Gépesítés

Technika

A KITE gépkapcsolatai a Mezőgépshow-n 1. rész

Az első gépkapcsolat egy John Deere 9410R traktor és egy Orthman 12 soros sávos alapművelő. A második gépkapcsolat: egy JD8370R erőgép egy hat soros Orthman 1tRIPr 6s sávos alapművelőgéppel összekapcsolt John Deere 1705 szemenkénti vetőgéppel dolgozik együtt.

Az első gépkapcsolat egy John Deere 9410R traktor és egy Orthman 12 soros sávos alapművelő.

Az erőgép a 9000-es sorozat legkisebb tagja (410-560Le-ig), ennek ellenére derékcsuklós kialakításánál fogva a hagyományos járószerkezetű erőgépekhez képest hatékonyabban tudja átadni a vonóerőt a talajra. Ez egyrészt járószerkezetének kialakításából, másrészt tömegéből adódik, mely akár 24 t is lehet. Így a felhasznált üzemanyag valóban vonóerőként hasznosul.

A gépkezelő kényelmét tágas, csendes és kényelmes vezetőfülke biztosítja. A John Deere ActiveSeat a traktor függőleges mozgásainak 90%-tól megvédi a kezelőt. A megnövelt emelőképességű függesztőszerkezet akár 9070 kg mozgatására is képes. Minden modell esetén 40 km/h a vonulási sebesség. A Powertech PSX motor adalékanyagok nélkül teljesíti a Stage III B emissziós előírásokat. AutoTrac előkészítés, teljes kompatibilitást biztosít minden navigációs megoldás számára. Az automata navigáció növeli a kényelmet és csökkenti az inputanyag költségeket. A John Deere AutoTrac rendszer egyszerű felépítésű felhasználóbarát menüje könnyen beállítható. Gyerekjáték a haladás mind egyenes, mind kanyargós nyomvonalon. Ezen kívül rossz látási viszonyok között is könnyen lehet vele dolgozni, és akár 90%-kal csökkenti a kihagyásokat és az átfedéseket, mindezzel pedig inputanyagot és üzemanyagot takaríthat meg a gazdálkodó. Az iTEC Pro automatikus táblavégi fordulókat tesz lehetővé, egyúttal pedig csökkenti a talajtaposást. A teljes dokumentáció az elemzésekben, későbbi egymásra épülő munkaműveletek megtervezésében segít.

A gép navigációs rendszere a KITE teljes országot lefedő 2 cm pontos RTK jelével dolgozik. Az RTK jelpontosság és az időben korlátlanul megismételhető jel lehetővé teszi széles sortávú kultúrák esetén a növényi sorra pozícionált alkalmazásokat. Talajművelésben ez a különböző lazításos elven működő alapművelő eszközökkel a kultúra sortávolságának megfelelő késkiosztással végzett művelést jelenti, amely fölé a növényi sor később vetéskor ráilleszthető.

Ebből az elvből kiindulva, de azt tovább gondolva elhagyható a teljes felületen végzett alapművelés és a sor és sorköz már alapműveléskor történő megkülönböztetésével egy komplex, precíziós technológia valósítható meg, melyet sávos talajművelésnek hívunk. A sávos művelés eszköze az Orthman 1tRIpr sávos talajművelő. A művelő elem szekciói 76,2 cm osztásközökben találhatóak. A gép egy 28-30 cm mély és 35 cm széles átmunkált sávot alakít ki. A kialakított sáv átlazított és aprómorzsás szerkezetű, felszíne szármaradványoktól mentes.

A gép művelő elemei 3 zónára oszthatóak. Az első elem a művelés előkészítéséért felelősek. A lazító kés végzi a művelést, még azt ezt követő elemek a művelés lezárását végzik.

2. gépkapcsolat

A JD8370R erőgép egy hat soros Orthman 1tRIPr 6s sávos alapművelőgéppel összekapcsolt John Deere 1705 szemenkénti vetőgéppel dolgozik együtt.

A tarkatorról: A John Deere 8R sorozatú traktorokat erős John Deere motorokkal látták el, hogy az olyan nagy terheléssel járó műveleteknek is megfeleljenek, mint például a szántás, a talajelmunkálás, a tárcsázás, a talajlazítás, a mélylazítás vagy a vetés. A John Deere 8R traktorok új, nagy teljesítményű és nyomatékú 9 literes PowerTech PSX motorja IPM üzemmódban akár 420 LE teljesítményt is biztosít a traktor számára.
A John Deere 8R sorozatú traktorok független mellső híd rugózásuk (ILS) és mechanikus mellsőkerékhajtásuk (MFWD) segítségével még több vonóerőt képesek kifejteni a szántóföldön és közúton egyaránt. Ezzel együtt pedig kevesebb pótsúlyozást igényelnek, ami kisebb talajtaposást és alacsonyabb üzemanyag fogyasztást jelent.

A traktor teljes mértékben navigáció előkészítéssel rendelkezik, 10 perc alatt felszerelhető a navigációs rendszer. A traktor teljes mértékben ISOBUS kompatibilitással rendelkezik, mely a legszélesebb körű működést biztosítja a piacon található gépek közül.

Az erőgép által üzemeltetett félig függesztett, 76,2 cm-es sortávon dolgozó gépcsoport sávos talajművelő egységének művelő elemei megegyeznek az előző gépkapcsolaton bemutatottal.

A főnövény közvetlen betakarítása után a még nedves szármaradványokat is jól kezelő, hatsoros géppel egy munkamenetben sávosan nemcsak a mag vethető el, de egyúttal a starterműtrágya és a talajfertőtlenítő szer is kijuttatható az ISOBUS-vezérlésű műtrágyarendszer segítségével. A gép egy menetben 10 munkaműveletet végez el, amelyből 7 talajművelő funkció. Magágy minőségű talajt alakít ki, és ebbe történik a vetés. Mivel egy menetben végezzük el a magágykészítést és a vetést, esélyt sem hagyunk a talajnak arra, hogy kiszáradjon. A gépkapcsolat vetőgépe elvégzi a magágykészítési feladatot, elveti a vetőmagot, talajfertőtlenítő szert juttat ki a magárokba.

A vetőgépre szerelt magágykészítő egység a vetési sávban az alapművelő után dolgozik. Feladata a kifogástalan magágyminőségű talajállapot kialakítása. Két részből áll: sortisztítóból és hullámos csoroszlyából.

A cápafogú sortisztító 2-4 cm mélységben, 15-20 cm szélességben ellöki a vetendő sorok elől a rögöket, elvágja és eltolja a szármaradványokat, sekélyen feltöri a visszatömörödött talajt. A mélység precíz beállítása csap-furat segítségével történik a talajállapotnak és talajnedvességnek megfelelően. Lazább talajokon a bordás mélységtartó kerék segítségével úszó üzemmódban is használható, így elérve a tökéletes mélységtartás kevésbé egyenletes felszín esetén is.

A hullámos elővágó tárcsa feladata a mélyebb, 4-5 cm széles intenzív keverés, porhanyítás. Elvágja az ottmaradt szármaradványokat, áttöri a visszatömörödött talajt, megnyitja a vetőcsoroszlya előtti talajréteget.

A John Deere vetőgép alkalmazásával robbanásszerűen kelő, homogén növényállomány vagyunk képesek kialakítani. Ez így történik az ebben az esetben alkalmazott 1705v-ös géppel is. A vetési paraméterek közül ez egyik legfontosabb a beállított vetési mélység tartása. Ennek a paraméternek egyik meghatározó tényezője a vetőgép, illetve ezen belül is a vetőkocsi tömege. A John Deere vetőkocsi masszív öntvény elemekből készül és nem lemezből hegesztik, emiatt a saját tömege felszereltségtől függően 120-150 kg! Már ez a tény is nagyban garantálja a stabil mélységtartást. Ha szükséges, a vetőcsoroszlyák további talajnyomását a soronként elhelyezhető terhelőegységek biztosítják, amelyek a gép vázáról visznek át extra leszorító erőt, akár 180 kg tömeget.

A vetőszerkezet biztosítja a vetési minőségi paraméterek betartását. A bemutatott vetőgép alkalmassá tehető ESET készlet beszerelésével heterogén vetőmag (alak, forma, vagy mindkettő) kezelésére is. Továbbá felszerelhető sorelzárással, mely lehetővé teszi az átfedés mentes munkát.

A gépen talajfertőtlenítő szóró egység is helyet kapott, mely soronként van elhelyezve, amely az alacsonyan elhelyezett, nagy méretű tartálynyílás segítségével gyorsan tölthető.

A vetőgépkapcsolat jól összehangolt tartályméreteinek köszönhetően elegendő a 10 hektáronkénti utántöltés, a gép teljesítménye így műszakonként eléri a 35-40 ha-t. A gép sávpermetező egységgel is kibővíthető. 

agrotrend.hu 

Tovább olvasom

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook