2020.11.29., vasárnap , Taksony

Gépesítés

2020. április 05. vasárnap • 08:15

MEZ-14 NYERSOLAJ TRAKTOR

A HSCS Rt. 1923-ban nagyon intenzíven kapcsolódott be a traktorgyártásba.

Kísérletezett több párhuzamosan gyártott traktor megoldással. A HSCS „őstraktorok” tapasztalataira építve eredményesen kifejlesztette az innovatív homlok-fogaskerekes hajtásrendszerét. A motor elvének kiválasztásáról szóló párhuzamos üzemi kísérletek kiértékelésével meglepő eredményre jutottak a HSCS mérnökei. A traktor erőforrásaként versengő benzin-, szívógáz- és petróleum-motorok helyett, nyersolaj üzemű motorral szerelt traktort készítettek 1923 végén!


MEZ-14

A Hofherr cég mérnökei Budapesten kifejlesztették a HSCS új építésű, egyhengeres kétütemű diesel, vagy más néven nyersolaj motorát. Európában „SEMIDIESEL” motort ebben az időben már gyártottak, de a HSCS Rt. által fejlesztett izzófejes résvezérlésű kétütemű nyersolaj motor újszerű adaptáció volt, ami kiállta az idők próbáját. Az HSCS Rt új motor-működési elvet honosított meg mezőgazdasági erőgépek számára.


MEZ-14

A kísérleti eredmények, valamint a megbízhatóság és a gazdaságossági szempontok a nyersolaj motor sikerét hozták. Így a HSCS Rt első kereskedelmi forgalomba szánt traktorát úgy építették meg, hogy az új MEZ-16 típusú izzófejes nyersolajmotort építették be a már kipróbált MER-14 típusú magajáró alváz- és járószerkezetébe. Így jött létre az új működési elvű HSCS MEZ-14 típusú nyersolaj traktor, amely a Hofherr gyár gazdasági sikerét is megalapozta a hazai traktorgyártásban.


MEZ-14

A traktor újszerű hajtásrendszerrel készült, homlok-fogaskerekes hajtómű biztosította a hátsó kerekek meghajtását. A lehajtó fogaskerekek funkcióját zárt házban elhelyezett hajtómű vette át. A jó súlyeloszlás biztosította a korban kiemelkedő vontatási hatásfokot. A MEZ-14 típusú traktorral kezdték meg az első igazi szántási kísérleteket 1923-ban.

A MEZ-14 magajáró az első magyar nyersolaj traktor volt, a köztudatban „Őshofherr”-nek becézték.

A traktor erőforrása MEZ -16 típusú motor volt, amely egyhengeres, fekvő, kétütemű diesel erőforrás volt, amely 15 LE gyakorlati teljesítményre volt képes. A 6,2 literes motor üzemi fordulatszáma 500 f/perc volt, egy áttétellel rendelkezett és az előre és hátramenet a motor forgásirányának megváltoztatásával, azaz újraindítással volt csak biztosítható. A HSCS által korábban alkalmazott és bevált csigahajtású lánckormányzással valósították meg az irányíthatóságot. Párologtató elven működő vízhűtési rendszerrel építették a motort.


MEZ-14

A ma használt traktorok szolgáltatásait ismerve a fenti paraméterek talán megmosolyogtatóak, de több, mint száz éve - a megjelenés idejében - a mezőgazdaság számára fejlődést biztosító korszerű és hatékony erőforrásnak minősültek e traktorok. Ráadásul szerkezeti felépítésűkkel hosszú időre megalapozták a Hofherr gyár sikereit a traktorgyártás terén. Egyetlen fennmaradt példánya jelenleg is működőképes műszaki állapotban a Magyar Mezőgazdasági Múzeum Georgikon Majortörténeti Kiállítóhelyén, Keszthelyen megtekinthető.

dr. Hentz Károly
igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

Feliratkozás az Agrotrend.hu hírlevelére

Teljes név:
E-mail cím:*
Elfogadom az Adatvédelmi nyilatkozatot.