Gépesítés

Technika

MÁVAG T 20-25 TRAKTOR

A Magyar Királyi Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak (MÁVAG) közel 150 éves gyártási tradíciójával a gőzgépek és a mezőgazdasági gépek piacán meghatározó sikeres cég volt. A hazai és nemzetközi piacon ismertek voltak a MÁVAG mezőgazdaság számára készített munkagépei is.

Több mint 100 éves tradícióval rendelkezett a mezőgazdasági erőgépek piacán, erről itt és itt  írtunk. Amennyire ismert és sikeres volt a mezőgazdasági gépek terén, annyira nem volt sikeres a traktorok gyártásában és forgalmazásában a magyar piacon, bár korszerű traktorokat készített. A gyártott traktorok a MÁVAG PT és a MÁVAG BN 40 a korát meghaladó korszerű elvek és technikák mentén készültek, külföldi piacokon sikeresek is voltak, a hazai piac viszont alulértékelte e traktorokat. Ennek tudható be, hogy a gyár „műszaki visszalépésként” – HSCS traktorok gyártási és értékesítési sikereit látva – kétütemű, izzófejes traktorral jelentkezett a piacon 1938-ban, MÁVAG T 20-25 típusnév alatt.

Fotó: MÁVAG T 20-25

A kétütemű diesel motor műszaki paramétereiben a HSCS R 20-22 típust követte. Furata 160 mm, lökete 210 mm volt, megegyezően a HSCS traktor geometriájával. Üzemanyaga gázolaj volt. A motor üzemi fordulatszáma 800 f/perc volt, ahol 25 LE teljesítményt nyújtott. Indítása – az izzófejes motorok, így a HSCS traktorokhoz hasonlóan – izzító lámpával, az izzókúp felmelegítésével és kézi erővel a lendítőkerék „lengetésével” történt. Megjelenésében és méreteiben is jellemzően a HSCS R 20-22 típusú traktorral azonos paraméterekkel rendelkezett. Hosszúsága 2500 mm, szélessége 1460 mm, míg magassága 1510 mm volt. 1200 mm/1520 mm nyomtáv és tengelytáv paraméterekkel rendelkezett. Tömege 100 kg-mal kisebb volt, mint a „minta”, így 1550 kg-ot nyomott.

Fotó: MÁVAG T 20-25

Sebességváltója előre 4, hátra 1 fokozatot biztosított. Szíjtárcsával is ellátták, amely képes volt mindkét irányú forgásra és hajtásra! A T 20-25 traktor közepes nagyságrendű traktor, amelyet mezőgazdasági munkákra fém (körmös) kerék szerkezettel, fúvott gumiabroncsokkal ellátva közúti szállítási feladatokra használtak.

Fotó: MÁVAG T 20-25

A hasonlóság a HSCS gépekkel és a műszaki paraméterek azonossága következményekkel járt. Másolás gyanújával a HSCS beperelte a MÁVAG Gépgyárat, amit egy peren kívüli megállapodással zártak le. A megállapodás szerint tiltották a T 20-25 gyártását 15 évig, és korlátozták a MÁVAG traktorok forgalmazását is!

A második világháború után az államosítást követően, mezőgazdasági erőgép-hiány miatt újra gyártották a MÁVAG T 20-25 traktort. Egy évtizeddel a megjelenése után, 1948-ban kerültek e traktorok a magyar mezőgazdaságba, jellemzően az Állami Gépállomásokra. A traktor társadalmi fogadtatását az előzmények után még az is megpecsételte, hogy Budapesten a parlament előtti téren az újragyártást követő első bemutatón felborult! Köztudottan a kétütemű diesel motor mindkét irányba elindítható volt, és a bemutatón az üzemi forgásiránnyal ellentétesen elinduló traktor hátrameneti fokozatban előre haladva próbálta teljesíteni a tervezett „nyolcasokat”, de már az első manővernél felborult.

Fotó: MÁVAG T 20-25 szánt

A bemutatkozás sikertelensége ellenére az alakuló Gépállomások jellegzetes erőgépeként „kis Hofherr” becenévvel vonult be a magyar falu életébe. 1956-ig gyártották, 2600 darab készült a traktorból. Az 1950 években országszerte ismert és kedvelt típus volt. Hazai múzeumokban és magángyűjteményekben több működőképes példánya is fennmaradt az utókornak. Többek között a Szent István Egyetem Szakmúzeumában is megtekinthető egy eredeti példány.

dr. Hentz Károly

igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

 

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

 

 

 

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés