Gépesítés

Technika

Landini flotta 850 hektárra

Szántóföldi növénytermesztés adja Rigó András családi gazdaságának legfőbb bevételét. A búza-, árpa-, repce- és napraforgó-termesztés mellett megfér néhány tucat húsmarha is a Szolnok melletti tanyán, és hogy biztosan ne legyen egyetlen szabad perce se a 2014-ben a megyében az év gazdájának választott termelőnek, bérmunkában 500 hektár földet művelnek a saját 350 hektár mellett.

A felsoroltakból talán a bérmunka a legnagyobb felelősség – mondja Rigó András. Ha ez ember egyszer elvállal határidőre egy munkát, legyen az talajmunka, vetés, bálázás vagy betakarítás, akkor annak időre meg kell lennie, különben oda a becsület – teszi hozzá. És persze, ugrik a bevétel is.

A közel 850 hektár művelése a komoly szaktudás és odaadás mellett megbízható gépparkot is igényel. Amikor valaminek a szezonja van, nem állhatnak a gépek, és ezt szinte szó szerint kell értelmezni, hiszen gyakran előfordul, hogy még ki sem hűlt a traktor motorja, már kezdődik a következő műszak. Azt elmúlt évtizedben valahogy úgy alakult az időjárás, hogy egyre kevesebb idő jut egy-egy munkára, olykor az eső, máskor a belvíz hátráltatja a gazdálkodókat. Így azokon a heteken, amikor viszont rá lehet menni a földekre, nincs megállás – mondja Rigó András.

Ezért a gazdának az a legfontosabb, hogy gépei megbízhatóan működjenek, és bármilyen furcsán hangzik, az is, hogy kényelmesek legyenek. Hiszen a traktor egyben munkahely is, ahol a gépkezelőknek nem egyszer 12-14 órát kell eltölteniük. Minél később fáradnak el, annál jobb munkát tudnak végezni, s ez meglátszik majd a betakarításkor is az eredményeken. Van még egy nagyon fontos dolog – teszi hozzá a gazdálkodó, mégpedig az, hogy ha valami meghibásodik, akkor a segítség minél előbb megérkezzen.

A fenti érvek miatt tette le voksát Rigó András az AXIÁL Kft. mellett, amikor a cég megnyitotta szolnoki telephelyét. Ezután kezdődött a gépek cseréje is, ugyanis a régi, keleti blokkból származó traktorokkal nem lehetett volna ennyi munkát elvégezni, ekkora területet művelni.

A gazda választása a Landinire esett. Amikor az okokról kérdezem, a legnagyobb természetességgel kezdi el sorolni: megbízható, kényelmes, strapabíró, jól boldogul a mostoha körülmények között és nagyon jó ár-érték arányt képvisel. Ezek miatt lett az MTZ-kből, Zetorokból „kék flotta”. Nem túlzás flottát állítani, hiszen sokadik Landini gépét használja már az évek során, jelenleg is három áll a családi gazdaság szolgálatában egy 95, egy 115 és egy 185 lóerős változat. A vezérgép egy 300 lőerős Fendt, amelyre a 6 méteres direktvetőgéphez volt szükség.

A következő „kék traktor” éppen valamelyik gyártósoron készül már Rigó András rendelésére, ugyanis amikor új gép vásárlásáról kellett döntenie, nem volt kérdés, hogy a Landinit választja. Ez egy 7-175-ös lesz, és a korosabb 185 lóerőset váltja majd a gépparkban.  – Hű maradtam a Landinihez, mondja Rigó András. Igazából „azt sem tudom, hogy traktorjaim vannak”. Csak tankolni kell, olajat tölteni bele, és hadd menjen! A Landini kényelmes, nem rázkódik, kézre esik benne minden, megbízható. A 7-175-öset azért választottam, mert olyan gépet akartam, amivel tudok bálázni, vegyszerezni, szállítani. Ez a gép lesz befogva a nehezebb munkákra – teszi hozzá. Megjegyezte azt is, döntő érv a traktor mellett a kiváló szervizháttér, alkatrészellátás. Mert ha mégis ritkán szükség van valamire, akkor azt haladéktalanul megkapja. Ráadásul átalánydíjas szolgáltatásra szerződött, így élvezi annak is minden előnyét.

Az új 7-175-ös Landinit rugózott független első kerékfelfüggesztéssel rendelte a szolnoki családi gazdálkodó a még nagyobb kényelem érdekében.

A független első kerékfelfüggesztés rendszer úgy lett megtervezve, hogy az első kerekek egymástól függetlenül képesek elnyelni az őket érő lökéseket. Ez jobb tapadást és nagyobb stabilitást biztosít a hagyományos hidakhoz képest, ami megnövelt vezetési biztonságot nyújt. A független első kerékfelfüggesztés nagyobb haladási sebességet tesz lehetővé és a kezelői kényelmet szántóföldön és közúton egyaránt növeli.

A gépről érdemes még tudni, hogy ZF gyártmányú Roboshift váltóval szerelt. A váltó legfőbb jellemzője, hogy egy 6 csoportban 4 powershift lépcsővel rendelkező hajtómű. A robotizált csoportváltás és a hidraulikus irányváltó kombinációja összesen 24 előre és 24 hátra fokozatot nyújt manuális és kétféle automata móddal. A power shuttle irányváltó lehetővé teszi a gépkezelő számára a terhelés alatti átkapcsolást előremenetből hátramenetbe a kuplungpedál használata nélkül.  Az irányváltó reakciója elektronikusan modulált, amit a gépkezelő igény esetén módosíthat a különböző munkafeladatoknak megfelelően.

A „Lounge Cab” fantázianévre hallgató fülkében a kezelő egy igazi high-tech környezetben találja magát sok kényelmi funkcióval. Ezek közül csak néhányat kiemelve: teljes mértékben elektromosan vezérelt függesztő szerkezet és kihelyezett hidraulika szelepek, a táblavégi forduló automatika, valamint az olyan opciók, mint az irányítást segítő 12”-os érintő képernyő vagy az ISOBUS csatlakoztatás és vezérlés.

A 7-es sorozat meghajtásáról új FPT NEF CR TAA 6,7 literes, 6-hengeres motorok gondoskodik. Az optimalizált elektronikus üzemanyag befecskendezés és a megnövelt égési hatékonyság az SCR rendszerrel kombinálva lehetővé teszi, hogy ezek a motorok kivételesen nagy teljesítményt adjanak le több mint 40%-os nyomatékrugalmasság és rendkívül alacsony üzemanyag fogyasztás mellett, ami igen nagy rugalmasságot tesz lehetővé a használat során. A sorozat modelljei rezgéscsillapító gumi szilentekkel ellátott strapabíró alváz szerkezetre épülnek, amelyek a motort is tartják, illetve segítik a vezetőfülke zaj- és vibráció szintjének hatékony csökkentését.

Rigó András már számolgatja a napokat, májusra várja az újabb „munkatársát”, így az idei főszezonban már az új géppel vághat neki az embert próbáló feladatoknak.

Tovább olvasom

Fókuszban

Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=13 crop=no ]
Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=14 crop=no ]

Facebook