Gépesítés

Technika

Köves úton megy, mint a versenyautó!

John Deere 6620 és 7830 traktorok AgroEcoPower hatékonyságnöveléssel

Kalocsától mintegy 10 kilométerre, Szakmáron gazdálkodik Török Andor. Alapvetően kukoricát, búzát és napraforgót termel, mintegy 200 hektár körüli saját földön. Ezen felül bérmunkát is végeznek, szintén nagyjából 200 hektáron. Mindezeken felül kombájnjaikkal nagyságrendileg 1000 hektárt aratnak a szezonban. Földjeik 20 aranykorona körüli értékűek, a kötöttségüket tekintve maga a gazda jó közepes, ám eléggé heterogén termőtalajnak minősítené őket. Gazdaságuk érdekessége, hogy a korai szakaszban még MTZ traktorokkal dolgoztak, majd John Deere traktorokra váltottak, és a költséghatékonyság jegyében a teljesítmény optimalizációra is sokat áldoztak. De beszéljen mindezekről maga Török Andor!


fotó: Profi magazin

ELSő LÉPÉSBEN TALÁN NÉZZÜK A GÉPPARKOT!

Még mielőtt belevágnék, érdemes néhány szót említenem a talajról, amin gazdálkodunk. Aszályos időszakban tud bizony meglepetést okozni. Úgy be tud keményedni néhol, mint a beton. Márpedig az aszályos idő az elmúlt években egyre inkább jellemző sajnos.

Évek óta előfordul, hogy hónapokig nincs csapadék, és nagyon nehéz elmunkálni a földeket.

Az őszi búzavetésnél ugyanebbe futottunk bele… Kínkeservesen vetettük el a búzát. Talán ebből a kis példából is kiolvasható: akármilyen géppel nem tudunk megindulni talajt művelni. A telephelyünket 1990-ben vettem meg, amikor a szakmári termelőszövetkezet megszűnt. Akkoriban még a teherfuvarozás volt a fő profilunk, de a lehetőségeink egyre inkább szűkültek, ahogy az építőipar kiszorult a környékről, így egyre inkább a föld felé fordultunk. Ahhoz pedig ugyebár valamilyen traktor kellett, úgyhogy először MTZ-kkel kezdtük, s az első MTZ-k, a ’90-es években elég jól bírták. A későbbiekkel viszont minden héten valami bajunk volt, úgyhogy beleuntunk. Sajnáltuk nagyon a John Deere gépekre a pénzt, mert több MTZ-t is lehetett volna az árukból venni, de mivel kevesen vagyunk, és már nem volt időnk javítani — no, meg hallottuk a legendás strapabírásukat —, így belevágtunk.

Először nem is bántuk meg, vettünk 2001-ben egy 100 lóerős John Deere-t — az most is megvan —, utána 2007-ben egy 130, és 2017-ben egy 205 lóerőst. A 130-as John Deere traktorunk a 6620-as típus, amit vetésre használunk zömében, és 4 méteres függesztett szemkivetője van. 10 km-es tempóban szoktuk a búzát vele vetni. Csakhogy, ha az ember kiér a föld végére — kisebb területnél ez hatványozottan igaz —, fölemeljük a vetőgépet, megvárjuk, hogy megáll a traktor, irányt váltunk, és nem bír hátra tolatni azzal a sebességgel, amivel húzza a vetőgépet, mert lefullad. Mit tehet az ember? Visszakapcsol a föld végénél. Ám a gépnek se jó, hogy állandóan vissza kell váltani, mivel 6 hengeres motor van benne… Valami megoldást próbáltam találni rá, és több gazdatársamtól is hallottam, hogy az AgroEcoPower olyan hatékonyságnöveléssel foglalkozik, amire nekünk is szükségünk lehet.


fotó: Profi magazin

VÉLHETőLEG INNEN MÁR CSAK EGY LÉPÉS VOLT RÁJUK TALÁLNI…

Az interneten nagyon könnyen találtam meg őket. Mondtam magamnak: vesztenivalóm nincsen vele! Egyeztettünk, idejöttek, nagyjából egy órás munka volt az egész, szépen átprogramozták, amit kellett. Jött a következő évi vetés, és nagyot néztünk! Egész másképp viselkedett a gép! Szépen ráhúztam az irányváltót, és erőlködés nélkül megtolatott. Azóta nem kell nekünk állandóan váltogatnunk a sebességeket! De nem csak ez történt! Amikor végeztek az optimalizálással, kiálltam az útra, és kíváncsiságból fölraktam legnagyobb sebességbe, ráraktam az irányváltót, és láss csodát, alapjáraton elindult. Azelőtt mindig csak az alsó 3 sebességben tudtunk vele indulni, mert mindjárt lefulladt. Korábban, hengerezésnél, ha a föld végén visszaengedtük a gázt, hogy ne olyan nagy sebességgel forduljunk, akkor utána már nem bírta visszavenni a fordulatot, mert mindig le akart fulladni. A 100 lóerős gépünknél pedig éreztük, hogy a négyhengeres motor fürge lett. Akkor ezek a problémáim mind megoldódtak,

hiba nélkül dolgozik a mai napig minden optimalizált gépünk, így a saját tapasztalatom alapján csak ajánlani tudom az egész eljárást!

OLYANNYIRA, HOGY A 205 LÓERőS JOHN DEERE VÁSÁRLÁSA UTÁN NEM SOKAT HABOZOTT AZ OPTIMALIZÁLÁSON…

Ahogy már említettem, 2017-ben vettük meg használtan a 7830-as John Deere-t. Tudtuk, hogy körülbelül 205 lóerőt tud, ahogy azt is, hogy nekünk kicsit nagyobb, 220 lóerő körüli teljesítményre lenne szükségünk. Használt gépben viszont nem tud az ember válogatni, s mi pont egy jó állapotút találtunk. El is kezdtünk vele szántani… A földjeinkről már meséltem… Tudni kell, hogy annyira heterogének is vannak, hogy az eleje még könnyebb művelésű, mikor leérünk egy völgyesebb részbe, ott már kéri az erőt, és utána megint jön egy dombosabb rész, ott megint könnyen szalad. Mindez kétszer, háromszor megismétlődik, mire az ember az egy kilométeres földön végigér.

Elindultunk vele a föld elején 9 km-es sebességgel, beértünk a völgybe, ott be akart fulladni. Na, akkor mit csinálunk? Visszaváltottunk. Egypárat fordultunk így, és számoltam, hogy négyszer-ötször váltottunk, amíg végigértünk a földön. Nem volt nehéz rájönni, hogy az a váltónak se jó, ha egy nap alatt több ezerszer váltunk le, meg föl, le, meg föl. Ha viszont kis sebességgel indulunk meg az elején, akkor meg alig van teljesítmény, mert nem bírunk vele menni 7 km/h-val sem. Ha átérünk a völgyön, akkor ott meg vinné 14 km/h-val. Utánanéztem, hogy a 7730-as, a 7830-as és a 7930-as minden alkatrésze megegyezik, csak a motorvezérlő programja más, és mivel volt már tapasztalatom, újra az AgroEcoPower segítségét kértem. Gondoltam, volt már tapasztalatunk a 6620-sal kapcsolatban, próbáljuk már meg, hogy a 7830-as 220 lóerőt tudjon. Kijöttek, megcsinálták. Amíg azelőtt 7 km-es sebességgel tudtunk menni, most 8-8,5 km/h-val, ráadásul végigmegyünk úgy a földön, hogy nem használjuk a váltót. A teljesítmény is megnőtt, és úgy vettük észre, hogy a fogyasztásunk is jobb lett, úgyhogy tényleg csak ajánlani tudom mindenkinek.


fotó: Profi magazin

A JOHN DEERE TRAKTOROK TELJESÍTMÉNYOPTIMALIZÁCIÓJA UTÁN LEHET-E VALAMI KIMUTATÁST VÉGEZNI, HOGY MENNYIT JELENTHET EZ FORINTOSÍTVA?

Forintban ezt nehéz így összesíteni. Úgy érzem, hogyha csak napi száz sebességváltással kevesebbet kell végezni, akkor lényegesen növeljük a váltójavítás időintervallumát.

Lehet, hogy megdupláztuk a sebváltó élettartamát…

AMIÓTA EZZEL A RENDSZERREL VAN SZERELVE A KÉT GÉP, VALAMILYEN NEGATÍVUMOT TAPASZTALTAK-E? VAN-E OLYAN IGÉNYE A RENDSZEREKNEK, MINT PÉLDÁUL AZ IDőSZAKONKÉNTI FRISSÍTÉS?

Nem. Ennek semmi hátrányát nem tapasztaltuk, sőt a 7830-as esetében, mikor hideg volt a motor, a gyári programmal olyan kopogósan ment, hogy először azt hittük, valamilyen gyári hibája van… Amióta átprogramozták, olyan gyönyörű hangja lett a gépnek, hogy öröm vele menni. A kicsire, a 6620-asra is azt tudom mondani, hogy amikor megtörtént az optimalizálás, és beleültem, olyan érzés volt, mintha nem is abba a gépbe ültem volna vissza, mintha kicserélték volna.

Ha a kövesúton elindulok vele, úgy megy, mint a versenyautó!

agrotrend.hu /  Agroecopower

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés