2020.05.28., csütörtök , Emil,Csanád

Gépesítés

2020. február 16. vasárnap • 16:53

Gumihevederrel a szőlőhegyre?

Kerék a gumiheveder ellen — a Kubota az M5091 traktort gumihevederes járószerkezettel is kínálja. De melyik a jobb megoldás?

A jövőben a Kubota Európában is kínál kisméretű gumihevederes járószerkezettel ellátott traktorokat. Ez elég ok arra, hogy összehasonlítsuk a szőlőhegyen használt kerekes és gumihevederes traktorokat a Weinsbergi Állami Bor- és Gyümölcstermesztési Kutató-Képző Intézet (LVWO) segítségével.

A bejárhatóság minden bizonnyal a szőlőültetvény gazdasági sikerének egyik legfontosabb garanciája. És minél meredekebb a fekvése, annál kritikusabbá válik az egész.

Itt minden bizonnyal sokat el lehet érni egy bizonyos pontig egy (félig) gumihevederes járószerkezettel. A nagy felfekvőfelületnek köszönhetően például a (vonó)erő jobban átvihető a talajra anélkül, hogy a talajnyomást tovább kellene növelni. Ugyanakkor természetesen a gumihevederes traktoroknak is megvannak a maguk hibái. A vételár általában magasabb, a vezetési kényelem és a kormányozhatóság a fordulóknál gyakran gyengébb. Ehhez jön még a gumihevederek nagyobb a teljesítményigénye, a karbantartáshoz szükséges ráfordítás és a kopás. Mindezen tényezőkkel kapcsolatban felkértük az LVWO Weinsberg hallgatóit, hogy Martin Strauß irányítása alatt hasonlítsanak össze egy kerekes és egy gumihevederes traktort a gyakorlati munkavégzés során (lásd az alábbi rovatot: „Így látják a gumihevedereket a gyakorlatban”).

De nézzük először a műszaki felépítést! A Kubota programjában az M5001 Narrow három modellje található. Az M5071N 73 lóerős, az M5091 93 lóerős, az M5101 pedig 105 lóerős. Mindhárom traktorban a Kubota saját gyártmányú négyhengeres V3800-CR-TIE4 motorja található, ami a részecskeszűrőnek köszönhetően megfelel a Stage IIIB emissziós szabvány előírásainak, és 76 literes üzemanyagtartályból kapja a gázolajat.

A Kubota csak az M5091 modellt kínálja félig hevederes változatban. Az M5101 traktorban a további 12 lóerő biztosan jót tenne a rendszernek, de erről később még lesz szó...

Az M5 változat sebességváltója három csoportot és hat fokozatot kínál. Így a terhelés alatt kapcsolható irányváltó kapcsolásnak köszönhetően 18/18 kapcsolási fokozat áll rendelkezésre.

Néhány szó az M5091 futóművéről.

Az első tengely a Kubota traktorokra jellemző kúpos fogaskerék-meghajtással rendelkezik, amely nemcsak kardáncsukló nélkül működik, és a hasmagasságot növeli, hanem 55°-os aláfordulási szöget is lehetővé tesz. Ehhez jön még a (szintén a Kubota traktorokra jellemző) „BiSpeed-Turn” kanyarodási rendszer. Ha a rendszer aktív, akkor az összkerékhajtáson keresztül az első kerekek fordulatszáma 35°-os aláfordulási szögtől kezdve 60%-kal automatikusan növekszik, hogy a traktort a kanyarban húzza.

Ezzel kapcsolatban végeztünk egy mérést: az M5101 esetében (a gumiabroncsok mérete elöl 280/70 R 18) a fordulási kör 9,10 m-ről mindössze 8,0 m-re csökkent — ez nagyon jó!

És az M5001 gumihevederes változata?
A BiSpeed rendszer nélkül a félig hevederes traktor tényleg megfordul már 9,60 méteren. És a „BiSpeed” rendszerrel — amelyet mindenképpen csak szilárd burkolat nélküli felületen érdemes aktiválni — ez mindössze 8,30 m, ami csak néhány centiméterrel több, mint a kerekes gépek esetében!

Itt azonban nem akarjuk elhallgatni a gumihevederes traktor egyik hátrányát: forduláskor az első tengely által történő „radírozást”. Ez különösen nehéz függesztett munkagépek és kevés első ballasztsúly esetén jelentkezik.

Kulcsszó a gumiheveder. A Kubota a keskeny nyomtávú traktorok számára saját maga gyártja a háromszög alakú gumi- hevederes járószerkezetet. Annak érdekében, hogy ezt be lehessen építeni az M5091 modellbe, a tengely tölcsér alakú részében homlok kerekes hajtás van, egyébként a traktor többi része változatlan. A hevedereket a felső hajtókerék formazáró módon hajtja. Lent az első és a hátsó hevederfe-
szítő kerekek között két támasztókerék pár található annak érdekében, hogy a súlyt a lehető legegyenletesebben lehessen a talajra átvinni.

A felfekvő felület terén a kis japán traktornak a kerekes traktorok nem tudnak újat mutatni: a 28 cm széles hevederek 111 cm hosszúságon érintkeznek a talajjal — mindezt 143 cm külső szélesség mellett!

Ez a kerekes gépekkel összehasonlítva óriási stabilitást biztosít. Ugyanez vonatkozik a vonóerő átvitelére: a gumihevederek bordái jobban összekapcsolódhatnak a talajjal, mint a kerekek gumiabroncsai.

Természetesen hátrányai is vannak a gumihevedereknek. A sok forgó rész miatt a két járószerkezet gördülési ellenállását nem szabad alábecsülni. A 93 lóerőre teljes egészében szükség van, hogy az M5091 traktor elérje a 30 km/h maximális sebességet. Ebben az esetben biztosan jobb lenne, ha Kubota az M5101 traktort is  felszerelné gumihevederekkel. Ezen felül természetesen a vezetési kényelem is kisebb. Mivel a levegővel telt gumiabroncsok rugózásának hiányát nem kompenzálja például vezetőfülke rugózás, a hosszabb, és mindenekelőtt a gyorsabb közúti haladás nem javasolt.
Egyébként a vezetőfülke sok dicséretet érdemel — a helykínálat és a kilátás példa- értékű. Az alapfelszereltséghez tartozó légkondicionálás, a vezetőfülke egyenes kialakítású padlója, a lábpedállal állítható magasságú kormánykerék, stb. nem adnak okot a kritikára. 

ADATIRÁNYTŰ
Kubota M5091N
Motor
68 kW/93 LE (97/98/EG szerint) 3,8 l hengerűrtartalmú, négyhengeres V3800-CR-TIE4 motor, Stage IIIB környezetvédelmi besorolás diesel részecskeszűrővel AdBlue nélkül, 76 l üzemanyagtartály

Sebességváltó
18/18, 6 fokozat, 3 csoport, terhelés alatt kapcsolható irányváltó, 30 km/h-ra csökkentve, TLT 540/540E vagy 540/540E/1000, elektrohidraulikusan kapcsolható Függesztőszerkezet / Hidraulika II. kat. keret 2,3 t emelési kapacitással, fogaskerekes szivattyú 69 l/perc teljesítménnyel, maximum 5 kétkörös hidraulikaszelep elöl és hátul

Futómű
Gumiabroncsok elöl 280/70 R18, hátul gumihevederes járószerkezet 28 cm széles, 111 cm hosszú, összkerékmeghajtás BiSpeed rendszerrel
Árak (nettó)
54000 € gumiheveder nélkül
64000 € gumihevederrel

További tudnivalók röviden:

  •  A TLT elektrohidraulikusan kapcsolható és két fordulatszámot kínál: 540/540E vagy opcióban 540/540E/1000), mely fokozatok kívülről kapcsolhatók.
  • A Kubota adatai szerint a II. kategóriájú hátsó függesztő szerkezet emelési kapacitása 2,3 tonna, ez jó érték.
  • A munkahidraulika csak 69 l/perc teljesítményű fogaskerekes szivattyúval rendelkezik. Ez kevés lehet, különösen a szőlő- és a gyümölcstermesztés területén használt bonyolult eszközkombinációk esetében.
  • Ezzel szemben a maximálisan elérhető öt hidraulika csatlakozás elöl és hátul nagyszerű.
  • Opcionálisan kapható egy Tellus terminál, például egy kormányrendszer használatához, vagy ISOBUS eszközök vezérléséhez.
  • A teszt során használt traktorunk Reichhardt PSR kormányrendszerrel volt felszerelve. Erről később egy külön cikkben fogunk beszámolni.

Végül az árakról. A Kubota M5091 kerekes változatban légkondicionálóval stb. felszerelve az árlista szerint körülbelül 54 000 euróba kerül (minden ár nettó ár). A gyárilag felszerelt gumihevederes változat a Kubota adatai szerint mintegy 10 000 euróval többért szerepel a listán. Ez szenzációsan kevés azokért a kiegészítő lehetőségekért, amelyeket a járószerkezet kínál.
Ennek ellenére ki kell tudnunk használni olyan dolgokat, mint a nagyobb vontatási teljesítmény és jobb emelkedési képesség a domboldalakon, vagy az alacsonyabb talajnyomás, mivel a gumihevederes járószerkezeteknek felépítésükből adódó hátrányai is vannak. Az alacsonyabb vezetési kényelem mellett elsősorban ide tartozik a gumihevederes járószerkezetek magas gördülési ellenállása, valamint az, hogy a traktor kevésbé alkalmas szállítási munkákra.


agrotrend.hu / Profi Magazin

Feliratkozás az Agrotrend.hu hírlevelére

Teljes név:
E-mail cím:*
Elfogadom az Adatvédelmi nyilatkozatot.