Hírek

A traktoroknál minden tiszta: nincs károsanyag-kibocsátási csalás

A Volkswagennél kirobbant meghamísított károsanyag-kibocsátási értékek körüli botrány foglalkoztatja Németországot. A DLG most szögezte le, hogy az ő traktor-tesztjei valóban tiszták. A hamisítások megelőzésére rendelkezésre áll a DLG-PowerMix eljárás.

Ahogy azt a múlt héten meg kellett tanulnunk, manapság léteznek olyan lehetőségek, amelyekkel az üzemanyag teszteket manipulálni lehet. A Német Mezőgazdasági Társaság (DLG) közlése szerint a motorteljesítmény növelése és ezzel együtt az üzemanyag fogyasztás csökkenése a teszteljárások során a modern traktoroknál is megvalósítható nagy ráfordítás nélkül, motorvezérlő szoftverek segítségével. 

A meghamisított teszteredmények megelőzése érdekében a „DLG-PowerMix” mérési eljárás során a manipuláció ezért többszörösen is kizárható:

●    A gyártóknak először is kötelező erővel igazolni kell a tesztelt traktor szériába tartozását és a forgalomba helyezési adatokat. 
●    A DLG – tesztközpontban emellett minden traktor végigmegy egy TLT – teljesítményvizsgálaton, ahol a következő tesztekhez megállapítják a terhelési értékeket.
●    Az ezt követő teljesítménymérés során a vizsgálatot végző mérnökök felveszik a teljes terhelési görbét, az ehhez tartozó fogyasztásokat, valamint a nitrogén-kibocsátást, hogy összehasonlítsák az adatokat a hivatalos engedélyezési adatokkal. 

A kevesebb üzemanyag több nitrogénoxiddal jár együtt

Az üzemanyag megtakarítás manipulált optimalizálása a teszt során a DLG szerint különösen a károsanyag-kibocsátás utólagos ellenőrzésénél derülne ki, mivel tíz százalékos üzemanyag megtakarítás általában akár 80 százalékos nitrogénoxid emelkedéssel is együtt járhat. Már az üzemanyag felhasználás kismértékű redukálása is a károsanyag-kibocsátás észrevehető növekedéséhez vezetne.
A DLG szerint a traktorok átlagos fogyasztása az elmúlt években folyamatosan emelkedett, mivel a motorokat a károsanyag csökkentése céljából már nem lehet a legmagasabb hatékonysági fokon üzemeltetni; a reklámokban a gyártók azonban gyakran a gépeik alacsony fogyasztását helyezték előtérbe, hogy az áremeléseket igazolják. 

A Tier IV 2014 óta kötelező a traktoroknál

2014 óta a 130 kW feletti traktoroknál a IV károsanyag kibocsátási norma van érvényben (Tier 4 final). A károsanyag kibocsátási törvény 1996 évi indulásához képest a nitrogénoxidnak és a részecskéknek már csak 3 – 3 százaléka lehet a kipufogógázban. A részecskékre ez a felső határ már 2011 óta érvényes. Az V. norma előkészítés alatt áll, melyhez az Euro VI teherautó norma szolgál alapul, és 2019/20 körül fog bevezetésre kerülni. Ebben elsősorban a finom részecskék redukálásáról van szó. 

agrarheute.com

 

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés