2021.12.04., szombat , Borbála, Barbara

Gépesítés

2021. november 11. csütörtök • 10:17

Kísérleti drón sikeresen vette első repülését először a világon

A világon először sikerült repülés közben az indító gép fedélzetére visszahozni egy katonai drónt az Egyesült Államokban, az eszközt kevesebb mint 24 óra után újra bevethető állapotba tudták hozni a mérnökök.

Az október 29-én, a Utah állambeli Dugway tesztközpont felett végrehajtott próbarepülésen az USA Védelmi Fejlesztési Ügynöksége (DARPA) által átalakított Lockheed C-130A Hercules gép két X-61A Gremlins pilóta nélküli gépet (UAV) indított el fedélzetéről.

A teszt során az egyik drón megsemmisült, a másikat viszont egy speciális, a C-130-asba szerelt emelővel be tudták fogni és vissza tudták emelni a fedélzetre.

A DARPA videója az X-61-es “begyűjtéséről”

Az Ainonline beszámolója szerint ez a világon az első alkalom, hogy ilyen műveletet végre tudtak hajtani: 2020 októberében először egy kilenc repüléses tesztsorozaton próbálkoztak vele a szakemberek, sikertelenül. Az akkori közlemény szerint a még masszívan fejlesztés alatt álló technológiával minden alkalommal “csak néhány centire volt a siker”.

A mostani akciót azonban még azzal is meg tudták fejelni, hogy a befogott X-61-es 24 órán belül újra repülésre kész állapotban volt. A Dynetics gépe egyelőre csak technológiademonstrátorként funkcionál, de az amerikai fegyveres erők célja, hogy a jövőben széles körben használják a hasonló, “rajzó” drónokat.

Elképzeléseik szerint a Gremlins program alapján kifejlesztett, aránylag olcsón előállítható drónokra – amelyek élettartama megközelítőleg 20 repülés lenne – veszélyes feladatok széles körét bíznák, az elektronikai felderítéstől egészen az ember vezette harci gépek segítéséig a harcok során.

Mint arról korábban beszámoltunk, a leginkább szárnyas rakétára hasonlító X-61-es drón 2019 novemberében repült először. Akkor az első sikeres, légi begyűjtéssel végződő próbákat 2020 első negyedévére tervezték, ehhez képest a program már jelentős csúszásban van.

A tesztek végső célja, hogy az átalakított C-130-as harminc perc alatt négy ilyen UAV-ot is fel tudjon venni a fedélzetére, ezzel demonstrálva a koncepció valós körülmények közötti alkalmazhatóságát.

agrotrend.hu / airportal.hu

Feliratkozás az Agrotrend.hu hírlevelére

Teljes név:
E-mail cím:*
Elfogadom az Adatvédelmi nyilatkozatot.