Gépesítés

Technika

A párizsi SIMA 2017 kiállítás érmes innovációi

Az idei párizsi SIMA kiállításon a zsűri két innovációt tartott aranyéremre érdemesnek, ötöt pedig ezüstéremmel díjaztak a zsűritagok. Ezeken kívül még 18 új gépészeti és technológiai fejlesztést ismertek el oklevéllel jutalmazott, figyelemre méltó újdonságnak.

Ritka különlegességnek számít, hogy mindkét aranyérmet gumiabroncsgyártó kapra a SIMA-n, a Michelin egy új mintázatú speciális kapaszkodó bordás Evobib gumiabroncsáért, míg a Trelleborg gumigyár pedig a VIP intelligens önszabályzós komplett gabonakombájn-járókerék kifejlesztéséért, amelyben a Fendt volt a partnere.

A két aranyérmes innováció:

Michelin Evolib 2 az 1-ben radiál gumiabroncs

A világ vezető gumigyárának új fejlesztésében egy speciális futófelület és kapaszkodóborda-kialakítás jelenik meg az Evolib traktorgumiabroncsokon, amely egyaránt vibrációmentes nyugodt járást és jó vontatási hatásfokot eredményez terepen, földúton és épített úton. A megszokott két nyílalakban futó kapaszkodó bordák helyett öt részre osztott bordatagok alkotják a gumiabroncs futófelületét.

Közúton nagyobb (1,5 bar) gumiabroncsnyomás esetén a középső három bordatagra támaszkodva kisebb felületen fejti ki a traktor kereke a szükséges vonóerőt, míg terepen (pl. a szántóföldön) alacsonyabb (0,6 bar) abroncsnyomás mellett, 20%-kal nagyobb felfekvő felületen, a gumiabroncs valamennyi bordatagja felfekszik a talajon és így jobb kapaszkodással, nagyobb felületen, nagyobb vonóerőt képes átvinni a kerekeken keresztül a traktor motorja a vonószerkezetre. Az új mintázatú gumiabroncs bordázata felfekvő felülete alkalmazkodik az útburkolatokhoz és maximálisan kíméli a talajt, azzal, hogy kevésbé tömöríti azt.

Trelleborg/Fendt VIP (Variable Inflation Pressure) intelligens, autonóm kombájnkerék

Az olasz Trelleborg gumigyár az Olaszországban (az egykori Laverda kombájngyárban) gyártott Fendt 9490 X gabonakombájnon mutatta be az új intelligens komplett kombájn járókerekét.

A kerék a rászerelt gumiabroncson keresztül érzékeli a talaj és az útfelület szilárdságát és ennek megfelelően autonóm módon szabályozza a gumiabroncs nyomását. Ezzel mindig az optimális vontatási hatásfokot biztosít a járószerkezetnek és minimalizálja a termőföldön a talajtömörítést. A rendszer több érzékelőt tartalmaz, amelyek a központi processzoron keresztül vezérlik a levegőellátó kompresszort és az intelligens feltöltőszelepet.

Ezüstérmes innovációk:

Case IH ACV (Autonomus Concept Vechile) vezető nélküli önálló munkavégzésre alkalmas Magnum CVX traktor

A Case IH ACV (Autonomus Solutions Inc.) által kifejlesztett vezető nélküli traktor LIDAR látó lézerradar és ultrahangszenzorok segítségével tájékozódva képes a beprogramozott útvonalon kivonulni a területre és ott a hozzákapcsolt munkagéppel elvégezni a kiszabott feladatokat, majd a munka végeztével visszatérni a telephelyére. Az autonóm traktor motorját és működtető egységeit (kormánymű, sebességváltó, hidraulika, TLT, forduló vezérlés, fékszerkezet stb.) a fedélzeti elektronika és érzékelőszenzorok vezérlik. A traktor központi fedélzeti számítógépe DGPS jelátvitellel és rádióhullámok útján állandó kapcsolatban van a felügyeletet ellátó személy laptopjával vagy asztali számítógépével, aki ezeken keresztül szükség esetén átprogramozhatja azt. Az üzemanyagszint csökkenése esetén a traktor automatikusan felkeresi a kijelölt tankolási helyet, ahol kiszolgálják üzemanyaggal.

New Holland NH Drive autonóm Koncept traktor

Az előző Case IH Magnum ACV autonóm traktorhoz teljesen hasonló vezető nélküli traktorkoncepció, amely a New Holland Agriculture és az ASI közös fejlesztéseként egy NH T8-as traktoron valósítottak meg. Ebben az esetben meghagyták a traktoron a vezetőfülkét és a kezelőszerveket, így a traktor hagyományos üzemmódban is dolgozhat. A traktoron elhelyezett látóradarok ultrahangszenzorok, valamint számos elektronikus érzékelő és vezérlőegység, illetve a Desktop-Computer segítségével vezeték nélkül jelátviteli ellenőrzés mellett, teljesen önálló munkavégzésre képes. A New Holland autonóm koncept traktor különlegessége, hogy homlokrakodóval felszerelve rakodási munkák vezető nélküli elvégzésére is képes.

JCB DualTech VT Kombi hajtómű teleszkópos rakodókhoz

A JCB által kifejlesztett sebességváltó különlegessége, hogy egy terhelés alatt kapcsolható Powershift váltó és hidrosztatikus hajtás összeépítésével alakították ki, így a kétféle hajtáslánc előnyeit egyesíti magában. Az új kombi sebességváltót a JCB a legújabb fejlesztésű Agri pro teleszkópos rakodóiba építi be. Alacsonyabb munkasebességek esetén (pl. rakodási munkák végzése közben) a sebességváltó hidrosztatikus ága dolgozik, egészen 19 km/h sebességig, onnan pedig automatikusan átveszi a hajtást a Powershift ág, így optimalizálni lehet a rakodóknál a teljesítmény-átviteli hatásfokot.

Rousseau E-Kastor elektromos meghajtású traktorra függesztett részű mulcsozó

A traktor hátsó függesztőszerkezetére csatlakoztatható 95 fokban elfogadható osztott gémes rézsű mulcsozó különlegessége, hogy elektromos hajtással és működtetéssel készült. A gém mozgatását (forgatását, kinyúlását és behúzását) hidraulikus munkahengerek végzik, amelyeket elektromotorral meghajtott hidraulika-szivattyú lát el olajjal, a működtetésük pedig elektrohidraulikus szelepeken keresztül történik. A gép mulcsozó fejét villanymotor hajtja meg, amelynek a szárzúzó tengelyének a fordulatszáma, és a zúzás hatásfoka így fokozatmentesen változtatható. A gép működtetéséhez szükséges villamosenergiát a hordozó traktor mellső függesztő berendezéséhez csatlakoztatott és a mellső TLT-ről meghajtott szabályozható generátoregység állítja elő.

John Deere Smart AutoLube traktorra telepített központi zsírzó rendszer

A John Deere traktorokra adaptálható központi zsírzórendszer négy, egymástól független zsírzókört képes kiszolgálni nem csak a traktoron, hanem a hozzá kapcsolt munkagépeken is. A berendezés nem csak mindenkor pontosan pótolja a keverőanyagot a kopásnak kitett gépelemeknél, hanem pontosan dokumentálja is az elvégzett zsírzási feladatokat és a felhasznált kenőzsírok mennyiségét is, amely később bármikor leellenőrizhető. Az okos központi zsírzóhoz monitor is tartozik, ahol zsírzási műveletek beprogramozhatók és ellenőrizhetők.

agrotrend.hu / Dr.Hajdú József

Tovább olvasom

Fókuszban

Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=13 crop=no ]
Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=14 crop=no ]

Facebook