2020.05.26., kedd , Fülöp,Evelin

Gépesítés

2020. március 29. vasárnap • 08:30

HSCS „ŐSTRAKTOROK”

A budapesti székhelyű HSCS Rt. 1923-ban végleg elkötelezte magát a traktorgyártás mellett.

Már 150 évvel ezelőtt gyártott gőzgépeket, 1904-től lokomobilokat és stabil motorokat is készített, majd 1913-ban mutatta be első belsőégésű motorral működő magajáró gépét. De csak az 1920-as évek elején kezdett traktor-gyártási kísérletekbe, igaz hogy rendkívül gyorsan a hazai traktorgyártás meghatározó gazdasági szereplőjévé vált.

A Hofherr–Schrantz–Clayton–Shuttleworth Rt. (HSCS) a hazai mezőgazdasági gépgyártás egyik zászlóshajója. Hofherr Mátyás 1869-ben alapított gépgyárat.

Később a cég felvásárolta az 1842-ben alapított Clayton – Shuttleworth & Comp. gépgyárat. Egyik legnagyobb hazai mezőgazdasági gépgyárként jegyezzük.

1917-ben László Sándor személyében a Titán traktort gyártó Magyar Motor és Gépgyártól igazoltak szakembert. A HSCS-ben megkezdődött a mezőgazdasági erőgépek fejlesztése. A 10 éves tradícióval rendelkező benzin-, szívógáz- és petróleumlokomobilok bázisán 1923-ban traktorokat fejlesztettek, bár mindezeket magajáró néven dokumentálták. Jellegükben a traktorok műszaki jellemzőit hordozták és az üzemi kísérletek is e funkciókat vizsgálták. Párhuzamos üzemi kísérletek folytak a motor elvének kiválasztására. A hajtást - erőforrás típustól függetlenül - homlokfogaskerekek vitték át a hátsó járókerekekre. Mozgékonyságuk, vonóhorgon és szíjtárcsán leadott teljesítményük a korabeli traktorok között kiemelkedő volt!


HSCS MEX-22

MEX-22 típusjellel 1923-ban a HSCS benzinüzemű magajárót készített. A saját fejlesztésű lokomobilokban már bevált, LO néven gyártott 22 LE teljesítményű benzinmotor volt az erőforrása. E traktorok műszaki újdonsága volt, hogy sűrített levegővel működő indítókészülékkel készítették. A gyártást néhány darab után megszüntette a gyár.


HSCS MES-25

MES-25 típusnév alatt a HSCS – ugyanabban az évben - gázmotoros magajárót is gyártott. A 25 LE-s szívógázmotoros traktor előnye volt a magas üzemanyag árak mellett és az ellátási nehézségek miatt, a szilárd üzemanyagra épülő gázmotoros üzem. A két generátoros 300 f/perc fordulaton működő 18-20 LE teljesítményű „magajárók” a nagy tömegükkel - 6530 kg - versenyhátrányba kerültek.


HSCS MER-14

MET-16 és MER-14 típusnév alatt 1923-ban a HSCS petróleummotor alapra is épített két traktort. Erőforrásuk négyütemű, egyhengeres petróleummotor volt, 16 és 14 LE teljesítménnyel. A MER-14 típusnál a motor dinamikájához módosított hajtásrendszer is készült. Az új konstrukció kedvezőbb súlyeloszlást és kiemelkedő vontatási hatásfokot biztosított az erőgépnek.

Jóllehet az „őstraktorok” nem készültek nagy példányszámban, de megalapozták a hazai traktorgyártás meghatározó gyárának a Hofherr Gépgyárnak és márkának közel fél évszázados sikerét!

Ráadásul szerkezetükben hordozták azokat a műszaki megoldásokat, amelyek a későbbi sikeres hazai gyártmányokban hasznosultak.

dr. Hentz Károly

igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

Feliratkozás az Agrotrend.hu hírlevelére

Teljes név:
E-mail cím:*
Elfogadom az Adatvédelmi nyilatkozatot.