Gépesítés

Technika

DUTRA 1000 traktor

A Vörös Csillag Traktorgyár (VCST) DUTRA D4K-B traktor üzemi tapasztalatai igazolták, hogy a konstrukció nehéz talajmunkára kiváló, nagyobb teljesítmény és vonóerő leadására képes erőforrást is bír hordozni. A kor mezőgazdasága jelentős teljesítmény növekedést igényelt, erre az igényre kívánt válaszolni a VCST a DUTRA-1000 traktor típusával.

Dutra 1000 traktor

A DUTRA 1000-s a korábbi jól bevált DUTRA D4K-B traktor típus továbbfejlesztett, teljesítmény növelt módosított típusváltozata volt, melyet 1973 elejétől gyártottak. A gyártott traktorok használati tapasztalatait a traktorgyár úgy összegezte, hogy az erőgép funkcionálisan és szerkezetileg megfelelő, de nagyobb motorteljesítményre van igény. A Csepel Autógyár motorkínálatában elérhető legnagyobb teljesítményű motor – a Csepel DT 613.15-109 típusú 90 LE (66 kW) teljesítményű, 6 hengeres erőforrás – beépítése mellett döntött a traktorgyár.

Dutra 1000 traktor

A DUTRA 1000 traktor öszkerékhajtású, nehéz univerzális, dízel, mezőgazdasági és ipari erőgép volt. Az 1970-es évek közepétől a nagyüzemi mezőgazdaság növelt teljesítményű általános erőgépének szánták és tervezték. A mezőgazdaságban, erdőgazdaságokban, terep- és közúti szállításokra, illetve építkezéseknél és földmunkáknál kívánták alkalmazni. Alkalmazását beárnyékolta, hogy a műszaki fejlődés hatására már 2-3-szor nagyobb teljesítményigényű mezőgazdasági munkagépek kezdtek elterjedni a hazai agráriumban.

Dutra 1000 metszet

A DUTRA 1000 hasznosítási területe és módja a D4K-B típussal megegyező volt. Munkagépparkja a két típusvariációnak jellemzően azonos volt. Két fokozatú (540 és 1000 f/perc) szabványos teljesítmény-leadó tengelye (TLT) tovább növelte a kapcsolható mezőgazdasági gépek sorát. A Dutra1000 konstrukció új nagyobb méretű oldalajtós, biztonsági, panoráma fülkével került forgalomba.

Dutra 1000 szánt

Dokumentáltan legalább 12 szériában és két típus-módosulatban gyártották. Míg az első típus-módosulatok a Vörös Csillag Traktorgyár termékeként kerültek piacra, addig a második DUTRA 1000 módosulat – a 41.111 gépszámtól – már RÁBA termékeként jelent meg, miután a kispesti traktorgyárat 1973-ban a Rába Magyar Vagon és Gépgyár leányvállalatává alakították.

Dutra 1000 traktorok a VCST udvarán

1975-ben valamennyi VCST traktortípus – köztük a DUTRA 1000 – gyártását is megszüntették. Alapvető indok, hogy a RÁBA a termelési rendszerek igényeihez igazodva korszerűbb, nagyobb teljesítményű mezőgazdasági erőgépek gyártását tűzte ki célul. A DUTRA 1000 gyártásának megszűnését több tényező együttesen eredményezte. Többek között anyag- és gyártástechnológiai versenyhátrány, valamint a nagyobb motorteljesítmény igényt hazai gyártású Csepel motorral nem tudták kielégíteni. Továbbá a korszerű agrotechnikai igényeket, a fejlett univerzális traktorokkal szembeni elvárásokat – nyomtáv állítási lehetőség, sorművelésre való alkalmasság -, a gyártott DUTRA típusok nem szolgáltatták. A környező országokból korszerűbb univerzális traktorok jelentek meg a mezőgazdaságban. A termelési rendszerek világszínvonalú „nyugati” erőgéppel látták el a mezőgazdaságot. Nem utolsó sorban a hazai gyártású korszerű nehéz-traktor a RÁBA Steiger már elérhető volt a piacon.

dr. Hentz Károly

igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

 

 

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés