2021.10.23., szombat , Gyöngyi

Gépesítés

2021. január 17. vasárnap • 07:18

A magyar traktorgyártás története - sorozatzáró

TS-35 traktor

2020 első hetében jelentkeztünk a magyarországi traktorgyártást bemutató technikatörténeti rovatunk első cikkével. A Szent István Egyetem keretében működő Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum kutatásaira alapozva heti rendszerességgel számoltunk be jelentős hazai traktorgyártási mérföldkövekről. A cikksorozat szándékunk szerint bemutatta a jelentős és nemzetközi szinten is kiemelkedő magyar erőgépgyártás sikereit, esetenként kudarcait. Ugyanakkor mind-mind hordozott olyan műszaki újdonságot, tartalmat, amely a magyar mérnökök nemzetközileg kiemelkedő teljesítményét igazolta és a mezőgazdaság technikai fejlődését szolgálta.

Sorozatzáró cikkünkben - ráadásként - egy rendkívül érdekes koncepcióról és egy nagy múltú, kultikus traktor újragondolásáról emlékezünk meg.

TS-35 traktor

Az 1970-80 évek hazai mezőgépgyártásának kiemelkedő jelentőségű vállalata volt a MEZŐGÉPTRÖSZT. A cégcsoport keretében működött a MEZŐGÉP Szolnok, amely a mezőgazdasági gépgyártás egyik vezető vállalataként működött. 1985-ben a Szolnoki Mezőgép Vállalat törökszentmiklósi gyáregységében, Dr. Sziráki András vezérigazgató alapötletének megvalósítása során készültek a TS-35 típusnévre keresztelt erőgépek.

Fotó: TS-35 traktor

A Hofherr–Schrantz–Clayton–Shuttleworth Rt. (HSCS) 1943-ban mutatta be G-35 típusú traktorát. Az államosítás után Hofherr Schrantz Traktorgyár N.V.K.F. továbbgyártotta a típust, majd 1951-ben a gyárat átnevezték Vörös Csillag Traktorgyárra, ahol a további gyártás mellett 1952-ben létrehozták a GS-35 típust. A GS-35 traktor több mint 30 év utáni reinkarnációja volt a Szolnoki MEZŐGÉP által újragondolt TS-35 traktor!

A Szolnoki MEZŐGÉP jelentős export tevékenységet folytatott, az afrikai országok számára is szállított mezőgazdasági gépeket. A TS-35 koncepció egy „minimalista” traktor létrehozása volt a fejlődő országok számára, amely nem igényelt a felhasználótól nagy szaktudást, egyszerű a szerkezete és karbantartás igénye is kicsi. Exportra Kenya és Tanzánia mezőgazdasága számára készítették.

Fotó: TS-35 traktor

A modern külső alatt valójában a GS-35-ös traktor technikája lapult meg. Motor szerkezetében teljesen megegyezett a GS-35 izzófejes, kétütemű dízel traktorának paramétereivel. Teljesítménye 30 LE volt. Részben a GS-35 traktor fődarabjainak felújításával, illetve a még rendelkezésre álló fődarabokból, összeszereltek 10 darab TS-35 típusú traktort.

Az elődjétől nagyrészt csak külső megjelenési formájában eltérő, tetszetős megjelenésű erőgépet TS-35 jelzéssel látták el. TLT hajtással egészítették ki, korszerű elektromos hálózattal is ellátták. Hárompont felfüggesztő szerkezettel is felszerelték, működtetésére a lehető legegyszerűbb kézi szivattyúra alapuló hidraulika rendszert alkalmazták.

Fotó: TS-35 prospektus

A megjelenés évében az AGROMASHEXPO-n mutatkozott be. Az afrikai export finanszírozási és üzemeltetési gondok miatt nem jött létre. Gyűjtők körében ma is megtalálható több példánya.

Több mint 100 évig volt Magyarországon traktorgyártás! Ezen időszakban több mint száz típus készült. A cikksorozat keretében 102 típusról és 18 traktorgyártóról emlékeztünk meg annak szellemében, hogy reményeink szerint készül még hazánkban traktor, hisz a traktorgyártás, egyben a mezőgépipar húzóágazataként a mezőgazdasági gépgyártás fejlődését is eredményezi. A kilátások jók, optimistán nézhetünk a jövőbe! Ma is folyik traktor fejlesztés RENNER traktor néven hazánkban!

 dr. Hentz Károly

igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

 

 

 

 

Feliratkozás az Agrotrend.hu hírlevelére

Teljes név:
E-mail cím:*
Elfogadom az Adatvédelmi nyilatkozatot.