyarországon a szakmák Európa-bajnoksága

A EuroSkills Budapest 2018 versenyen Európa legfelkészültebb ...

Az amerikai gazdák aggodalmai

Az amerikai gazdák aggodalmai

Nyáron Donald Trump kereskedelmi vitáitól volt hangos

Második alkalommal adtuk át az Agrofotó díjakat

Második alkalommal adtuk át az Agrofotó díjakat

A mezőgazdaság témakörében meghirdetett fotópályázat

Gépesítés

2018. április 24., kedd • 10:22

A Deutz TCD 9.0 L4 a 2018-as év dízelmotorja

Az olasz „Diesel” szaklap szervezésében minden évben megválasztják az év dízelmotorját. A szakértők és a szakújságírók szavazatai alapján az idén a Deutz TCD 9.0 L4 dízelmotor érdemelte ki a kitüntető címet, amely az elmúlt évben kezdődött Deutz-Liebherr együttműködés első innovációja, miután a korábbi svéd Volvo helyébe partnerként a svájci multinacionális longliner gyártó Liebherr lépett.

Az elmúlt évben 162 ezer motort gyártó kölni motorgyár Európa egyik jelentős motorgyártójának számít, amely 2;2 és 18,0 liter hengerűrtartalom között 18,4-620,0 kWh (25-843 LE) teljesítménytartományban gyárt 3-8 közötti hengerszámmal dízelmotorokat, mintegy 170 féle típus és típusváltozatban. Ezek megtalálhatók a mezőgazdaságban üzemelő traktorokban, magajáró rakodókban és betakarító gépekben, különböző speciális rendeltetésű járművekben, csónakokban, hajókban és ipari aggregátokban egyaránt.

A „2018-as Év Dízelmotorja” címet  kiérdemlő TCD 9.0 L4 motor, új fejlesztés eredménye, számos innovációt tartalmaz és a legnagyobb teljesítményű, négyhengeres, EMR teljesen elektronikus vezérlésű CR (Common Rail) befecskendezési rendszerű motor a piacon.

fotó: deutz.com

Az alacsony fordulatszámú (1700-1900 f/min) gazdaságos dízeleket képviselő motor névleges teljesítménye 300 kW (408 LE). A motor legalacsonyabb alapjárati fordulatszáma 600 f/min. A maximális nyomatéka 1700 Nm, amelyet már 1200 f/min fordulatszám tartományban tartósan nyújtani képes. Az egy liter hengerűrtartalomra vetített fajlagos teljesítménye 33,3 kW/lit (45,3 LE/lit), a fajlagos nyomatéka pedig (188,9 Nm/lit). Az átlaghoz képest 25%-kal magasabb a fajlagos teljesítménye és 30%-kal a fajlagos nyomatéka.

A Deutz TCD 9.0 L4 modulárisan felépített többféle választható füstgázkezelő rendszerrel készül. Akár EU Stage IIIB normáknak megfelelő EAT (EGR/AGR) füstgáz visszahűtésű és visszavezetéses (égetésű) füstgázkezelő rendszerrel is szállítják, vagy kérésre PDF+SCR (Selectiv Catalitic Reduction) AdBlue befecskendezésű US EPA Tier4/EU Stage IV/China IV füstgázkezelő rendszerrel szerelik fel.

És a motor DOC+SCR katalizátoros változatban tudja teljesíteni az EU Stage V 2019-től érvénybe lévő füstgáz normatívák előírásait is. A motornak kedvezően alacsony (750 kg) a tömeg, 1 kg tömegre vetített teljesítmény 0,4 kW/kg (0,54 LE/kg), ugyancsak kedvezőek a beépítési méretei is (H = 1015 mm, 32 = 838 mm, M = 116 mm). A TCD 9.0 L4-es motort először tavaly ősszel Kínában, majd a hannoveri Agritechnica-n mutatták be.

Kínában a Deutz Motor AG-nak leányvállalata működik. Nem véletlen, hogy itt debütáltak hisz a kínai piac lehet a motor egyik legnagyobb vásárlója. A „Diesel of the Year 2018” cím átadására áprilisban Párizsban kerül sor, ahol egy építőgépipari kiállításon szintén látható lesz.

agrotrend.hu / Dr.Hajdú József 

Feliratkozás az Agrotrend.hu hírlevelére

Teljes név:
E-mail cím:*
Elfogadom az Adatvédelmi nyilatkozatot.