Gépesítés

Technika

NIK DR-50 traktor

A második világháborút követő újjáépítés időszakában az izzófejes traktorok gyártása mellett, kezdetét vette egy új, nagyobb teljesítményű, ipari-közúti traktor sorozatgyártásának az előkészítése. Ennek a munkának az eredménye az 1949-ben bemutatott NIK DR-50 vontatótraktor prototípusa.

1949-ben a Magyar Filmhíradó 25. száma így számolt be róla: „A szocialista munkaversenyben győztes Hofherr-gyár dolgozói elkészítették az első új típusú dízel-motoros traktort. … Vontatási sebessége a jó úton eléri a 20 kilométert. …. A próbaszántás eredménye szerint 20 cm-es mélység mellett óránként egy hold földet lehet vele felszántani. … Az Ötéves Tervben pedig megkezdődik az újtípusú traktor tömeges gyártása.”

1948 őszén megalakult a Nehéz Ipari Központ (NIK), melynek fő feladata az egységes hazai gépjárműgyártás megszervezése és az ezzel kapcsolatos műszaki teendők ellátása volt. Az iroda 1950 februárig – a JÁFI megalakulásáig – látta el feladatát. Ennek az időszaknak jelentős eredménye a DR-50 vontatótraktor koncepció megszületése.

Az 50 LE-s traktor 8 sebességgel rendelkezett. Három sebesség a szántáshoz, három a vontatáshoz, kettő pedig a hátramenetet biztosította. A NIK DR-50 típusú traktor a közúti szállítási feladatokon túl szántásra, boronálásra, aratógép hajtásra, a gép hátsó részén lévő szíjtárcsa segítségével pedig cséplőgép, vagy bármilyen segédgép hajtására volt alkalmas.

A prototípus legyártására 1949-ben a Hofherr–Schrantz Traktorgyár N.V.K.F.- ben került sor. Erőforrása a Steyer Iroda által adaptált D-413 típusú, négyütemű, előkamrás, négyhengeres, álló, soros dízel-motor volt.

1951-ben a Vörös Csillag Traktorgyárban (VCST) a DR-50 traktor sorozatgyártásra került. Nagy szériában nem gyártották, mivel az univerzális mezőgazdasági erőgépekkel szemben támasztott igényeket nem tudta teljes körűen kielégíteni. Robosztus országúti járószerkezete csak korlátozottan felelt meg a mezőgazdasági munkákra. Ipari traktorként a VCST dömper programjának alapgépeként hosszú időszakra meghatározta a fejlesztési irányt és megteremtette a traktorgyár nemzetközi hírnevét az építőipari és földmunkagépek piacán.

Az első prototípus – amely több tíz évig „udvaros traktorként” a traktorgyárban szolgált – és a sorozatban gyártott változat is gyarapítja a SZIE Gépmúzeum gyűjteményét.

dr. Hentz Károly

igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés