Gépesítés

Technika

Kerékcsere a Trakjak emelővel

Gyorsabban és biztonságosabban

A gyakori kerékcsere a traktoron nemcsak energiaigényes, hanem baleseti kockázatot is rejt. Ahhoz, hogy biztonságosan fel lehessen emelni a gépet, egy ír vállalkozó olyan emelőt fejlesztett ki, amely a traktort saját emelőszerkezetével emeli fel.

Egy szilárd felületen a Trakjak egyszerűen a jármű alá tolható, és az alsó függesztő karok horgai beakaszthatók. 

Az emelőszerkezetet az angliai Warwickshire grófságban, a kb. 800 hektáros Highwood farmon néztük meg, ahol a három Case IH Puma 240 CVX traktorból egynek a hátsó kerekeit minden évben 900/50 R42 gumiabroncsokra cserélik le a tavaszi földművelési munkákhoz és a vetéshez. Ez a sok téli nedvességet tartalmazó talaj védelemre szolgál.

„A kerékcsere a népszerűtlen feladatok közé tartozik” – mondja Leonard Ramsbottom üzemvezető:

„A modern traktorok egyre nagyobbak és nehezebbek. Ennek megfelelően a kerékcsere is körülményesebb. Ezt egy egyszerű emelővel, vagy gerendadarabokkal, illetve bakokkal szinte lehetetlen megvalósítani.”

A biztonság Ramsbottom számára azért is nagyon fontos, mert egy kőfejtőben is dolgozik, ahol a munkahelyi biztonság és a balesetek megelőzése kiemelt fontosságú. Mivel a szántóföldi munkák mellett a Pumákat a Brinklow Biogas Kft. tulajdonában lévő lebontási maradékok szállítására is gyakran használják, az üzem két Nokian típusú közúti szállításra alkalmas gumiabroncsot is használ. „A közúton használt gumiabroncsok nem kopnak olyan gyorsan, csendesebbek, jobban tapadnak az aszfaltos úton és lerövidítik a féktávolságot” – magyarázza Ramsbottom. „A Trakjak emelővel gyorsabban és biztonságosabban cserélhetjük le a kerekeket” – teszi hozzá.

A Trakjak emelő az ír bérvállalkozó, Pauric Fay találmánya.

Ezzel az eszközzel a traktor hátsó része vagy eleje a traktor saját emelőszerkezetének segítségével biztonságosan felemelhető (angolul „to jack up”) és megtámasztható.

Ez kiküszöböli a hagyományos, instabil emelők el-helyezését, majd a gerendadarabokkal, illetve bakokkal történő időigényes rögzítését.

A hátsó kerék cseréjéhez a Trakjak emelőt a traktor hátsó része alá tolják. Ezután az alsó függesztőkarokat az emelőhöz csatlakoztatják. Az alsó függesztőkarok megemelésekor a keret felfelé nyomódik a vonószerkezet vagy a Hitch-csatlakozó rasztersínjének alsó feléhez. Így a traktor megemeli saját magát, és a hátsó kerekek emelhetők.

A hátsó emelőszerkezet lesüllyedése elleni biztosításként két támasztóláb használható, amelyeket csapszeges rendszerrel lehet rögzíteni.

Különbségek vannak a Trakjak európai „Euro-Pro” és a „Continental Standard” brit változata között. Míg a brit változatot arra fejlesztették, hogy a Hitch-csatlakozóval ellátott traktorokat fel tudja emelni, addig az európai változattal az összes modell felemelhető. Ez annak a kiegészítő platformnak köszönhető, amire a traktor hátsó része felfekszik. A Trakjak teherbíró képessége ebben a változatban körülbelül 12 tonna, ezért elegendő a nagy standard traktorok esetében is.

A „Continental Standard” verzió ára kereken 2800 euró, ÁFA nélkül. Az „Euro Pro” változat 3650 euró nettó költséget jelent.

A Trakjak segítségével azonban a traktor elülső része is felemelhető. Ehhez a mellső függesztő szerkezet alsó függesztő karjait akasztják be és nyomják lefelé.

Ha az emelési út nem elegendő, akkor a Trakjak támasztó lábai kihúzhatók. Így az alsó függesztő karok csatlakozási pontjai sokkal magasabb helyzetbe kerülne, és a traktor felemelkedik a talajról.

A Trakjak másik előnye a két tömör gumikerék. Így a traktor a hátsó kerekek leszerelése és az aktív összkerékhajtás bekapcsolása után még lassan mozgatható.

Összegzés: a Trakjak lehetővé teszi, hogy a traktort a hátsó vagy a mellső függesztő szerkezetének erejével fel lehessen emelni. A traktort az emelőszerkezet lesüllyedése ellen két támasztóláb biztosítja. Ezenkívül a traktort leszerelt hátsó kerekekkel is lehet lassan mozgatni. A Hitch-csatlakozó nélküli traktorok számára a Trakjak „Euro Pro” változata ajánlott.

Geoff Ashcroft, Alexander Bertling

Az alsó függesztőkarok csatlakoztatása után a hátsó emelő szerkezet felemelkedik.

A „Continental Standard” változatnál az alsó függesztőkar csatlakozó részeit fixen rögzítik. A Hitch-csatlakozó alatti támasztó hengerek két helyzetben állíthatók.

Egy kerékemelővel kombinálva a 900 mm széles hátsó kerekek szerelése is könnyen megoldható kézi munkával.

Az alsó függesztő karok lesüllyedése elleni biztosításként a két támasztóláb kihúzható, és csapszeges rendszerrel rögzíthető.

Jelentősen rugalmasabban használható az „Euro Pro” változat, amely állítható támasztóasztallal és horgokkal van felszerelve. Ugyanakkor 850 euróval drágább is.

agrotrend.hu / Profi Magazin

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés