FÓKUSZBAN

Újra díjazták a Bábolna Takarmányt

Újra díjazták a Bábolna Takarmányt

MagyarBrands díjjal ismerték el a Bonafarm-Bábolna Takarmány ...

Ismerjék meg 2019 legjobb traktorait!

Ismerjék meg 2019 legjobb traktorait!

Nemrég adták át az Év traktora 2019 (Tractor of the Year 2019) ...

Keressük Az Agrárvilág Szépét!

Keressük Az Agrárvilág Szépét!

Olyan hölgyeket keresünk, akiknek nem csak kötődésük

Gépesítés

2018. augusztus 17., péntek • 15:10

Érkezik az új AF 250-es kombájnszéria a Case IH-tól

A német szakújságíróknak már be is mutatták a gépeket, amelyek számos újdonságot rejtenek.

2019-ben a Case IH a jelenleg forgalmazott AF 7240, AF 8240 és AF 9240-es modellekből álló kombájn családját, AF 7250, AF 8250 és AF 9250-es modellekkel váltja fel. Az új modellek az idei aratási szezonban Németországban mutatkoztak be a szakújságíróknak és a Case IH európai dalereinek.


Fő cél volt a kombájnok teljesítmény növelése - fotó: Case IH

Az új sorozatú kombájnoknál a legfőbb változások a teljesítmények növelésében, a munkaminőség – legfőképpen a szemtisztaság és a szemtörés -, lényeges javulásában, az automatizálásban és az intelligens kezelésben és az AFS (Advanced Farming System) a precíziós munkavégzés minőségében jelentkeznek.

Az AF 7250; AF 8250, illetve AF 9250 típusok különbségei 70-87 LE közötti névleges motorteljesítmény növekményekkel, és az áteresztőképességben mutatkozó 15-15%-os növekedéssel jellemezhetők, a modellszámok emelkedésének irányában.

Összességében pedig, az előző (AF 240) szériákhoz képesti különbségek, min.+10%-os áteresztőképességben és szemteljesítményben, illetve minimum 0,5%-os szemtisztaság és szemtörés javulásában mérhetők.

Az új AF 250 kombájncsalád tagjai a motorteljesítményben (468-625 LE), a magtartály térfogatában (11,1-14,4 m3) és az ürítőcsiga teljesítményében (141-159 l/s) különböznek egymástól.

A megújult cséplő-magleválasztó rendszerük, a magtisztító berendezésük és vezérlésük ugyanolyan felépítésű és azonos paraméterekkel rendelkezik. Az új AF 250-es széria mellső tengelyére erősebb hidrosztatikus hajtás került, amely két sebesség móduszban kapcsolható. A szántóföldi "Munka" móduszban a sebesség 0-18 km/h tartományban szabályozható, a közlekedési "Transzport" móduszban pedig, 0-30 km/h között lehetséges a sebesség fokozatmentes változtatása, a kezelőpult joystickos kezelőkarja segítségével, illetve automatikusan a dobterhelés függvényében.

"Transzport" üzemben közúton az új, erősebb hidrosztatikus hajtással a kombájnok 30%-os emelkedőn is biztonságosan közlekednek.

Emellett hatékonyabb fékberendezés került a kombájnokra. Valamennyi modell mellső tengelyére a gumiabroncsok helyére felszerelhető gumihevederes (Track) járószerkezet is, mellyel 43%-kal csökkenthető a talajnyomás a 3,21 m2-es felfekvő felület következtében.

Az új AF 250-es kombájnszéria megerősített ferdefelhordóval készül, így alkalmas akár 14 m munkaszélességű vágóasztalok, illetve 18 soros kukorica-csőtörő adapterek fogadására is. Az adaptereknek a ferdefelhordóra történő felkapcsolásánál a csatlakozó felületek esetében +6 fokos eltéréseket képes korrigálni, amely a vezetőfülkéből irányítható.

Az adapter kiemelő hidraulikus munkahengerének emelőképességét +18%-kal növelte meg a gyártó.

Új típusú kőleválasztó került beépítésre a ferdefelhordók végébe. A ferdefelhordók hajtása fokozat nélküli CVT hajtóművön keresztül történik, az irányváltás (a ferdefelhordó visszajáratásának) kapcsolása hidraulikus irányváltó-kapcsolóval oldható meg a vezetőfülkéből.

Tovább fejlesztették a cséplő és magleválasztó rotor

Az alsó kosárhoz és a felső takarólemezekhez képest koncentrikusan elhelyezkedő három szegmenses rotor geometriai paraméterei nem változtak, de a fokozat nélküli fordulatszám szabályozással (220-1180 f/min), valamint a dob felső vezetőszárnyas takarólemezének manuális, vagy automatikus állításával a cséplő-magleválasztó rotor áteresztőképessége szélesebb tartományban, finomabban szabályozható.


Számos fejlesztéseken estek át az új modellek - fotó: Case IH

A szabályozás az AF 250 kombájn szériákhoz opcionálisan elérhető AFS Harvest Command vezérlés és beépített szenzorok segítségével teljes egészében automatizálható is. Az automatika optimalizálja a rotor fordulatszámát, a vezetőlemez-szárnyak helyzetét és a kosárhézagot, amellyel a leghatékonyabb cséplés valósítható meg (ACS Automatic Grop Setting). A manuális szabályozásnál elektromotoros munkahenger végzi az állításokat a vezetőfülkéből történő távműködtetéssel.

Növelték a tisztító berendezés hatékonyságát

A nagy 6,9 m2-es elválasztó lemezekkel hat csatornára osztott rostafelület, egyenletes terheléséről hat csigás adagolóasztal gondoskodik, amely a dobkosárról lekerülő szemet és pelyvát egyenletesen adagolja a kétszintes rostaszerkezetre. A rosták terhelését a nagy mennyiség nyomását érzékeny szenzorok érzékelik és ennek, valamint a szalmával és a pelyvával kikerülő veszteségmérő szenzorok, illetve a magtisztaságot érzékelő Grain Quality Camera segítségével szabályozzák a magtisztítás hatékonyságát, ha szükséges változtatva a Cross Flow tisztító ventilátor légszállítását is.

Ez az AFS Harvest Command rendszerben teljesen automatikusan történik (SLS - Self-Leveling Cleaning System). A magtisztító berendezés 12%-os lejtőig képes kompenzálni a rostákra kerülő mag és pelyva oldalirányú terhelésváltozását. A szabályozás és az ellenőrzés a kombájn vezetőfülkéjéből manuálisan is végezhető, az érintőképernyős AFS 700 Pro monitor segítségével.

Új szalmaszecskázó

A Case IH az AF 250-es szuperkombájnjaihoz egy új ’X-tra Chopping System szalmaszecskázó pakettet is kínál. Összességében pedig, hatféle szalmaszecskázó közül lehet választani a kombájnokhoz. Ezek szinte minden felmerülő igényt képesek kielégíteni a szalma szecskázásával és terítésével kapcsolatban.

A Dual Disc Spreader terítővel felszerelt X-tra Chopping szecskázók 12 m szélességben terítik el a szalmaszecskát. Természetesen a szalmaszecskázók távvezérelhetők a kombájn vezetőüléséből. Ki is iktathatók, ha a szalma rendezésére van igény. Ez utóbbi átállítás a gép mellől, a kombájn baloldali vezérlőszekrényébe telepített nyomógombok segítségével is elvégezhető.

Nagyobb magtartályok és ürítőcsigák

Az új Case IH AF 250 kombájncsalád kétféle befogadóképességű magtartállyal és növelt teljesítményű ürítőcsigával készül. Az AF 7250-es modell standard magtartálya 11,1 m3-es, de opcionálisan itt is rendelkezésre áll a 14,4 m3-es változat is, az ürítőcsiga pedig, 141 lit/sec ürítési teljesítménnyel dolgozik, amely azt jelenti, hogy alig több mint 1,3 perc alatt képes átüríteni a magtartály tartalmát a szállítójárműre. A kombájncsalád két nagyobbik tagjának az AF 8250 és AF 9250 a magtartálya 14,4 m3-es, az ürítőcsigájuk pedig, 159 lit/sec teljesítményű, amely azt jelenti, hogy a csiga mintegy 1,5 perc alatt képes átüríteni a magtartályból a magot a szállítóeszközre.

Magasabb szintű automatizálás

AFS Harvest Command új automata vezérlési rendszer került a kombájnokra. Az új különféle szenzorokkal és GQC (Grain/Quality Camera) szemtisztaságot, illetve szemtörést ellenőrző multispektrális kamerával dolgozó, AFS Harvest Command automatikus kombájnvezérlés, – amely mindenkor a produktivitás és a hatékonyság optimalizálására törekszik – opcionálisan áll rendelkezésre.

Szenzorjai automatikusan ellenőrzik és vezérlik a meghajtó motor terhelését (teljesítményleadását) a munkasebességet, a ferdefelhordó szállítási teljesítményét, a cséplő-magleválasztó rotornál a fordulatszámot, a kosárhézagot és az áteresztőképességet befolyásoló, felsőszárnyas-lemezek állítását, a magtisztító szerkezet munkáját (a rosták terheléseit és levegő ellátását, ventilátorok fordulatszámát), a magtartályba kerülő mag mennyiségét és nedvességtartalmát, a szalmaszecskázó munkáját (fordulatszámát, a terítési szélességet).


Az újítások gondoskodnak a gördülékeny munkavégzésről - fotó: Case IH

A magfelhordó elevátorba beépített GQC multispektrális kamera, többféle UV fény hullámhosszon (kék, zöld, vörös és infravörös) képfeldolgozással méri a tört és sérült magok arányát és a tartályba kerülő mag szennyezettségét. A Case által szabadalmaztatott, rendkívül érzékeny kamera, mindkét minőségét befolyásoló paramétert 0,5%-os határértéken képes tartani, azaz ha ezt az értéket meghaladja a szemtörés és a szennyezettség azonnal módosítja a cséplőszerkezet és tisztítóberendezés beállításait.

Az AFS Harvest Command négyféle betakarítási üzemmód megválasztását teszi lehetővé a kombájnoknál, amelyeknél képesek a maximális motorteljesítmény és munkasebesség kihasználása mellett dolgozni. Ezek a következők:

  • A teljesítmény módusz: amikor az automatika a sebességen keresztül biztosítja a beállított veszteségértékeket és a rotor, valamint a tisztító szerkezet optimális kihasználását.
  • Konstans áteresztőképesség módusz: amikor az automatika állandó áteresztőképességre szabályoz.
  • Maximál áteresztőképesség módusz. amikor az automatika a maximális áteresztőképességre szabályoz a legkisebb veszteség mellett.
  • Szemminőség módusz. amikor a szabályozás a lehető legjobb szemminőségi paraméterekre történik (pl. vetőmagnak termesztett szemestermények esetében).

A kombájn vezetőinek az AFS Harvest Command automatikával felszerelt kombájn AFS 700 pro monitorján a termény fajtáját, a kiválasztott üzemmódot kell megadni és az automatika ezt követően átveszi a feladatát. A vezetőnek ezután a vágóasztal pozicionálása, illetve a kombájn kormányzása a feladat. Ez utóbbiakat is átveheti tőle az RTK AFS Accu Guide (Autoguidance) automatakormányzás, valamint az ACW (Auto-Cut Widht) vágóasztal vezérlés.

Soros kultúrák (kukorica, napraforgó) esetében pedig az AFS Row Guide (sorvezető automatika). A kombájnokhoz Data Management hozamtérkép készítő és munkadokumentációs AFS Mapping rendszer is rendelkezésre áll, illetve választható hozzájuk LO (Logistics Optimalization) a szállító eszközökkel történő kiszolgálást szervező applikáció is. Az AFS Telemetric System (AFS Connect) révén kétutas kommunikáció hozható létre a kombájn vezetője és a gazdaság irányító központja között.

Videóképes távdiagnosztika

A Case IH és a Microsoft egyedülálló közös fejlesztésében kidolgozott HoloLens 3D-s video-szemüveges kombájn távdiagnosztika segítségével, akár 1000 km távolságról is élőképes kommunikáció hozható létre a kombájn kezelője és a szervizmérnökök között. A kombájn kezelője felveszi a speciális 3D-s komputeres videoszemüveget, majd kapcsolatba lép a szerviz központtal, és képileg is megmutatja a kombájnon a meghibásodott alkatrészt, vagy problémás részegységet.

Ennek képe megjelenik a szerviz szakemberek előtti monitoron, ahol közvetlen kommunikációval megállapítják a hibát, annak forrását és javaslatot tesznek a kijavítására. Ez a javítási asszisztencia gyorsíthatja a hibák kijavítására fordított időt, jelentősen csökkentheti a kombájnok állásidejét.

agrotrend.hu / Dr. Hajdú József

Feliratkozás az Agrotrend.hu hírlevelére

Teljes név:
E-mail cím:*
Elfogadom az Adatvédelmi nyilatkozatot.