Gépesítés

Technika

HSCS MEZ 30-32 traktorcsalád

A Hofherr-Schrantz-Clayton-Shuttleworth Magyar Gépgyári Művek Rt. a traktor kínálatát 1927-ben MEZ 30-32 típusjelzésű erőgéppel bővítette.

A gazdálkodók által közkedvelt MEZ 20 traktorcsalád után (erről itt számoltunk be) új traktorral, a HSCS MEZ 30-32 traktorcsalád első típusával jelentkezett a cég. Megkezdték a 30-32 LE motorteljesítményű traktorok gyártását Kispesten.

Az új típusnál megmaradt a bevált MEZ traktorcsaládra jellemző konzervatív elrendezési forma és szerkezet. Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy egy alkatrész-katalógusban jelentették meg a MEZ 22-24 és a MEZ 30-32 alkatrészeit. Az alkatrészek száma azonos volt, műszakilag a részegységek megerősítése történt meg, jellemzően 15-20 % tömeg növekedéssel, ami biztosította a nagyobb motorteljesítmény elérését.

Az előd MEZ típusokhoz hasonlóan egyhengeres kétütemű nyersolajmotorral készültek. Fekvő elrendezésű motor furata 5 mm-rel 215 mm-re, lökete jelentősen 50 mm-rel 290 mm-re növekedett. Üzemi fordulatszámát 475 f/perc –re emelték, így teljesítménye 30-32 LE-re nőtt. Üzemanyag ellátása kényszeradagolás szivattyúval, gyújtása izzófejes, indítása benzinlámpa-előmelegítéssel, emberi erővel történt. Olajozása központi, szivattyús, hűtése redőnnyel szabályozható radiátoros, centrifugál szivattyúval, ventillátorral. Légszűrő olajszint felett iránytereléssel, olajos szitaszövettel, magasított légbeszívással valósult meg. A regulátor centrifugális elvű, mely a nyersolaj-adagoló szivattyú löketét változtatta.

Az áttételi szerkezetet homlok-fogaskerekek alkották zárt hajtóműházban. Sebességfokozatok előre óránként 3,1 km, 4,3 km és 5,3 km, hátra 3,6 km volt. Az első kerekek csigakerekes szerkezettel kormányozhatók. Átmérőjük 710 mm, szélességük 120 mm, nyomtávolságuk 1320 mm, vezetőtaréjjal ellátva. Első tengely rugózva, súlya 2900 kg, melyből az első kerekekre 960 kg, a hátsókra 1940 kg esett.

A nagyobb teljesítmény találkozott a gazdák igényével, így 1929-ben MEZ S 30-32 néven korszerűsített típusváltozattal jelentek meg a piacon, jelölték M 28 típusként is. Motorgeometriája a megelőző típussal azonos. Egyetlen eltérés, hogy a dugattyút eggyel több, azaz 4 gyűrű tömítette. Előre 3 és 4,5 km/ó hátra 3 km/ó sebességgel rendelkezett. Nyomtávolsága 1500 mm-re emelkedett, változatlan össztömeg mellett.

A traktorcsalád következő típusai – egyszerre kettő is – 1930-ban MEZ M 30-32 és MEZ M 40 típusnév alatt jelentek meg. A módosított típusok szerkezetileg nem különböztek a megelőző S típustól. Az alkatrész előállítás technológiájának korszerűsítése és az alkalmazott korszerűbb anyagok jellemezték a módosított típusokat. Az M 40 típusjelű traktornál az üzemi fordulatszám emelésével biztosították a magasabb 40 LE névleges teljesítményt.

A HSCS MEZ traktorok biztosították hazánkban a tömeges traktor alkalmazást. Bár már ebben az időszakban korszerűbb traktor-konstrukciók is ismertek voltak, mégis e típusok alapozták meg egyszerűségük, könnyű kezelhetőségük okán a mezőgazdaság erőgépparkját hazánkban.

 

dr. Hentz Károly

igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

 

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés