Gépesítés

Technika

JÁFI M-25 TRAKTOR

1955 közepén került sor az M25 traktor kifejlesztésére.

1955 közepén a KM 18 típusú traktorok és az M-18 típusú motorok fejlesztési programját leállították, és utasították a Járműfejlesztési Intézetet (JÁFI) egy 25 LE teljesítményű traktor és motor kifejlesztésére. A gazdasági irányvonal változásával, és a ZETOR K-25 traktor térnyerésével az intézet feltűnően rövid idő alatt kialakította az M-25 mindenes traktort.

Fotó: JÁFI M-25

A JÁFI M-25 típus hátsókerék hajtású, a kor műszaki színvonalán korszerűnek minősülő, univerzális mezőgazdasági traktor és vontató volt. Fúvott gumiabroncsaival 25 km/óra sebességre volt képes. Műszaki újdonsága, hogy mind a has-magassága, mind a nyomtávja állítható volt a sorközművelési feladatokhoz.

Erőforrását is a JÁFI tervezte – a Steyr motor hazai első adaptációjakor kialakított, DT-413 típusú motor alapjaira építve -, létrejött a Csepel motorcsalád 2 hengeres tagja! A 25 LE teljesítményű motor álló, kéthengeres, vízhűtéses, előkamrás dízel-motor volt. A motor geometriájában és felépítésében követte a Csepel D-413 motort, számos alkatrészében azzal megegyezett.

Fotó: JÁFI M-25

A klasszikus traktorelvre épülő erőgépet a JÁFI tervei alapján a Vörös Csillag Traktorgyár (VCST) közreműködésével készítették el, a Csepel Autógyár 25 LE teljesítményű JÁFI kísérleti motorjával. 1955-ben a prototípus-traktor elkészült két példányban és kiállították az őszi Mezőgazdasági Kiállításon.

A JÁFI M-25 traktorból a VCST budapesti gyárában a 0. sorozatban 5 kísérleti példány készült. 1956 közepéig jó eredménnyel befejezték az állami gazdaságokban a 2000 órás szántóföldi kísérleteket is.

A JÁFI feladatát teljesítve gyártásra átadta az M-25 univerzális traktor terveit. A Csepel Autógyár 1956-ban szériásította a motort. Ennek során a Földművelésügyi Minisztérium és a VCST kérésére jelentős átalakításokat végeztek el. A forgattyúsház öntöttvas anyaga könnyűfémre változott. Elhagyták a dugattyúfenekek olajhűtését. A motor bütyköstengelyéről működtetett befecskendezőszivattyút alkalmaztak, a szabályozót pedig beépítették a motorba. Az így módosított motor DT-213 típusnév alatt került sorozatgyártásra. Az U-28-as traktorcsalád motorjaként vált ismertté, de később számos haszonjármű és gép erőforrásaként is alkalmazták. 1980-ig gyártották, többszöri módosítással 25.130 db készült a már 28 LE-s motorból.

Fotó: JÁFI M-25

A Vörös Csillag Traktorgyár – miután a traktorfejlesztés 1957-ben visszakerült a gyárhoz – a JÁFI M-25 terveit módosította, sorozatgyártásra továbbfejlesztette. Önhordó kivitelben U-28 típusnéven, 4 típusvariációban sorozat-gyártotta és sikeresen forgalmazta.

Az M-25 traktor története a hazai mezőgazdasági gépgyártás egyik minta-értékű sikertörténete. Bár sorozatgyártásra nem került – ez nem is volt cél – viszont egy tömegesen gyártott motor és egy nagy sorozatban gyártott traktor alapjait teremtette meg. A bemutatott fejlesztés és kooperációk szakmai sikert hoztak a magyar traktorgyártás történetében. Jó példa a műszaki fejlesztő és a gyártó gazdasági szervezetek együttműködésére, a létrejött műszaki termékek a traktorgyártáson túl számos gazdasági ágban hasznosíthatók voltak.

dr. Hentz Károly

igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

 

 

 

Tovább olvasom

Fókuszban

Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=13 crop=no ]
Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=14 crop=no ]

Facebook