2023.02.03., péntek , Balázs

Gépesítés

2016. június 13. hétfő • 08:08

Logisztika a betakarításban

A betakarítás alapvető része a szemszállítás, a táblákról learatott terményt mielőbb biztonságosan a megfelelő tárolóhelyre kell szállítani. Csak akkor lehet hatékony és gazdaságos az aratás, illetve akkor lehet kihasználni a betakarítógép kapacitását, ha a köré csoportosított kiszolgálás – ez esetben a szemszállítás – is megfelelő kapacitású. Ha a gazdálkodó ezt tudja teljesíteni, akkor nem fog a kombájn a tábla szélén állni, nem fog szállító járműre várni. Legalább ilyen fontos az is, hogyan oldjuk meg a betakarítógép ürítését.

A betakarítás logisztikájában leggyakrabban két megoldás létezik. Az egyik az, amikor valamilyen szállító járműre vagy átrakó kocsira ürít a kombájn – ez akár menet közben is történhet. Az ürítés maga nem redukálja a kombájn teljesítményét. A másik verzió, amikor a kombájn gyakorlatilag megáll – táblavégi ürítés történik. Áll a szállítójármű, áll a kombájn – ezzel csökken a kombájn teljesítménye, hiszen az idő alatt, míg ürít, nem tud dolgozni, nem végez betakarítást. Kombájn típustól és mérettől függően, napi közel 1 órát tölthetnek el ürítéssel a gépkezelők, de ez terményfüggő is: kukoricánál, ami jobb területeken megterem 12-15 tonnát is hektáronként, ott természetesen lényegesen sokszorosa lehet az ürítési idő, mondjuk búzához hasonlítva.

A kombájnok teljesítménye az elmúlt 1-2 évtizedben megsokszorozódott, ma már olyan méretű gépek vannak, amelyek képesek 50-70 hektárt is learatni naponta, ezért teljesítményükre különösen visszahat a szemszállítási és szemürítési kérdés. Megfelelő aratási logisztika hiányában elveszik a kombájn alapvetően nagy teljesítménye. Így különösen nagy a jelentősége annak, hogy egy nagyteljesítményű betakarítógép beruházás után olyan szemszállítók álljanak rendelkezésre, amelyek képesek kiszolgálni a gépeket. Érdemes figyelembe venni azt is, hogy adott méretű tábláról az agrotechnológia fejlődésének köszönhetően, egyre nagyobb mennyiséget lehet lehozni.

Számolni kell azzal is, hogy a hazai birtokszerkezet miatt a táblák gyakran nem koncentráltan helyezkednek el, hanem szétszórva; ilyen esetben pedig mérlegelni kell, hogy a zavartalan betakarítás érdekében egy átrakókocsit is célszerű beállítani a szállítási folyamatba. A Magyarországon még kevésbé kedvelt megoldással, jó szervezés mellett, a kombájnok darabszámát is racionalizálni lehet így. Ha olyan átrakókocsit választ a termelő, amelybe belefér egy kombájn ürítési mennyisége, az akár felérhet egy plusz kombájn kapacitásával is.

További teljesítményt fokozó megoldás lehet a betakarítási folyamat hatékonyságának növeléséhez a John Deere Machine Sync gépszinkronizáló rendszere. A rendszerrel felszerelt betakarítógépek és az átrakókocsit üzemeltető traktorok közti kapcsolatot egy nagysebességű, vezeték nélküli rádiójel biztosítja. Mind a betakarítógép kezelő, mind az erőgép kezelője a saját monitorján látja a másik elhelyezkedését az adott táblán, és a traktor kezelője a betakarítógép magtartály szintjéről is információt kap. Így az átrakókocsival üzemelő traktor már azelőtt elindulhat az éppen üríteni kívánó kombájn felé, mielőtt annak a magtartálya teljesen megtelne, elkerülve ezzel a felesleges állásidőt. Ezen felül a betakarítógép kezelője jelezni is tudja ürítési szándékát az adott traktornak. Az első ürítés megkezdése előtt szükséges felvenni egy ürítési nullpontot, amelyhez a rendszer tudja pozícionálni a traktor és az átrakókocsi kombájnhoz viszonyított helyzetét. Innentől kezdve egy gombnyomással átveszi a kombájn a traktor irányítását, és teljesen szinkronba kerül mozgásuk. Ez annyit jelent, hogy a traktor tökéletesen képes lekövetni a betakarítógép mozgását, és felveszi annak sebességét, megkönnyítve ezzel a menet közbeni gyors és zavartalan magtartályürítést. Ezen felül a kombájn kezelője változtatni tudja az erőgép pozícióját a nullponthoz viszonyítva jobbra, balra valamint előre és hátra, ezzel is elősegítve az átrakókocsi pontosabb, egyenletesebb töltését. A Machine Sync használata nem igényel RTK hálózatot!

A KITE Zrt. a szemszállításhoz a belga Joskin pótkocsikat kínálja. Ezek között megtalálható a háromoldalra billenő forgózsámolyos kivitel, a billenőplatós lenyitható oldalfalú kivitel, illetve a teknős, hátrafelé billenő pótkocsi is.

agrotrend.hu / KITE Zrt.

(X)

Feliratkozás az Agrotrend.hu hírlevelére

Teljes név:
E-mail cím:*
Elfogadom az Adatvédelmi nyilatkozatot.