Gépesítés

Technika

RÁBA 245 traktor

Hazánkban az 1970-es évek elején – kormányzati döntés és pénzügyi támogatás mellett – a központi szerepet betöltő állami gazdaságok kezdeményezésével, nemzetközi mintára termelési rendszerek jöttek létre. Ezen rendszerek az amerikai, és a nyugat-európai gépgyártók mezőgazdasági gépeit tették elérhetővé a csatlakozó hazai gazdaságok számára. A Bábolnai Mezőgazdasági Kombinát – a CPS (IKR) termelési rendszer gesztora – 1973-tól több nagy teljesítményű erőgépet próbált ki, köztük a Steiger Cougar törzscsuklós kormányzású nehéztraktort is.

Az üzemi tapasztalatok alapján a bábolnai kombinát – Burgert Róbert igazgató – javaslatot tett az agrár- és gépipari állami szakirányítási szerveknél, a Steiger Cougar II. erőgépek hazai gyártására. A Rába Gépgyár traktorokhoz kifejlesztett futóművei ideális alapot biztosítottak kooperációs gyártásra. A Steiger INC. és a Rába MVG között 1974. október 15-én aláírásra került a kooperációs gyártási szerződés. Horváth Ede igazgató irányításával a RÁBA Gépgyárban több, mint 100 éves magyar traktorgyártási tradíció után, a korában világszínvonalú DUTRA traktor márka gyártása megszűnt, és új ma már klasszikusnak számító RÁBA Steiger kultikus márka született. A kooperációban gyártott erőgépek abban az időszakban világviszonylatban is korszerűnek számítottak, így a hazai nagyüzemi gazdaságok részéről kedvező fogadtatásban részesültek.

A RÁBA Steiger Cougar II. típusú traktort az amerikai Steiger Cougar II traktor áttervezésével alakították ki. Az eredeti futóművet Rába gyártmányúra – RÁBA 598.11 és 598.01 típusra – cserélték. A traktor erőforrásául Rába M.A.N. D2156 MT6 – 245 LE teljesítményű – dízel motort építettek be. A vázszerkezet is RÁBA gyártmányként készült. Valamennyi további fő egységet az USA kooperációs partner biztosította.

Elkészült a nullszéria, az első öt Rába Steiger Cougar II traktort 1974 végén mutatták be Bábolnán. A CPS rendszer 70 darab sárga-fehér, míg a Nádudvari KITE 60 darab zöld-sárga Rába Steiger traktort rendelt. A RÁBA központi gyárban 1975 április végéig összesen 50 darab készült. 1975 augusztusára már a 170. traktor hagyta el a szerelősort, a gyártást pedig átköltöztették a Rába MVG.-hez csatolt kispesti Vörös Csillag Traktorgyárba, ahol növelt kapacitással már naponta három új traktor készült.

A liszensz jogok változásával 1977-ben már RÁBA Steiger, illetve RÁBA Steiger 245 típusnév alatt forgalmazták. A fő szerkezeti elemek változatlanul RÁBA, DANA, Steiger típusok voltak, de már jelentős volt a hazai beszállítás aránya is. Már megjelenik a hazai gyártású vezetőfülke, amely a Rába Szentgotthárdi gyáregységében készült.

1978-tól RÁBA 245 típusnév alatt került forgalomba az erőgép. E típusban már döntően RÁBA alkatrészek épültek be, kizárólag a tengelykapcsoló és a sebességváltó egység épült DANA gyártmányként a hazai gyártású erőgépbe.

A RÁBA 245 traktor összkerék-meghajtású, ízelt kormányzású, nagy teljesítményű, nehéz traktor volt. A nagyüzemi mezőgazdaság és a termelési rendszerek hazai alapgépe az 1970-90 években. Nagy vonóerejénél fogva elsősorban nagy energia-igényű növénytermesztési, talajművelési feladatok elvégzésére volt alkalmas, a típushoz kifejlesztett munkagép rendszerrel.

A Rába erőgépekhez a hazai mezőgazdasági gépgyártó hálózat – a MEZőGÉPTRÖSZT – önálló munkagépparkot fejlesztett ki, részben liszensz vásárlásával, illetve saját fejlesztéssel.

Az Autóipari Kutató Intézettel közösen 1976-ban kifejlesztették a kombinált turbófeltöltésű RÁBA M.A.N. motor változatot, amely az MTKL6 típus jelzést kapta. Két Rába traktorba került kipróbálásra a továbbfejlesztett motor 275 LE-s változata. Ez a két kísérleti gép már előhírnöke volt a Rába 250-es típusnak.

dr. Hentz Károly

igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés