Gépesítés

Technika

KÖZGÉP VARITRAK mezőgazdasági erőgépcsalád

A traktor – VARITRAK 4×4 K1 típusnéven – az 1985-ös IKR Gabonatermelési Tanácskozásán mutatkozott be.

A KÖZGÉP folytatta a mezőgazdasági erőgépfejlesztést, az M-63 típus tapasztalataira építve már egy teljesen új alapokon nyugvó, többcélú erőgépet fejlesztett.

A VARITRAK 4×4 K1 traktort öszkerékhajtással, RÁBA futóművel és négy egyforma méretű kerékkel építették. Lényeges újdonság az összkerékhajtás mellett, a 60-40 % tengelyenkénti súlyeloszlás és a középen elhelyezett vezetőfülke volt! A RÁBA-M.A.N. 2156 HM6 típusú motort a vezetőfülke alá helyezték. A kezelőszervek és a kormányzás hidraulikus elven működött. Rendelésre készült olyan változat, ahol a kezelő elemek és a vezetőülés együtt 180 fokban elfordítható volt. Sebességváltója Csepel-ZF kooperációban készült. Az irányváltóval ellátott, mechanikusan kapcsolható 4 sebességfokozat terhelés alatt, fokozatmentesen, hidrosztatikusan, átfedő sebességtartományokba is állítható volt 2,7-14 km/ó értékek között. Az erőgépbe egy elektronikus vezérlésű helyzetszabályozót építettek be, amelyet az MGI fejlesztett.

A TRAK rendszerű, 180 LE (131 kW) teljesítményű, 8000 kg tömegű erőgép elől és hátul függesztő eszközkombinációval rendelkezett kapcsolt, passzív és aktív mezőgazdasági munkagép meghajtására. Elől és hátul mechanikus hajtás kimenettel – TLT cserélhető 20, vagy 21 bordás tengelycsonkkal -, és 3-3 pár hidraulikus csatlakozóval rendelkezett. Alkalmas volt kihelyezett hidro-motorok és munkahengerek működtetésére is.

Az állítható nyomtáv – 2030 és 2286 mm – valamennyi növénytermesztési technológiai munkafolyamatba alkalmazhatóvá tette. A traktor betakarító célgépként – univerzális vázként- és a szállításban is használható volt. A traktor üzemi fékberendezése négykerékre ható légfék volt, pótkocsi csatlakozással közúti közlekedési szabványnak is megfelelt.

A K1 üzemeltetési tapasztalatai alapján elkészült a VARITRAK K2-es módosított változat. A Bábolnai Napokon 1986-ban a K1 mellett már a K2 is szerepelt. Jelentős konstrukciós változásként a súlyeloszlás a tengelyeken 50-50 %-ra módosult! A sebességváltót is átépítették. A bolygóműves sebességváltó tartókeretének hidrosztatikus rendszerrel előre és hátra történő forgatásával, illetve rögzítésével 2,9-14,2 km/ó sebességértékek között bármilyen munkasebesség elérhető volt, mindkét menetirányban. Egy adott sebességfokozat bekapcsolásakor a hidrosztatikus – így terhelés alatt is kapcsolható – sebességmódosítással akár a magasabb, vagy alacsonyabb fokozat sebességtartományának megfelelő sebességre is képes volt az erőgép.

1987 novemberében elkészült a K3-as típus. Ez már műszaki tartalmában nem sokban különbözött az előző típusvariációtól. Újdonsága a két karral kezelhető sebességváltó volt. Az egyikkel a 4 fokozat kapcsolására volt lehetőség, míg a másik kar fokozatmentesen biztosította a hidrosztatikus hajtás állítását. A traktor mellső és hátsó hídjaihoz a hajtást kardántengelyen keresztül továbbították. A hátsó híd mereven, míg az első királycsappal csatlakozott az erőgép vázához. Körmös kapcsolású differenciálzárral szerelték mindkét tengelyen.

A KÖZGÉP VARITRAK traktorcsalád öszkerékmeghajtása, kedvező súlyelosztása, fokozatmentes hajtásrendszere és felszereltsége okán figyelemre méltó erőgépe volt a kor mezőgazdaságának. Az üzemeltetési tapasztalatok, hibák ellenére a VARITRAK fordulékony, könnyen irányítható mezőgazdasági erőgép volt. Sajnos a rendszerváltás gazdasági következményeként a VARITRAK erőgépcsalád fejlesztésével, illetve sorozatgyártásával felhagytak.

dr. Hentz Károly

igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

Tovább olvasom

Fókuszban

Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=13 crop=no ]
Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=14 crop=no ]

Facebook